یکشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ ۱۴:۴۸:۱۶ شناسه :۱۰۸۱۷۹۰

گفتگوی عیدانه با هنرمندان تبریزی «جلال۲»؛

روایت های بهبودی و پورسعیدی از ظرفیت های بازیگران بومی

هنگامه بهبودی و سنا پورسعیدی دو هنرمند تبریزی از دو نسل متفاوت بودند که در سریال تاریخی جلال۲ ایفای نقش کرده بودند و مهمان گپ و گفت عیدانه تبریزبیدار شده اند...

سرویس فرهنگی تبریز بیدار / فصل دوم سریال تاریخی جلال در روزهای پایانی سال 99 هر شب از قاب تلویزیون به روی مخاطبان پخش می شد، سریالی که روایت هایی از مبارزات مردم تبریز در دوران طاغوت را به تصویر کشید و سپس رشادت فرزندان آذربایجان در آزادسازی سوسنگرد را به نمایش گذاشت.

این سریال پرمخاطب کاری از واحد استانی صدا و سیما بود که روی آنتن شبکه یک سیما می رفت. به همین بهانه میزبان دو تن از بازیگران تبریزی سریال «جلال2» در تحریریه تبریزبیدار بودیم تا گپ و گفتگویی صمیمی در این باره داشته باشیم.

هنگامه بهبودی و سنا پورسعیدی دو هنرمند تبریزی از دو نسل متفاوت بودند که در این سریال ایفای نقش کرده بودند، مشروح گفتگوی عیدانه ما بشرح ذیل می باشد:

Image title

تبریزبیدار: ابتدا از سوابق هنری خود برایمان گویید و بفرمایید چطور شد به عنوان بازیگر سریال جلال انتخاب شدید.

هنگامه بهبودی: هنگامه بهبودی متولد 1342 هستم و از سال 1377 در عرصه بازیگری فعالیت می کنم. کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین المللی هستم. دوره های بازیگری تخصصی را در استانبول گذراندم و در عرصه گریم هم فعالیت داشته ام.

Image title

آقای نجفی این نقش را به من پیشنهاد دادند؛ چون خودشان نویسنده این سریال بودند، به من گفتند که نقش شما می تواند همسر عزت (آقای همایون ارشادی) باشد.

Image title


شناختی از کارگردان فیلم به عنوان همکاری نداشتم

سنا پورسعیدی:سنا پورسعیدی هستم متولد 1374 و از سال 1389 فعالیت خود را در عرصه بازیگری شروع کرده ام. لیسانس بازیگری دارم. تجربه کار تئاتر من بیشتر از تلویزیون است و فیلم کوتاه کار کرده ام.

با آقای نجفی (کارگردان سریال) قبلا حضوری یک‌دیدار داشتیم که دعوت به یک پروژه سینمایی کردند که به دلایلی نتونستم باشم. بعدا به عنوان بازیگر در سریال جلال توسط دستیار کار انتخاب شدم.


تبریزبیدار: از نقش خود در این سریال گفته و بفرمایید واکنش های مردم چه بود؟

هنگامه بهبودی: نقش من در این سریال، همسر عزت، که آقای همایون ارشادی آن نقش را بازی می کردند؛ بود. در این سریال من و همسرم خانواده جلال را حمایت کرده و در خانه خود پناه داده ایم. وظیفه ما این بود که خانواده جلال را از دردسرهایی که توسط ساواک برایشان ایجاد می شد محافظت کنیم. دوستان و اطرافیان می گفتند نقش تو در این کاراکتر خوب است و مورد پسند آنها قرار گرفته بود.

فصل اول سریال بیشتر مورد استقبال بود

سنا پورسعیدی:من نقش دختر جلال را ایفا می کردم و این نقش در «جلال 2» کمی پر رنگ تر بود؛ و فصلی برای باز شدن فصل سوم است که سارای داستان مسئولیت بیشتری بر دوشش است. بیشتر نظرات مردم از طریق فضای مجازی به دستم رسید. نظرات مردم نه تنها نسبت به من بلکه به سریال جلال مثبت بود. ولی فصل اول سریال جلال بیشتر از فصل دوم آن مورد استقبال قرار گرفت. بیشتر مخاطبین بر این نظر بودند که داستان فصل دوم سریال کمی کش دار و خسته کننده شد. برخی نیز به این باور بودند که این سریال بیشتر به شکل تئاتر بود.


