۲۳ خرداد ۱۳۹۵ 0:00 ق.ظ شناسه خبر: 1057746
به گزارش تبریز بیدار، جلسه امروز شورای شهر تبریز که به دلیل فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مقرر شده با یک ساعت و نیم تاخیر برگزار شود، با ۱۵ دقیقه تاخیر مجدد آغاز شد.
حضور المیرا خاماچی در جلسه شورای شهر پس از ۳ ماه از آخرین جلسه و همچنین حضور جمع کثیری از حضار در جلسه از نکات قابل توجه جلسه بود.
به جز ۳ غائب جلسات دو ماه اخیر، شهین باهر، ششگلانی و آهور و همچنین شهردار تبریز غائبین جلسه امروز هستند.
عابدزاده پس از مدت ها خودش به قرائت آیه ای درباره روزه پرداخت.
دبیری در ابتدای جلسه با تبریک روز گل و گیاه و روز جهانی اهدای خون، به حضور خاماچی در جلسه اشاره کرد و گفت: به خانم خاماچی عرض خیر مقدم داریم و امیدواریم این مسئله اخیر به سلامتی تمام شود و پایان خیری داشته باشد و آرزوی سلامتی می کنیم.
بهروز خاماچی نیز با گفتن جمله ای از نادرشاه افشار با مضمون «الخیر فی ما وقع» تصریح کرد: همانطور که گفتید امیدوارم کارها با خیر و خوشی به جلو رود.
المیرا خاماچی در سخنانی گفت: ۳ ماه پس از روزهای سخت این شانس را یافتم که در حضور شما باشم زحمت ما در این مدت بر گردن مراجع قضایی و امنیتی بود و به خداوند سوگند به غیر از محبت و احترام در این مدت چیزی ندیدم.
از همه افرادی که در این مدت جویای احوال من بودند تشکر می کنم و خصوصا از حاج آقا اسوتچی تشکر ویژه ای دارم که در این مدت از بنده حمایت های جدی داشتند و امیدوارم بنده لیاقت جبرات محبت های ایشان را داشته باشم.
متاسفانه یا خوشبختانه من همیشه تلخ سخن می گویم و حرف حق را می زنم ولی به شما می گویم که اگر کسی با خدا باشد و او را بالا ببرد کسی نمی تواند در برابر خداوند بایستد. حرف های هیچ و پوچی درباره حذف من به گوش می رسید؛ ما رفتیم خیر بود، شما هم بروید خیر باشد!
دنیا دار مکافات است و از زمان آزادی من از روز پنجشنبه برخی همکاران متاسفانه سعی کردند تا خاماچی بازنگردد، مگر خاماچی غیر از حرف حق و سخن گفتن از تخلفات چه گفته است؟ وی در ادامه این بیت از مولانا را خواند:
دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ
ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ
دانی که از آدمی چه ماند پس مرگ
عشق است و محبت است و باقی همه هیچ
چمنی نیز به عنوان ناطق پیش از دستور امروز با تاکید بر اینکه باید به دور از شعار به مردم خدمت کنیم و زمان شعار گذشته و کهنه شده است گفت: بیش از نیمی از لوایح شورا و یا شهرداری به کمیسیون ها درباره هبه است، مگر بودجه هبه در سال چقدر است و ما چقدر زمان برای این مسئله می گذاریم؟
هبه قانون خاصی ندارد و لوایح هبه ای که به شورای شهر می آید در این باره است که یک فردی پارک و ساختمان خود را به تجاری تبدیل می کند و اگر بخواهی با این لوایح هبه مخالفت کنی یک ساعت بعد به گوش فردی که هبه درخواست داده می شود می رسد و عضو شورا تهدید می شود.
هبه برای کمک به نیازمندان و درماندگان است و ۹۰ درصد لوایح هبه به مستحقان نمی رسد زیرا نمی توانند به شورا بیایند. به افرادی ۲ میلیارد تومان هبه می کنند ولی ۲ میلیون را برای یک شهروند عادی محروم می کنید. بین مساجد و مراکز در کمک و هبه تبعیض انجام می شود و امیدوارم در ادامه عمر شورا از پیروی سلایق شخصی اجتناب کنیم چراکه مسائل پیش آمده معلول این است که از قوانین پیروی نکرده ایم.
تکریم ارباب رجوع در شهرداری مسئله اساسی است که متاسفانه برخی برخوردها موجب نارضایتی مردم شده است. شهردار دستور می دهد ولی زیرمجموعه اجرا نمی کند، باید تدبیری در این مسئله اندیشید و در مسیرگشایی نیز که خواسته اصلی مردم است تداوم یابد.
پروژه های شهرداری در چارچوب مناقصه باشد و جدا از برخی نهادها همچون سازمان همیاری، پای پیمانکاران خاص در میان نباشد و همه پیمانکاران بیایند تا رانت و بده و بستان ایجاد نشود.
توجه شهرداری به سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد و باید شهرداری با ایجاد شرکت های تخصصی علاوه بر پروژه های خود، پروژه هایی در سطح ملی و استانی را برعهده بگیرد.
ایران آهور وارد جلسه شد.
مدبر به عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با اشاره به عملکرد مترو، اظهار کرد: مترو به حیاط خلوتی تبدیل شده است و شهردار ادعا کرد که تا شهریور ماه، مترو به میدان ساعت می رسد ولی مدیر قطار شهری می گوید این کار انجام شدنی نیست و این تناقض است.
مسئولین قطار شهری جوابگو نیستند و این روند ظلم مضاعفی درباره قطار شهری است و چون ۵۰ درصد آن متعلق به دولت است از پاسخگویی طفره می روند. خط ۲ مترو تبریز وضعیت خوبی ندارد و ما نگرانیم.
