سرویس : اقتصادی , سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ۰۰:۲۲:۵۸ شناسه خبر : ۱۰۷۳۶۴۹

در گفتگوی تفصیلی تبریزبیدار با عضو هیئت رئیسه شورای شهر تبریز مطرح شد(بخش اول)؛

فرج قلیزاده: نباید یک سهمیه استخدام، گوش ها را کر و چشم ها را کور کند

فرج قلیزاده عضو شورای شهر تبریز در گفتگوی تفصیلی با تبریزبیدار که بخش اول آن آورده می شود، به بیان حواشی ایجاد شده در جلسات شورای شهر پرداخت.

به گزارش تبریز بیدار ، شورای اسلامی پنجم شهر تبریز همچون دوره قبل با چالش ها و حواشی خاص خود همراه بوده است که در جلسات هفتگی این شورا به وضوح نمایان می شود. 

این رسانه مردمی در راستای پیگیری حقوق شهروندان همواره درصدد بررسی موضوعات شهری بوده که مسایل شورا و شهرداری تبریز از جمله آنها می باشد.

اتفاقات اخیر در جلسات شورای شهر تبریز  و طرح سوال  محمد فرج قلیزاده، عضو هیئت رئیسه شورای شهر از شهردار و در پی آن حواشی به وجود آمده بهانه ای شد تا در گفتگویی با وی  به جزییات مسائل اخیر شورای شهر بپردازیم.  این گفتگو در دو بخش تهیه و تنظیم شده است که مطالب زیر حاصل گفتگو در بخش اول می باشد:

تبریزبیدار؛  مباحث مربوط به سوال جنابعالی از شهردار تبریز را  به صورت کلی توضیح بفرمایید؛

در ابتدا از شما تشکر می کنم، مطالبی را که بنده به عنوان سوال از شهردار مطرح کردم مربوط به دوره پنجم و فعلی شورای شهر است البته  نسبت به دوره های گذشته نیز مطالبی در صحن شورا  گفته شده بود، ولی به هر حال برخی  مسائل مربوط به  مدیریت گذشته بر می گردد اما سیستم مدیریتی فعلی طبیعتا نسبت به شرایط فعلی باید پاسخگو باشد، در سیستم های دولتی و نهاد های غیر دولتی مانند شهرداری، قوانینی حاکم است، شهرداری هم به عنوان یک نهاد خدمات ده شناخته می شود  با این حال زمانیکه شهرداری ها تاسیس شده اند وظایف و قوانین مشخصی هم  نسبت به آن ها تعریف شده است، در همین راستا منابع مالی هم با عنوان بودجه در اختیار قرار داده شده است،

شهرداری ملک شخصی نیست که هرکس  دل بخواهی عمل کند

بنابراین امور و اقدامات باید در چارچوب مشخصی قرار گیرد، شهرداری ملک شخصی نیست که هر کس هر طور بخواهد عمل کند، این موضوع  نسبت به همه شهرداران اختصاص دارد، ما اعضای شورای شهر هم به عنوان  نماینده مردم دو وظیفه اصلی بر عهده داریم اول اینکه،  در مسئله قانون گذاری  حضور داشته و ایفای نقش داشته باشیم، دومین وظیفه هم این است که باید نسب به چارچوب های قانونی نظارت داشته باشیم تا مجریان  قوانین از چارچوب های اصلی منحرف نشوند، جذب و استخدام نیرو هم یکی از همین چارچوب های قانونی است، برای هر سازمان ساختار قانونی مشخص شده است که شهرداری از جمله این سازمان ها است که قوانین استخدام از قبل مشخص می شود.  وزارت کشور طی مراحلی، ساختار اداری برای شهرداری تعریف کرده است که در قالب آن ساختار 3838 پست سازمانی در شهرداری وجود دارد، یعنی اگر این سیستم با تمام ظرفیت های خود عمل کند این تعداد نیرو باید حضور داشته باشند، در دوره های قبلی این مراقبت ها انجام نگرفته است.

