به گزارش تبریز بیدار، با شروع فصل بازگشایی مدارس بسیاری ازمادرانی که فرزندانشان برای اولین بار به مدرسه می روند، با مساله وجود ترس ازمدرسه در کودکانشان مواجه هستند. اگر چه ترس از مدرسه ممکن است در کودکان در دوره های مختلف تحصیلی وجود داشته باشد، ولی کودکان کلاس اول نوع ترس شان با کودکان دوره های دیگر متفاوت است. بعضی از آنان تقریبا دچار جدایی از والدین به خصوص مادرشان هستند.
ترس از مدرسه یکی از اختلالهای روانی شایع در دوران مدرسه است که در کودکان دبستانی بیشتر دیده میشود. بسیاری ازکودکان هنگام جدا شدن از والدین ناراحت میشوند بهخصوص در خانوادههایی که حمایت های افراطی از کودک انجام میشود. حمایت افراطی این پیام را به کودک میدهدکه : «محیط خطرناک است و تو ناتوانی».
ترس از مدرسه بیشتر در کودکان مقطع دبستان که ترس از جدایی از والدین در آن ها وجود دارد، مشاهده می شود ولی اگر این ترس در مقاطع بالاتر در دانش آموزی دیده شود، بیشتر به طرز برخورد کادر مدرسه ومعلمان برمی گرد.
ترس در کودکانی که به مدرسه جدید می روند نیز مشاهده شده که ترس این گروه ریشه در جدایی از والدین یا نداشتن دوست یا نا آشنایی با محیط مدرسه و معلمان دارد. همچنین گاهی تغییرات ناگهانی در شرایط زندگی از قبیل جدایی والدین از یکدیگر، فوت ناگهانی یکی ازنزدیکان، تعویض منزل و… نیز می تواند سبب بروز این گونه ترس ها شود که اغلب موقتی است و با رفتار درست و صحیح والدین و کادر مدرسه بر طرف می شود. همچنین توقع و انتظارات بیش از حد والدین از فرزندانشان به ویژه در سنین دبیرستان نیز از علل بروز اضطراب و ترس در فرزندان به هنگام حضور در مدرسه است. در مجموع، والدین باید با ریشه یابی علل ترس فرزند خود و شناخت دقیق آن، به او کمک کنند تا بر این ترس غلبه کند.
دکتر فیروز محمودی روان شناس وهیات علمی دانشگاه در خصوص ترس کودکان از مدرسه درگفت وگو با تبریز بیدار اظهار کرد: ترس یک ویژگی ذاتی در کودکان نیست که اذعان کنیم که از قبل با کودک بوده است بلکه این مسئله در محیط خانواده ومحیطی که کودک در آن بزرگ شده شکل می گیرد در حقیقت این محیط اجتماعی است که ترس را در وجود کودک شکل می دهد.
ترس از مدرسه بیشتر به علت نبود عاطفه در مدارس ماست.
وی ادامه داد ترس از مدرسه بیشتر به علت نبود عاطفه در مدارس ماست. سیستم آموزشی ما به مسئله ی دانش وشناخت توجه ویژگی دارد. ولی این سیستم آموزشی متاسفانه از عاطفه ونگرش در مسائل درسی غفلت کرده است و همین مسئله به ترس و بی میلی کودکان نسبت به مدرسه دامن زده است.
این روان شناس با اشاره به وجود خشونت درنظام آموزشی افزود : شیوه ی آموزشی که همراه با خشونت باشد دانش آموزان را نسبت به درس و کلاس و در آخر نسبت به مدرسه بی میل میکند. وی ادامه داد این مساله را ما بیشتر در درس های ریاضی می بینیم، کودک بیشتر ازدرس ریاضی می ترسد و کم کم تعمیم پیدا می کند و ترس نسبت به کل مدرسه در کودک شکل می گیرد.
ارتباط تنگاتنگ والدین ومعلمان می تواند به کاهش ترس کودکان از مدرسه کمک کند.
این استاد دانشگاه در رابطه باراهکارهایی که به کاهش ترس در مدرسه کمک می کند اظهار کرد: رفت وآمد خانواده ها با مدرسه وپیگیری مشکلات فرزندانشان از کادر مدرسه می تواند به حل این مشکلات و بهبود ترس کودکان از مدرسه کمک کند ازطرفی وجود مهر و عاطفه در مدارس می توانند رابطه ی کودکان با مدرسه را بهبود ببخشد.
اصلاح شیوه های آموزشی وارتباط تنگاتنگ والدین با معلمان و فرزندانشان از دیگر راهکارهایی است که می تواند به حل مشکل ترس واضطراب از مدرسه منجر شود.