تبریزبیدار: به نظر شما تأثیر سریال جلال در معرفی هنرمندان بومی تا چه حد بود؟

آقای نجفی در شناساندن بازیگران تبریزی خیلی تلاش کردند

هنگامه بهبودی:آقای نجفی لطف زیادی به بازیگران تبریزی داشتند تا آنها را بشناسانند. در تبریز بازیگران خوب و با پتانسیل بالا داریم و باید از آنها هم استفاده کنند و شاید بتوان گفت بازیگران تبریز با بازیگران تهرانی برابری می کنند.

Image title


ما انگ شهرستانی بودن در پیشانی داریم!

سنا پورسعیدی: در تبریز بازیگران خیلی خوبی داریم. ما یک انگ شهرستانی بر پیشانی خود داریم و نمی دانم بر چه معیارهایی این کلمه انتخاب می شود فردی که تحصیل کرده نیست ولی چون در شهر تهران به دنیا آمده است، اگر در پروژه ای حضور داشته باشد نسبت به بازیگری که اهل خود تهران نیست بیشتر به چشم می خورد و مهم نیست کیفیت کاری که ارائه می دهد.
Image title


تبریزبیدار: به نظر شما نقطه اوج نقش شما در سریال جلال کدام قسمت آن بود؟

نقطه اوج داستان سارای صبور، در رها کردن بچه اش در مغازه بود

هنگامه بهبودی: قسمتی که ماموران در کوچه پست می دادند و من لای نذری کاغذی به سارا دادم تا او را فراری دهیم را خیلی دوست داشتم. در قسمت دیگری با سارا سر شام بودیم و او غذا نمی خورد و ما با هم حرف می زدیم را نیز دوست داشتم. روی هم رفته نقش خودم و نقش خانم پورسعیدی که سارا بود را دوست داشتم. آنجایی که سارا بچه خودش را در قنداق می گذارد و هم برای او پدر و هم مادر می شود مرا تحت تأثیر قرار داد و به گریه انداخت. به نظر من اوج بازی سارا، آن قسمت از نقش او بود.


سنا پورسعیدی: چون سارا یک شخصیت درون گرا و صبوری بود، موقع خواندن فیلمنامه منتظر بودم که ببینم سارای قصه کجا تحملش تمام می شود و کاری خواهد کرد البته شخصیت خودم نیز درون گراست و آدم صبوری هستم و یک جایی تحملم تمام می شود و عکس العملی نشان می دهم و منتظر همین عکس العمل سارا بودم که زمانی بود که سارا متوجه پنهان کاری های خانواده خود می شود نسبت به نبودن همسر خودش
و حجره پدرش می رود و بچه خود را آنجا می گذارد. (از بچه خود هم می گذرد)



تبریزبیدار: به نظرتان تا چه اندازه از ظرفیت هنرمندان بومی در کارهای بزرگ هنری استفاده می شود؟

نباید فرقی بین بازیگر تبریزی و تهرانی گذاشته شود

هنگامه بهبودی: هر بازیگر باید توسط یک نفر حمایت شود تا او را ارتقا دهد و به صحنه بیاورد. کارگردان در ارتباط با بازی بازیگر خیلی تأثیر گذار است تا از بازیگر نقش مورد نظر او را درخواست کند. کارگردانان تهرانی باید از بازیگران تبریزی خوب حمایت کرده و به آن ها پر و بال دهند تا شناخته شوند و از لحاظ مالی هم تامین شوند. یعنی نگویند که فلانی چون بازیگر تهرانی است پس ما باید فلان مقدار به او پرداخت کنیم و از این طرف از پول بازیگر تبریزی کم کنند.

اگر بازیگری از لحاظ مالی به خصوص در این وضعیت نابسامان اقتصادی کشور حمایت شوند، بالطبع با جان و دل و به نحو احسن کار خود را پیش خواهد برد.

ریشه اغلب بازیگران موفق، شهرستانی است

سنا پور سعیدی:در تبریز اگر بخواهند یک بازیگر انتخاب کنند، شاید از هر بازیگر با خصوصیات مورد نظر، فقط یک نفر وجود داشته باشد؛ چون تبریز محدود است. ولی در تهران چندین نفر شبیه هم در جنس و نوع بازیگری وجود دارد. اگر به ریشه بسیاری از بازیگران موفق برویم به شهرستانی بودن آنها پی می بریم ولی به هر حال آن بازیگران حمایت شده اند. البته تنها بحث حمایت نیست و اگر بازی بازیگری قدرتمند باشد، بالاخره مطرح خواهد شد ولی باید در کنار آن حمایت نیز وجود داشته باشد.