Image title

در حال حاضر در هر پست سازمانی شهرداری ، چهار و نیم نفر نیرو جذب شده 

در حال حاضر در هر پست سازمانی، به طور میانگین چهار و نیم نفر نیرو جذب شده است،  با این توضیحات ارائه شده حال سوال من این بود که در مدیریت جدید  به سیستم شهرداری نیرو ورود پیدا کرده است یانه؟ مدارکی که در اختیار بنده است نشان می دهد که در مدیریت جدید هم تحت عناوین مختلف و بخاطر اینکه بتوانند قانون را دور بزنند نیرو وارد بدنه شهرداری شده است،چارچوبی که برای جذب نیرو در شهرداری  به صورت تعریف شده وجود دارد این امر را بیان می کند که برای جذب یک نفر حداقل باید چهار مرحله طی شود، اول اینکه  در پست های سازمانی جای خالی وجود داشته باشد، دوم، کسب مجوز انجام شود  یعنی باید مجوز های لازم  از طریق وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه  اخذ شود، سومین مرحله بودجه جذب نیرو تامین شود، شورای شهر نیز تامین بودجه را پیش بینی کند و در مرحله آخر شرایط قانونی مانند آگهی عمومی  اعمال شود. به طور مثال  گفته شود در چند پست به رشته های عمران  و حقوق  نیازمندیم تا رقابتی هم بین شرکت کنندگان ایجاد شود، چون باید بهترین نفرات در سیستم های دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی  جذب شوند، علاوه بر آن عدالت در جذب نیرو هم باید لحاظ شود، از رانت خواری جلوگیری شود، اینطور نباشد که هرکس به راس قدرت نزدیک تر است  جذب و استخدام شود. سوالات بنده هم در این زمینه بود که اولا با وجود این تعداد نیرو چرا افراد جدید جذب شده اند و ثانیا در صورت جذب آیا شرایط قانونی هم  رعایت شده است؟

نباید انتظار نظارت به شهرداری توسط بازرسی آن داشت

تبریزبیدار؛ نهادهای نظارتی مانند بازرسی شهرداری، کمیسیون نظارت شورا چرا در همان زمان ورود پیدا نکرده اند؟

انتظار  نظارت از درون شهرداری  توقع منطقی نیست، زیرا  بازرسی شهرداری، حراست همگی منصوب شهرداری هستند و حقوق خود را از شهرداری می گیرند به همین دلیل نمی توانند نسبت به امور شهرداری نظارت درستی انجام دهند،  بنابراین نظارت، باید از نهاد های نظارتی بیرون از شهرداری انجام شود، این سوال را هم باید از همان نهادهای بیرون از شهرداری پرسید که چرا با وجود اینکه باید نسبت به شهرداری نظارت کافی داشته باشید ولی به وظیفه خود عمل نمی کنید؟

مدعی العموم و نهاد های اطلاعاتی چرا  ورود نمی کنند؟

تبریزبیدار؛ آیا شورای شهر یکی از همین نهادهای نظارتی نیست؟

اتفاقا بنده به عنوان وظیفه نظارتی این سوالات را مطرح کرده و پیگیری می کنم، بیش از این هم قدرت و اختیارات کافی را ندارم، در حد اختیارات خودم عمل می کنم، در همان بحث سوال از شهرداری در جلسات شورای شهر،  مدعی العموم و نهاد های اطلاعاتی را هم مورد خطاب قرار داده ام که این مطالب از دو حالت خارج نیست، یک اینکه اگر این مطالب صحیح است پس باید عاملان آن  تحت تحقیب قرار گرفته و مجازات شوند، ولی اگر به این نتیجه رسیدید که سخنان بنده  بدون سند و مدرک است پس باید در این حالت من را با عنوان نشر اکاذیب مورد مواخذه قرار دهید و به مردم هم اعلام کنید که نماینده شما در شورای شهر  سخنان خلاف واقع گفته است، به نظر من باید افکار عمومی هم مطالبه گر باشند و  بنده هم  به عنوان وظیفه نظارتی در همه حال پیگیری خواهم کرد.

