اگر جای بنزین، گازوئیل در باک بریزیم چه می‌شود؟

خوشبختانه اگر به جای بنزین، گازوییل در خودروی بنزین‌سوز بریزید موتور خودرو روشن نمی‌شود اما متأسفانه همین روشن نشدن هم می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش تبریزبیدار، به هیچ وجه این کار را حتی به اصطلاح برای شستشوی قطعات داخلی موتور ، انجام ندهید.

در خودرو های کاربراتوری نسل قبل،شایع بود که اگر مقداری گازوییل یا تینر درون باک بنزین ریخته شود، باعث شستشو و کارکرد بهتر موتور میشود.

در خودرو های امروزی که سیستم سوخت رسانی انژکتوری دارند،ریختن گازوییل و تینر در باک بنزین، باعث سوختن پمپ بنزین و صدمه به سوزنهای انژکتور میشود.

لذا جهت شستشوی قطعات داخلی موتور فقط از بنزین سوپر استفاده شود.

پیشنهاد می شود هر دوبار که بنزین معمولی میزنید ، یکبار از بنزین سوپر استفاده کنید.در غیر اینصورت به هیچ وجه از مکمل های دیگر جهت شستشوی اجزای موتور استفاده نشود.

اگر گازوئیل را در موتور بنزین‌سوز بریزیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر به نظرتان سوال بالا عجیب و خنده‌دار می‌آید بد نیست بدانید این اتفاق در نقاط مختلف جهان و به ویژه کشورهای اروپایی که در جایگاه‌های سوخت‌گیری امکان سوخت‌گیری همزمان خودروهای بنزینی و دیزلی وجود دارد و خودروهای سواری دیزل هم به تعداد زیاد در رفت و آمد هستند، اصلاً عجیب نیست.

وقوع این اتفاق در خودروهای سواری خانوادگی، وانت‌ها، SUVها و کراس‌اوورها نمی‌تواند به عنوان خبری مهم تلقی شود و بیش از هر چیز می‌توان آن را ناشی از بی‌توجهی مالک و یا مأمور سوخت‌گیری جایگاه‌های سوخت دانست اما هفته گذشته خبری مربوط به ریختن گازوییل در باک یک نیسان GT-R بود که علاقه‌مندان خودرو را متحیر کرد.

مالک این خودرو در نیوجرسی آمریکا، پس از طوفان سندی قصد داشت خودرو را روشن کند اما با توجه به شلوغی صف‌های پمپ بنزین تصمیم می‌گیرد از سوخت موجود در گاراژ که از قبل ذخیره کرده بوده استفاده کند غافل از اینکه سوخت موجود در انبار او گازوییل است.

او خودرو را با گازوئیل استارت می‌زند و … البته این گودزیلای مشکی رنگ از این فاجعه جان سالم به در می‌برد اما به راستی اگر گازوییل در باک یک خودروی بنزین‌سوز بریزیم چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا موتور خودرو کار می‌کند؟ آیا تغییری در کارکردش به وجود می‌آید؟

خوشبختانه اگر به جای بنزین، گازوییل در خودروی بنزین‌سوز بریزید موتور خودرو روشن نمی‌شود اما متأسفانه همین روشن نشدن هم می‌تواند آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

ساختار موتورهای گازوئیل‌سوز با موتورهای بنزین‌سوز متفاوت است. موتورهای گازوییل‌سوز فاقد شمع هستند و بر مبنای فشرده شدن هوا و گرم شدن آن و البته پاشش سوخت در لحظه مناسب کار می‌کنند در حالی که در موتورهای بنزین‌سوز، جرقه شمع است که مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می‌کند.

به علاوه موتورهای دیزل بر مبنای پاشش مستقیم سوخت استوار هستند در حالی که بسیاری از موتورهای بنزینی بر مبنای پاشش سوخت در منیفولد هوا کار می‌کنند که شانس اشتعال گازوییل را تقریباً به صفر می‌رساند.

در مورد موتورهای بنزین‌سوز تزریق مستقیم (که ساختار تزریق سوختی شبیه به دیزلی‌ها دارند) هم نمی‌توان به کارکرد موتور با سوخت دیزل امیدوار بود چرا که ضریب تراکم این موتورها پایین‌تر از موتورهای دیزل است ضمن آنکه زمان پاشش سوخت هم اندکی با موتورهای دیزل تفاوت دارد.

البته در مواردی گزارش شده که موتور بنزینی توانسته برای چند لحظه با سوخت دیزل روشن بماند که البته موقتی است ضمن آنکه همین مسأله به ساختار داخلی موتور آسیب می‌رساند.

گازوییل به دلیل ساختار متفاوت خود از بنزین، به پمپ سوخت، مدار سوخت، فیلتر بنزین و در نهایت انژکتورها آسیب می‌زند و به همین دلیل در صورت بروز چنین اشتباهی باید به سرعت گازوییل را تخلیه کرد و کل سیستم را شست‌وشو داد.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.