تبریزبیدار: از مسئولان استانی چه انتظاراتی دارید؟

به بلاگرهای اینستاگرامی بیشتر بها می دهند تا هنرمندان! / هنرمندان پشت هم را خالی نکنند

هنگامه بهبودی: تاکنون حمایت خاصی از هنرمندان نشده و ارزش چندانی داده نمی شود. به آنهایی که در کلیپ های اینستاگرام بازی می کنند بیشتر بها داده اند. به غیر از مسئولین، خود بازیگر نیز باید نکاتی را رعایت کند، مانند اینکه وقتی به پروژه ای دعوت می شود و می بیند که نمی تواند در آن نقش بازی کند، همکار دیگر خود را که می تواند آن نقش را بازی کند، مطلع سازد.

در تبریز بعضا بازیگران نمی خواهند برای یکدیگر پله پیشرفت باشند و پشت همدیگر را خالی می کنند. اگر متحد شویم و یکدیگر را حمایت کنیم، مسئولین هم متوجه می شوند که فقط یک بازیگر وجود ندارد و همه بازیگران را به کار دعوت می کنند.

بعضی اوقات مثلا برای من نقشی در نظر می گیرند و حتی قرارداد بسته می شود ولی برخی افراد می خواهند آن نقش را تصاحب می کنند، در حالتی که آن نقش از لحاظ سنی و ویژگی های دیگر مناسب او نیست. بازیگران هر کدام در جایگاه خودشان باید بازی کنند، چرا که هیچکس از لحاظ فیزیکی نمی تواند جای دیگری را بگیرد. بعضا موردی پیش می آید که من به دوستان می گویم بروید فلان جا تست بدهید اما جای دیگر عده ای خودشان می روند و بازی می کنند وقتی می پرسم چرا خبر ندادید می گویند وای یهویی شد.

گاهی عقده دیده شدن در تلویزیون حتی با قیمت پایین وجود دارد، با این کار هم ارزش خودشان را پایین می آورند و هم جای کسی را به ناحق می گیرند.


مسئولین تبریزی غریبه پرست هستند!

سنا پورسعیدی: تنها حمایت مالی مورد بحث نیست. درآمد من از تئاتر است اما الان نزدیک یک سال است که تئاتر کار نمی کنم. در طول ساخت این سریال و بعد اتمام آن، مسئولین حتی یک بار هم ما را دعوت نکرده و از ما تقدیر نکرده اند. وقتی گروه بازیگران تهرانی به تبریز آمده بودند، گفتم تبریز خیلی خوب است اما برای دیگری؛ واقعا چرا غریبه پرستی باید باشد؟ شاید انتظار حمایت نداشته باشم اما تقدیر مسئولین، مایه دلگرمی است.

Image title


تبریزبیدار: حرف پایانی...

سنا پورسعیدی: به امید روزهای بهتر و امیدوار کننده تئاتر تبریز و حمایت مسئولان در عمل واقعی


هنگامه بهبودی: من همیشه انتقاد پذیرم و می خواهم ضعف مرا بگویند که بتوانم آن را جبران کنم. متاسفانه وقتی این موضوع با دیگران مطرح می شود  می گویند شما واقعا فوق العاده هستید و ضعف ها را نمی گویند و آن بازیگر هم با همان روال قبلی خود پیش می رود. من وقتی موفقیت های دوستانم را می بینم، خوشحال می شوم. بارها گفته ام که وقتی در یک پروژه با هم کار می کنیم، باید پشت همدیگر باشیم. این اتفاق افتاده که از کسی انتقاد کرده ایم و در جواب ما گفته  حاشیه نساز و تو کار خودت را بکن و با کس دیگری کار نداشته باش.

وقتی فرد دیگری بازی ضعیفی داشته باشد، در بازی من هم تأثیر خواهد داشت. به این کار حاشیه سازی نمی گویند بلکه هواداری می گویند. او هم باید هوای مرا داشته باشد. 

من معمولا فیلم زیاد می بینم، از هالیوود تا بالیوود و سریال های ایرانی که از هر کدام چیزهای زیادی برای پیشرفت یاد می گیرم.

انتهای پیام/



گفتگو از الهه مهدوی

تنظیم: امیررضا فرامرز