Image title

شهرداری ها در ظاهر تحت نظارت دولت هستند اما در عمل رها شده اند

تبریزبیدار؛ به نظر شما تکلیف نیروهای مازاد چیست؟ آیا تعدیل نیرو منطقی است یا باید چاره دیگری اندیشید؟

اولا سوال بنده مربوط به این موضوع بود که با وجود نیروی مازاد در حال حاضر چرا نیروی جدیدی جذب می شود؟ واگر نیروی جدیدی جذب می شود چرا عدالت و انصاف رعایت نمی شود؟ در بحث نیروهای مازاد که در گذشته وارد شده اند تعدیل نیرو راه چاره نیست و بنده هم با توجه به اینکه  در سیستم مدیریتی شهری دارای تجربه هستم راه کارهایی هم برای بهره وری بیشتر این نیرو ها ارائه کرده بودم که توجهی نشد، اینگونه باید گفت که در یک مقطع زمانی در کل کشور متوجه شده اند که دولت متورم است و سیاست کوچک سازی دولت در پیش گرفته شد این سیاست در شهرداری هم  اثر گذاشت که راهکار مناسبی هم بود، از باب اینکه شهرداری ها هم کاملا تحت نظارت دولت هستند ولی در مرحله عمل اینگونه نیست و رهاشده اند، در راستای کوچک سازی مجموعه های دولتی در شهرداری هم به این نتیجه رسیدند که شهرداری های شهرها انجام امور مربوط به موضوعات شهری را برون سپاری کنند، در گذشته روال بدین گونه بود که  شهرداری ها دارای نهالستان هایی بودند که مستقیم به فضای سبز رسیدگی می کردنند در ارائه خدمات شهری به طور مستقیم کارگر جذب کرده و این خدمات را انجام می دادند، در تمامی حوزه ها این عمل انجام می شد.

راهکار افزایش بهره وری نیروهای مازاد، فاصله گرفتن از برون سپاری است

در سیستم جدید برون سپاری  همه این موارد یاد شده تغییر یافت یعنی شهرداری دیگر نهالستانی ندارد و  رسیدگی به فضای سبز را به شرکت های خصوص واگذار کرده است، حتی سیستم های نرم افزاری و رایانه ای شهرداری را هم  شرکت های خصوصی پشتیبانی می کند و از بابت همین برون سپاری نیز میلیاردها تومان  هزینه صرف می شود، همزمان با این سیاست برون سپاری جذب نیرو هم انجام گرفته است، حال تکلیف چیست؟ لازم نیست این افراد را اخراج کنیم، مناسب ترین راه حل  این مشکل هم این است که برای بهره وری بیشتر از این نیروها، از سیاست برون سپاری فاصله بگیریم  زیرا با وجود این نوع سیاست، مجموعه داخل شهرداری هرز می شود و شهرداری برای حل مشکلات خود مردم را  دچار مشکل می کند مثلا نامه ای که با سه امضا به سرانجام می رسد  در نهایت با 10 امضا هم  نتیجه بخش نخواهد بود، مردم هم گرفتار می شوند، سالانه چندین میلیارد برای فضای سبز هزینه می شود شهرداری 90میلیارد برای شرکت های  فضای سبز پرداخت می کند در تمام فصول  با صرف میلیاردها از شهرهای دیگر  گل و گیاه وارد می کنیم، میلیارد ها تومان برای پشتیبانی سیستم های نرم افزاری و برنامه نویسی خرج می شود در حالی که خود شهرداری سازمان فناوری را دارد که بیش از 150 نفر نیروی متخصص دارد.

نیروهای مازاد بدون آزمون و تخصص وارد شدند 

در کنار این چون اکثر این نیروهای مازاد بدون تخصص و آزمون، وارد شده اند  می توان با استفاده از ظرفیت  مرکز آموزش، به تناسب نیاز های شهرداری آموزش های کوتاه مدت داده شود تا نسبت به نیازهای شهرداری مورد استفاده قرار گیرند، در نتیجه این ارقام بالا که به خارج از مجموعه شهرداری پرداخت می شود را می توان در حوزه های عمرانی صرف کرد، برای انجام این کار نیازی به قانون و مصوبات جدید هم وجود ندارد می توان با این کار، صرفه جویی های بسیاری در بودجه انجام داد و به عمران شهری نیز بهتر رسیدگی کرد.