ما در زمینه خط یک و دو مترو سوالاتی داریم که در صورت عدم اقناع در جلسه فعلی شهردار و هیئت مدیره را به صورت رسمی برای پاسخگویی دعوت می کنیم.
شهین باهر وارد جلسه شد.
پشمینه آذر نیز پس از سخنان مدبر به ارائه توضیحاتی درباره پروژه مترو پرداخت و گفت: برای تکمیل خط یک، هزار میلیارد تومان پول موردنیاز است و اینکه آقای شهردار گفته تا شهریور مترو به میدان ساعت می رسد مشروط به تزریق منابع مالی است.
تاکنون یک ریال در سال جدید از سوی دولت به ما تخصیص نیافته و نباید به مباحث حاشیه ای توجه کنیم. در دفاتر و اسناد ما در خط ۲ مترو ۵۳ میلیارد از دولت، ۱۳۰ میلیارد از شهرداری و ۶/۵ میلیارد از اوراق قرضه و جمعا ۱۹۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
مدبر در واکنش به این سخن پشمینه آذر گفت: بهتر است مدیرانتان را توجیه کنید، مسئول خط ۲ مترو شما در کمیسیون گزارشی خلاف گزارش شما داده است.
نجفی وارد جلسه شد.
شیاری با تائید سخن مدبر درباره تبدیل مترو به حیاط خلوت تصریح کرد: اگر به اسامی اعضای هیئت مدیره مترو نگاهی کنیم متوجه مسائلی می شویم و اکثریت قریب به اتفاق شورای شهر از آن خبری ندارند ولی هنگام پول گرفتن می آیند و می روند، عین اتفاقات در سازمان مترو مثل تونل های زیرزمینی است که خبری از آن نداریم.
براساس آخرین گزارش بودجه اعطایی به مترو از سوی شهرداری بوده و نه دولت، گزارشات جلسه فعلی و کارشناسان مترو کاملا با هم مغایر است و بیشتر تبلیغی است.
نقد شهردار فعلی به شهردار گذشته درباره عدم تملک ایستگاه ها است و عملکرد شما نیز اینگونه نباشد که نفر پس از شما عملکردتان را زیر سوال ببرند.
بیش از ۸۰ میلیارد تومان و ۱.۵ سال از مدت زمانی در دپوی قراملک پرت شد و صدای کسی نیز درنیامد.
مدبر نیز تصریح کرد: نمی شود که شما در سازمان مترو بنشینی تا شهرداری به شما کمک کند، باید به دنبال فاینانس و سرمایه گذاری باشید.
بابایی در ادامه گفت: سازمان مترو و سازمان عون بن علی مسئله عدم گزارش دهی را دارند، درشت ترین رقم درباره بودجه تبریز در مترو است و ما انتظار عملکرد متناسب با بودجه را داریم.
بهروز خاماچی نیز یادآور شد: چه کسی از ائل گولی به لاله با مترو می رود، مسیر اصلی ما از دروازه تهران تا راه آهن است.
محدث نیز با انتقاد از شهردار پیشین اظهار کرد: خط یک تجربه تخلی بود که چندین کیلومتر بدون تملک ایستگاه ها احداث شد اما بعدها محل ایستگاه ها به هزینه گزاف تملک شد و سگمنت ها با هزینه در زیر زمین تخریب شد. اگر در هر ایستگاه ۷ میلیارد تومان بابت تملک و تخریب سگمنت هزینه شده باشد، ۱۰۰ میلیارد تومان به پول مردم خسارت واقع شد.
بهتر است هیئت کارشناسی ۳ نفره ای از دادگستری بی مبالاتی دوره قبل در تملک ایستگاه ها را که منجر به خسارت ۱۰۰ میلیاردی شد را به صورت رسمی مشخص کنند.
امیرحقیان نیز از ضرورت اهتمام خاص به خط ۲ مترو گفت: با حذف پروژه های زائد و غیرضروریدر شهرداری می توانیم اعتبارات آن را به خط یک و دو تزریق کنیم و گزارش شما و کارشناسان مترو در کمیسیون کاملا مغایر هم هستند.
شهین باهر، رئیس کمیسیون عمران شورا در ادامه اظهار کرد: واقعا مشکل و گره کار کجاست؟ مترو تبریز در حال تبدیل شدن به جوک است و ۱۰ سال دیگر یک نسل از افتتاح این پروژه می گذرد.
اصلاح ساختاری در مترو انجام نشده، شما کدام متخصص را به مترو تقویت کرده اید؟ما در مقایسه با مشهد واقعا در مترو عقب هستیم.
درسخوان نیز با انتقاد از تبعیض بین مشهد و تبریز، تصریح کرد: عنایت دولت به مشهد بیش از تبریز است و تفاوتی میان دولت اصولگرا و اصلاح طلب در این زمینه وجود ندارد.
در شورای پیشین از ۳۰ میلیارد پول تبریز برای کل کشور واگن خریدند و راهکار این است نگاه تبعیض آمیز دولت تغییر یابد.
نجفی نیز با اشاره به اینکه در ۲ سال پیش نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان به مترو کمک کردیم و در کل شهرداری تبریز نزدیک ۹۰۰ میلیارد تومان به مترو ژول تزریق کردیم که ۲۱۸ میلیارد آن در ۱۲ سال گذشته و مابقی ۶۳۰ میلیارد تومان نیز در ۲ سال گذشته کمک کرده ایم که اقدام عظیمی است.
شهرداری تبریز در تزریق بودجه کوتاه نیامده و انشاالله در مهرماه در میدان ساعت خروجی مترو داشته باشیم و اگر نتوانستیم ما را اعدام کنید!