به گزارش تبریز بیدار به نقل از ایسنا “نجف قراچورلو”رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان آذربایجانشرقی در این جلسه، اظهار کرد: باید ترجمه اقتصاد مقاومتیرا با دو رویکرد چگونگی اقدام و روشهای مقاومتی، آسیبشناسی کرد؛ چرا که از اینطریق متوجه خواهیم شد که با چه نوع رویکردی مقابل هستیم و با چه نقشه راهی میتوانیمآن را پیادهسازی کنیم.
وی بااشاره به منویات رهبری در خصوص “شجرهطیبه” در زمینه نامگذاری سال جدید با عنوان اقتصاد مقاومتی بیان کرد: برای دستیابی به یک تعریف درست از توسعه، ابعاد مختلفیرا برای این موضوع میتوان متصور شد.
وی افزود:در زمینه توسعه سیاسی کمتر کشوری میتوان یافت که مانند نظام مقدسجمهوری اسلامی، در توسعه فناوری در چند سال اخیر رشد بینظیری داشته باشد.
رئیس سازمانجهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه در حوزه اقتصاد سهم زیادی وجود ندارد تاکیدکرد: مقام معظم رهبری این موضوع را یک مشکل اصلی دانسته و ضرورت این است که آگاهباشیم چگونه از توسعههای دیگر مانند سیاسی و اجتماعی در توسعه اقتصادیاستفاده نمود.
وی خاطرنشانکرد: بحثی که اقتصاد اسلامی از سایر موارد متمایز مینماید برنامه ریزی فرهنگ اقتصادیاست که سبک زندگی اسلامی نیز جزئی از آن میباشد که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکیدفراوان داشته است.
داور کرسینقد نظریهپردازی اقتصاد مقاومتی در این خصوص ادامه داد: باید این فرهنگ را ازابتدا برای خود تعریف کرده و تبعیت کنیم و همچنین باید اقتصاد مقاومتی بر پایه فرهنگاقتصاد بیشتر تعریف و تبیین شود تا هیچ گونه شبههای در آن نباشد.
“محمدعلیمتفکر آزاد” استاد اقتصاد دانشگاه تبریز نیز در این کرسی، اظهار کرد: علم اقتصادیک علم اخلاق مدار است و برخلاف برخی از تعاریف، ارزشها در آن دخیل هستند.
وی افزود:علوم اقتصادی دارای پشتوانه اخلاقی بوده که این حالت به دو صورت غریزه مبنا که درحالت اول مبتنی بر اخلاق بوده و در حالت دوم نیز مبتنی بر علم اقتصاد است که اقتصاداسلامی یا الهی نیز از این نوع میباشد.
وی ادامهداد: دو نوع سبک زندگی و حیاتی که مبنای فطرتی از آن گرفته شده است و سبک زندگی نفسانیکه غریزه مبنا است نیز وجود دارد که بر اساس هر یک نظام اقتصادی و نظریهشناسی صورتمیگیرد.
متفکر آزادبا اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سبک زندگی که در غرب ترویج میشودشهوتآلود و گناه است، خاطرنشان کرد: علم اقتصاد از دو بخش قوانین عینی اقتصادیاست که شرقی و غربی ندارد و همچنین بخش مبانی ارزی مانند انگیزههای تولید است تشکیلشده است.
وی با اشاره به نفوذ اقتصاد لیبرالیسم در نظام سرمایهداری،گفت: با توجه به عقبه ۲۰۰ ساله این روش اقتصادی و توجه به وضعیت عملکرد آن میتواننتیجه گرفت که این روش جوابگوی مناسبی در وضعیت بحرانی جامعه نبوده و نتوانستهاست که وضعیت را بهبود بخشد.
وی با بیاناینکه اقتصاد اسلامی به وضعیت رفاهی جامعه نیز توجه دارد، یادآور شد: تفاوت اساسی بیناقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایهداری در قرارگیری اهداف آنها است؛ چرا که اقتصاد اسلامیالگوی پیشرفتی و معنویت را در اولویت خود قرار داده در صورتی که اقتصاد سرمایهداریهدف اصلی خود را بر مبنای رفاه قرار داده است.
وی بااشاره به اینکه مشکل نظام سرمایهداری، در تولید زیاد است، گفت: نظامهای سرمایهداریتعریفی در مورد توزیع نداشته و نظریههای زیادی نیز در این مورد بیان شده است که توزیعرا جزء علم اقتصادی نمیدانند.