کوچک کردن سفره مردم بخاطر برخی نورچشمی ها دردناک است

تبریزبیدار؛ ورود فامیل و وابستگان مدیران شهرداری به بدنه شهرداری تبریز هم  از مطالبی بود که در دوجلسه اخیر شورا مطرح شد، درباره جزییات آن هم توضیحی بفرمایید؛

زمانیکه مراحل 4گانه رعایت نشود و رقابتی هم وجود نداشته باشد این مسئله کاملا طبیعی است، اگر قرار باشد همه به صورت بی در و پیکر وارد سازمان ها شوند چرا فرزندان مدیران هم جزو این افراد نباشند؟ برای اثبات این مسئله کافی است نگاهی به لیست اسامی و اسامی مشابه بکنیم کاملا این مسئله مشهود است، خیلی دردناک است  که بودجه شهرداری از سفره مردم تامین شود در مقابل هم یک عده نور چشمی  بدون انجام کار از همان پول سفره مردم حقوق بگیرند، در مقابل هم  نخبگان جامعه و نهاد های نظارتی هم فقط نظاره گر باشند و اقدامی هم نکنند باید گفت این اتفاق هم در شهرداری رخ داده است.

آیا با برکناری فلان معاون تمامی مشکلات شهرداری حل می شود؟

بجهت همزمانی کنار رفتن معاون شهردار و تنش او با عضو شورا، ارتباط این دو موضوع نمود داشت

تبریزبیدار؛ اخیرا یکی از معاونان شهرداری برکنار شد این برکناری مقارن با تنش های یکی از اعضای شورا با همین معاون شد، آیا این برکناری ارتباطی به  این موضوع داشت؟

بخاطر اینکه این دو ماجرا همزمان اتفاق افتاد نمود بیشتری یافت، من به عنوان یکی از اعضای شورا  قبلا هیچگونه قرینه یا شایعه ای هم نشنیده بودیم که شهردار می خواهد این معاون خود را  برکنار کند، همزمانی این چالش ها اگر دلیل دیگری هم در برکناری این معاون داشت بنده از آن دلیل بی خبرم، این سوال را باید افرادی که درگیر  این موضوع بودند پاسخ دهند ولی برای بنده نمود خوشایندی نداشت، حتی اگر به فرض اینکه مشکلات درون گروهی هم وجود داشت ای کاش این دو ماجرا همزمان اتفاق نمی افتاد، آنچیزی که بیشتر بروز  و ظهور کرد این را نشان می داد که در این میان معامله ای صورت گرفته است، باید منتظر بود و دید  آن عضو شورا که گلایه و انتقاد داشت با برکناری این معاون، انتقادات وی فروکش کرده یانه؟ اگر کاهش یافت این نشان دهنده این است که همه این کش وقوس ها برای این بود که فلان معاون حذف شود ولی اگر انتقادات و گلایه مندی ها  مخصوصا در موضوعات فساد و رشوه هم که مطرح شد  فرضا در یک معاون خلاصه می شد، آیا با برکناری وی پایان یافت؟ اگر دوباره پیگیری شود عکس این موضوع ثابت می شود ولی اگر سکوت حکم فرما شود این شائبه بیشتر قوت می گیرد که مشکل فقط  فلان معاون بود که حذف شد.

Image title


برخی رنگ عوض کرده و بجای پاسخگویی، در مقام  اپوزوسیون ظاهر می شوند

برخی افراد صاحب قلم خود را به خواب زده اند

تبریزبیدار؛ در دیدگاههای اعضای شورا  این مسئله بیشتر دیده می شود که همگی نسبت به عملکرد شهرداری منتقد هستند، در مقابل شهردار با رای اعضای انتخاب شده است حال این سوال باید پرسیده شود که  نقش و سهم شورا در قضایای مربوط به شهرداری چیست؟

