به گزارش تبریز بیدار، همشهری نوشت:دولت براساس قانون مدیریت حملونقل و سوخت مصوب سال۱۳۸۶ موظف است حمل ونقل را بهگونهای سامان دهد که حدود ۳۰درصد جابهجاییهای شهری توسط اتوبوسها سامان یابد اما تهران و ۵کلانشهر دیگر کشور با وضعیت نابسامانی مواجه هستند.
سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران میگوید: یک بحران بسیار جدی در بخش اتوبوسرانی در کلانشهرهای کشور وجود دارد که خاص تهران هم نیست. هر چند شهرداری تهران پیگیریهای متعددی در این زمینه از وزارت کشور داشته اما هنوز اتفاق قابلقبولی نیفتاده و با باقی ماندن این وضع، امید مردم کشور در حملونقل شهری و اتوبوسرانی بهزودی ناامید میشود. تشکری هاشمی درخصوص وضعیت اتوبوسرانی تهران اعلام کرد: اگرچه درخبرها آمده که در ۲ سال اخیر دولت یازدهم ۱۶دستگاه اتوبوس به تهران داده، اما همین ۱۶اتوبوس هم از محل اعتبارات اندک شهرداری در بخش جریمه راهنمایی و رانندگی خریداری شده و دولت یازدهم مانند سایر دولتهای قبل یک اتوبوس هم به تهران نداده است. وی خاطرنشان میکند که با نوسازی تمام اتوبوسهای تهران و سایر کلانشهرها هم نمیتوان مدیریت درستی بر ناوگان داشت و باید بهصورت تدریجی خروج فرسودهها و نوسازی ناوگان صورت میگرفت که این مهم سالهاست متوقف مانده است.
بدینترتیب بهنظر میرسد ظرف ۲تا ۳سال آینده ما به وضعیتی برسیم که برخی از این اتوبوسرانیها در کشور بهطور کلی از رده خارج شوند و نتوانند به مردم خدمترسانی کنند. به همین آسانی کشور با رکود حملونقل عمومی مواجه خواهد شد. این نابسامانی هماکنون در کلانشهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز به وضوح مشخص است و رفته رفته این وضع به سایر شهرهای کشور نیز سرایت خواهد کرد.
- کرج
۵۰۰ اتوبوس
۳۵۰ فرسوده
%۷۰ فرسودگی
۳۵۰دستگاه از اتوبوسهای شهری کرج از رده خارج و فرسوده هستند. از عمر این اتوبوسها بیش از ۱۰سال گذشته و در واقع عمر کاری آنها به اتمام رسیده است. تعداد کل اتوبوسهای مرکز استان البرز برای خدمترسانی به جمعیت ۴میلیونی این شهر۵۰۰دستگاه است.
- تهران
۶۵۰۰ اتوبوس
۳۵۰۰ فرسوده
%۵۳ فرسودگی
طی ۱۰سال اخیر باید ۱۰هزار اتوبوس به تهران اختصاص مییافت اما هماکنون ۶۵۰۰ اتوبوس در تهران وجود دارد که ۳۵۰۰دستگاه آن فرسوده است. ناوگان اتوبوسرانی هر روز در شهر ۵/۴میلیون نفر را جابهجا میکند و مردم از فرسودگی ناوگان بیشترین خسارت را میبینند.
- اصفهان
۱۴۰۰ اتوبوس
۷۰۰ فرسوده
%۵۰ فرسودگی
شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان بهعنوان تنها سامانه حملونقل عمومی شهر اصفهان جابهجایی روزانه ۸۷۰ هزار نفر را با حدود ۱۴۰۰ اتوبوس بر عهده دارد. ۷۰۰دستگاه این ناوگان عمری بیش از ۱۰ سال دارند و اکنون میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی اصفهان بیش از ۸ سال است که تبعات منفی برای شهر دارد.
- مشهد
۲۰۰۰ اتوبوس
۱۰۰۰ فرسوده
%۵۰ فرسودگی
مشهد سالانه پذیرای ۲۵میلیون زائر است که باید حملونقل کارآمدی برای تردد این جمعیت داشته باشد. از سویی این کلانشهر با جمعیت ۳میلیونی ساکن، ۲هزار اتوبوس دارد که در حال حاضر هزار دستگاه آنها فرسودهاند اما بهدلیل کمبود ناوگان، همچنان در حال خدمترسانی هستند.
- تبریز
۱۲۸۰ اتوبوس
۴۰۵ فرسوده
%۳۱ فرسودگی
فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی تبریز هم نیاز به تمهیدات ویژه دارد زیرا روزانه ۳.۴میلیون نفر در این شهرتردد میکنند. عمر متوسط کل ناوگان در آخر شهریورماه سال ۹۳برابر با ۶سال است که در بخش خصوصی ۷سال و در بخش غیرخصوصی ۶سال است. از ۱۲۸۰اتوبوس شهر تبریز ۴۰۵دستگاه فرسودهاند.
- شیراز
۱۰۰۰ اتوبوس
۳۰۰ فرسوده
%۳۰ فرسودگی
در حال حاضر هزار دستگاه اتوبوس در شیراز به شهروندان خدمات حمل ونقلی ارائه میکنند اما این شهر برای تردد روزانه یک میلیون سفر شهری، به ۲هزار دستگاه اتوبوس نیازدارد و در حال حاضر از این تعداد اتوبوس، ۳۰۰دستگاه فرسودهاند و نیاز به نوسازی دارند.