متفکر آزادبا استناد به فرمایشات رهبر کبیر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه رشد و ترقی اقتصاد جامعهباید همراه با عدالت باشد، بیان کرد: برخلاف اقتصاد سرمایهداری، در اقتصاد اسلامیتولید و توزیع باهم معنا پیدا میکند.
وی مشکلاصلی اقتصادی در جامعه را نداشتن الگوی بومیاسلامی دانست و گفت: مقام معظم رهبری با درایت و آگاهی از وجود چنین مشکلاتی، چندینسال است که الگوی اقتصاد مقاومتی را در قالب شعار سال مطرح میکنند که امسال نیز بهاین موضوع تأکید فراوان داشتهاند.
وی ادامهداد: مقام معظم رهبری با نامگذاری سالهای جدید به “اقتصاد مقاومتیگ حلقههای منظومه کامل جهت اقتصاد مقاومتی را در راستای ساماندهی اقتصادکشور معرفی کردند.
متفکر آزادبا بیان اینکه همیشه امامخمینی(ره) محاربه اقتصادی را بیان میکردند، تاکید کرد: هدفدشمن نیز از ابتدا ضربه زدن به رفاه اقتصادی ملت بود؛ بهگونهای دشمن میخواست الکویشیلی را در کشور ما نیز اجرا کند؛ چرا که در شیلی با این روش موفق شده بودن و قصعملیاتی کردن ان را بر کمردم ایران نیز داشتند.
این استاددانشگاه بیان کرد: دشمن با اجرای این روش سعی بر ایجاد نارضایتی مردم از دولت و همچنینایجاد فشار اقتصادی در بین اقشار مردمی داشت که با بصیرت و آگاهی مردم و درایت و تدبیرمقام معظم رهبری این روش به سرانجام نرسید.
وی با اشارهبه اینکه ۲۴ بند در بهمنماه سال ۹۲ در مورد اقتصاد مقاومتی تصویب شده است، گفت: درسه بند از این ۲۴ بند به عدالت و ترمیم درآمد اقشار کم درآمد و متوسط تأکید و اشارهشده است.
وی با تشریح دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد سیاستهایکلی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری همیشه بر فرهنگ انقلاب اسلامی، نظامانقلاب اسلامی و جهاد مقدس و مردمی انقلاب اسلامی تأکید دارند.
استاد دانشکدهاقتصاد دانشگاه تبریز سه رکن اساسی اقتصاد اسلامی را کارآمدی، عدالت و معنویت دانستو خاطرنشان کرد: به منظور پیشبرد و اجرای کارهای اقتصادی باید انقلابی عمل کرد و طبقفرمایش مقام معظم رهبری باید در این زمینه جهادی پیش رفت.
وی یادآورشد: در بخشهای خصوصی باید این انگیره ایجاد شود که منافع کوتاه مدت جامعه را به منافعبلند مدت خود ترجیح دهند و همچنین باید اقتصاد مقاومتی در تمامی مدارس، دانشگاهها،محافل خانوادگی و… تبیین شده و به تمامی سوالات در زمینه اقتصاد مقاومتی پاسخ صحیحو مطلوب داده شود.
وی با اشارهبه تعبیر آیتالله جوادی آملی از اقتصاد مقاومتی مبنی بر اینکه این نوع اقتصاد عاقلانهو عادلانه است، تشریح کرد: روح اقتصاد مقاومتی خودباوری است و با توجه به اینکه سرمایهگذاریخوب است ولی همراه با شرط بوده و نباید به طور کامل در اختیار سرمایهگذار خارجی باشد؛چرا که این ضد اقتصاد اسلامی است.
ایناستاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز گفت: سرمایهگذار، فردی سرمایهدار است و قانونسرمایهداری نیز یعنی حداکثر سود که با توجه به این موضوع هیج وقت یک سرمایهگذار خارجیسود خود را نادیده نمیگیرد تا به فکر منافع ایران باشد.
ویتاکید کرد: مشکل اقتصاد در ایران رکود و بیکاری بوده و احتمال حل رکود با سرمایهگذاریخارجی وجود دارد؛ اما معضل بیکاری با این روش حل نمیشود.
براساساین گزارش؛ کرسی نقد نظریهپردازی پیرامون اقتصاد مقاومتی توسط سازمان جهاد دانشگاهیو بسیج اساتید آذربایجانشرقی با حضور جمعی از مسئولان و اساتید دانشگاه تبریزبرگزار شد.