این موضوعات را رسانه ها به عنوان چشم و گوش جامعه باید طرح سوال کرده و تحلیل کنند و نهایتا قضاوت به افکار عمومی سپرده شود که واقعا وظیفه افراد و اعضای شورا چیست؟ واقعیت امر این است که این کار کمتر اتفاق افتاده است به همین خاطر باعث شده است که برخی افراد بتوانند  تغییر رنگ و چهره دهند، بتوانند از پاسخگویی فرار کنند و حتی تغییر موضع داده و از جایگاه پاسخگویی در مقام مطالبه گری و یا اپوزوسیون ظاهر شوند، در صورتی که هر شخص باید به تناسب سهم خود پاسخگوی عملکرد خویش باشد، راه حل این موضوع این است که افکار عمومی باید حساسیت بیشتری از خود نشان دهند، همچنین نقش نخبگان در این میان پررنگ است و خبرنگاران هم به عنوان یکی از این نخبگان نقش ویژه ای را برعهده دارند، فرمایش شهید بهشتی که می فرمود دانشجو موذن جامعه است  را میتوان در خبرنگار هم  استفاده کرد و گفت خبرنگار موذن جامعه است، اگر خبرنگار  در خواب باشد و یا خودش را به خواب بزند چه بسا جامعه در خواب فرو می رود، این نکته را هم باید اضافه کنم در خلال این اتفاقاتی که به وقوع پیوسته برخی افراد صاحب قلم خود را به خواب زده اند و برخی دیده ها که باید ببینند نمی بینند و برخی گوش ها نمی شنوند، این اقدام  برخی ها باعث شده است که عده ای که باید پاسخگو باشند، مدعی  مطالبه گری می شوند که باید جلوی  تغییر جایگاه گرفته شود.

تبریزبیدار؛ اینکه فرمودید برخی ها خود را به خواب زده اند، آیا این را هم می شود گفت که برخی رسانه ها تطمیع شده اند؟

علت این ندیدن ها هم قابل بررسی است که چه اتفاقی افتاده است که برخی دیدنی ها ندیده شده اند،این موضوع باید تحلیل شود.

Image title

شورای پنجم در برخی موارد  دست و پا می زند

نباید یک سهمیه استخدام، گوش ها را کر و چشم ها را کور کند

برای بدنام کردن من به کسانی برای استخدام مراجعه می کنند گفته می شود قلیزاده مانع است

تبریزبیدار؛ آیا قبول دارید که شورای شهر نسبت به سهم خود در حوزه نظارت،  کم کاری کرده است؟

بخش اعظمی از مسئولیت  اتفاقات متوجه شورای شهر است، به بیان ساده تر می توان گفت اگر شورای وظیفه نظارتی خود را به نحو احسن انجام می داد، از بروز برخی مشکلات و اتفاقات جلوگیری به عمل می آمد، شورای پنجم فعلا در برخی موارد  دست و پا می زند، واقعیت این است که در این مدت یک و نیم سال از شورای پنجم  برخی سوالات نیز طرح شده است و در حال جریان است ولی قضاوت درباره عملکرد شورا در دوره جدید شاید الان زود باشد.  در راستای همین انجام وظیفه نظارتی است که الان با چالش هایی روبه رو هستیم ولی به عنوان نماینده مردم به وضعیتی رسیده ام که اگر من اعلام می کنم  اگر من سخن خلاف واقع می گویم مرا مجازات کنید، آیا واقعا باید من اینکار را انجام می دادم؟ آیا این به نوعی به خطر انداختن خود نیست؟ برخی گوش ها باید شنواتر باشند و  دیده ها بیناتر، اینطور نباشد که یک سهمیه استخدام یا قرار داد گوش ها را کر و چشم هارا کور کند.اگر به صورت فله ای نیرو وارد شود مگر من حق ندارم نزدیکان خود را جذب کنم بنده هم به خیلی افراد مدیون هستم و در ستاد انتخاباتی من کار کرده ام ولی باید به صورت گسترده در بدنه شهرداری جذب کنم؟ واقعیتی که الان مطرح است این است که هرکس بخاطر استخدام به شهرداری مراجعه می کنند، افراد مسئول برای اینکه بخواهند مرا بدنام کنند  این توجیه را مطرح می سازند که قلیزاده مانع جذب افراد می شود والا مانعی برای استخدام وجود ندارد در حالی که هیچ قصدی هم برای جذب فرد مورد نظر ندارند، وجدان های بیدار و انسان های منصف باید وارد میدان شوند، نباید اجازه دهند که یک رپورتاژ یا یک آگهی و سهمیه استخدام این ها را کور و کر و لال کند.

پایان بخش اول


گفتگو:صابر عیسی پور

تنظیم: محمدرضا دهقان نژاد