در معیت شبکه های اجتماعی؛

از حریم خصوصی تا فضای مجازی

امنیت شخصی و حریم خصوصی دو عامل تنگاتنگ با یکدیگر هستند. امروزه حریم خصوصی را به سختی می‌توان تعریف کرد و تعریف درستی از آن داشت. این تعریف به چشم‌انداز و نظر هر فردی نسبت به حریم خصوصی و عمومی ‌بستگی دارد. در این یادداشت به ابعاد مسئله حریم خصوصی و رابطه آن با اینستاگرام پرداخته شده است.

سرویس فرهنگی تبریزبیدار؛

در یکی از تعاریف سنتی از حریم خصوصی آمده است: محدوده‌ای از عقاید، احساسات، رفتارها و ویژگی‌های هر فرد که برای دیگر اعضا آشکار نباشد یا به‌رغم آشکار بودن، از افشای آن راضی نباشد و در مقابل ورود و نظارت دیگر اعضا واکنش نشان دهد، حریم خصوصی تلقی می‌شود. از این گفته‌ها می‌شود نتیجه گرفت که امروزه مرز بین حریم خصوصی و عمومی ‌بسیار باریک شده است. امروزه حریم خصوصی با وجود طیف گسترده‌ای از شبکه‌های اجتماعی معنای سنتی خود را از دست داده است.

اینستاگرام تنها بر روی گوشی‌های تلفن همراه به خوبی و درستی در دسترس است و بر روی رایانه توانایی به اشتراک‌گذاری عکس را ندارد. هنگام نصب این نرم‌افزار از کاربر خواسته می‌شود تا برای نصب شرایط و ضوابط که شامل سیاست حفظ اسرار نیز می‌شود را قبول کنند. این امکان وجود دارد که کاربران مفاد این شرایط را بخوانند اما عموما هیچ یک از این کاربران این کار را انجام نمی‌دهند و روی دکمه بعدی کلیک می‌کنند تا نرم‌افزار نصب شود  که این خود یک چراغ سبز به این نرم‌افزار است تا از تمامی‌اطلاعات اینستاگرامی ‌ما استفاده کند.شرایط و ضوابط اینستاگرام می‌گوید که «اینستاگرام ادعای مالکیت هر محتوایی که شما پست می‌کنید را ندارد. در عوض شما  به اینستاگرام اجازه استفاده غیرانحصاری از مطالب خود را می‌دهید.»

 این بدان معنا است که اینستاگرام مالکیتی بر پست‌های شما ندارد اما اجازه دارد از هرگونه اطلاعاتی که شما وارد سیستم آن می‌کنید استفاده کند. هر گونه اطلاعات، عکس و ویدئو شامل این مطلب می‌شود. اینستاگرام حتی اجازه دارد از پست‌های افراد در دیگر موارد (در هر جایی بدون اجازه کاربر) نیز استفاده کند. بی‌علت نیست که این نرم‌افزار که ارزشی بالغ بر ۱۰۰ دلار آمریکا دارد، به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

یکی از دلایل نقص ناخواسته حریم خصوصی در اینستاگرام به وسیله پدیده خودافشاگری عدم اطلاع از همین قوانین است. این عدم توجه باعث شده است که عمده کاربران شبکه های اجتماعی بودن توجه به قوانین خاصه هر شبکه اجتماعی اقدام فعالیت در بستر فضای سایبر کنند. این عدم آگاهی البته پیامدهای زیادی دارد که تنها یک مورد آن نقص حریم خصوصی آن هم به دست خود کاربر است. از طرف دیگر همین عدم آگاهی در بسیاری از موارد منجر به هنجارشکنی های نیز می‌شود که در یادداشت «هنجار‌شکنی در اینستاگرام» به صورت ضمنی به برخی کلیات آن اشاره شده است.

البته قوانین غیر تضمینی و مجهول خود این شبکه های اجتماعی نیز دلیلی مازاد بر عدم اطلاع کاربر از قوانین این شبکه‌های اجتماعی رفتارهای مبنی بر پیش فرض‌های اشتباه است به طوری که در قوانین اینستاگرام افراد زیر ۱۳ سال از استفاده این نرم‌افزار منع شده‌اند. اما سوال اینجاست که چگونه اینستاگرام می‌تواند از سن کاربران خود مطمئن شود؟ هیچ راهی وجود ندارد زیرا که این نرم‌افزار تنها اطلاعاتی را که خود کاربر به آن می‌دهد را بررسی می‌کند. لذا کودکان زیر ۱۳ سال می‌توانند از این نرم‌افزار استفاده کنند و عواقب استفاده از آن نیز بر گردن خودشان است. این عواقب می‌تواند شامل این باشد که والدین این کودکان، عکس‌های اینستاگرامی فرزندان خود را در برخی از پست‌های تبلیغاتی ببینند و این در حالی‌ست که اینستاگرام هیچ مسئولیتی درقبال این موضوع را نمی‌پذیرد.

در نهایت مهمترین مولفه در حفظ حریم خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی افزایش آگاهی های عمومی از قوانین این شبکه‌ها و همچنین تعریف نوع رفتار استاندارد بر مبنای قوانین خاص اسلام و فرهنگ ایرانی است. تا کاربران به این شکل بتوانند از حریم خصوصی خود و خانواده خود به نحوه شایسته صیانت کنند.

منبع: متن زندگی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *