۲۴ خرداد ۱۳۹۵ 0:00 ق.ظ شناسه خبر: 1057789
به گزارش تبریز بیدار، احمد علیرضابیگی و استاندار سابق آذربایجانشرقی همان فردی است که زبان تند و تیزی برای مخالفان داشته و از صراحت گویی هیچ ابایی ندارد.
مخالفان علیرضابیگی، مردمی بودن و چهره ورزشی و پرنشاط او را حمل بر عوامفریبی و تفکرات پوپولیستی او میدانند و اینکه او در میان آحاد مردم حضور یابد و به دور افتادهترین روستاهای استان سر بزند نیز آنها را آزرده خاطر میکند.
کافی است یک بار باوی همراه شوید و چهره مردمی و بیآلایش و صمیمیت فارغ از جملات رسمی و سنگین سخنرانیهایش را در برخورد با مردم دورافتادهترین روستاهای استان ببینید. پیرمرد روستایی هیچ ابایی نخواهد داشت تا بوسه ای بر صورت او گذارد و بچه های روستا نیز خجالتی نمی کشند تا دست در دست وکیلشان در روستاها راه بروند.
راهیابی قاطعانه علیرضابیگی به مجلس دهم خط بطلانی به همه شایعه پراکنیها و تخریبهای منتقدان بیانصاف او کشید و روحیه جهادی این مدیر کهنه کار بار دیگر موفقیت بیچون و چرایش را رقم زد تا او این بار در کسوت نمایندگی مجلس به تلاش و تکاپو بپردازد و مدافع مردمان دردکشیده بیبضاعت باشد و خود را نیز جزئی از آنها بداند.
آنچه در ادامه می خوانید مشروح گفتگوی تفصیلی تبریزبیدار با وی است:
به نام خدا. بسیار متشکریم از این اینکه وقتتان را در اختیار تحریریه تبریزبیدار قرار دادید، بهتر است از زمان انتخابات مجلس آغاز کنیم. شما در هفتم اسفندماه پس از رأی گیری و اعلام رأی کجا بودید؟
بسم الله الرحیم. من هم به شما و خوانندگان سایت تبریزبیدار عرض سلام و ادب داشته و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را نیز تبریک عرض میکنم. بنده پس از رأی گیری و اعلام نتایج در دفترم حضور داشتم و در حال پیگیری نتیجه انتخابات بودم.
به دلیل اینکه فرمانداری اطلاعاتی از میزان آرای مأخوذه کاندیداها در اختیار آنها و مشخصاً بنده قرار نمیداد، میزان آرای خود را از افرادی که از سوی ما در سر صندوقهای رأی گیری حضور داشته و در جریان شمارش آرا شرکت داشتند، جمع آوری میکردیم.

هنوز هم منتظر اعلام نتایج به تفکیک صندوقها هستم
پس از اعلام نتایج کلی، نتیجه آرای صندوقها را به تفکیک به ستاد شما اعلام کردند؟
خیر تاکنون این کار انجام نشده و این مسئله اصلاً مسبوق به سابقه نیست و براساس قانون پس از اعلام نتیجه صندوق ها، فرصت اعتراض داریم و تاکنون صرفاً نتیجه کلی انتخابات اعلام شده و میزان آرای شعب اخذ رأی به تفکیک اعلام نشده است. حتی ما نامهای در این زمینه نوشتیم ولی پاسخی را دریافت نکردهایم.
باید این مسئله را در کنار سایر قرائن برگزاری انتخابات در حوزههای انتخابیه تبریز و اهر و هریس قرار دهیم و به ما این حق را میدهد که قضاوت مناسبی درباره صلاحیت این افراد نداشته باشیم.
به ابطال انتخابات حوزه انتخابیه اهر و هریس اشاره کردید. وزیر کشور و مدیرکل سیاسی استانداری نیز اخیرا از فرماندار این دو شهرستان تقدیر کرده و از احتمال ارتقای سمت آنان سخن به میان آوردند. نظر شما به عنوان نماینده مردم در این باره چیست؟
نتیجهای که از برگزاری انتخابات به دست آمد، نتیجهای نیست که حکایت از این داشته باشد این افراد رسم امانتداری را در برگزاری انتخابات به جا آورده باشند و حداقل تقدیر از این افراد در مقایسه با دیگر مسئولینی که انتخابات را به خوبی برگزار کردهاند، نشان دهنده سمت گیری کلی سیاستهای وزارت کشور از سوی افراد کج سویی بوده است.
اگر بقیه فرماندارانی که انتخابات را در نهایت امانتداری برگزار کردهاند تقدیر شوند، نشان میدهد که آنان وظیفه شناس بودهاند و این تقدیر اقدام درستی بوده ولی تقدیر از این فرماندارانی که نتیجه انتخابات در حوزه انتخابیه آنان به دلیل عدم سلامت برگزاری انتخابات ابطال شده است، سمت گیری کلی وزارت کشور را نشان میدهد و معنی آن بسیار روشن است.
پس از اعلام دور اول انتخابات در تبریز و راهیابی آقای پزشکیان و شما به مجلس، شما پرچمدار گفتمانی شدید که با حمایت از گفتمان انقلابی از برخی افراد در تبریز، استان و حتی استانهای همجوار همچون شهرستان پارس آباد حضور یافت و سعی در انتخاب آنان از سوی مردم بود، چه ضرورتی برای این موضوع وجود داشت؟
ما نماینده یک جریان سیاسی هستیم و تلاشمان این است افرادی که با ما در آذربایجان شرقی و استانهای همجوار در یک جریان سیاسی قرار دارند به مجلس راه یابند. کما اینکه آقای پزشکیان نیز به شهرستان سلماس رفت و برای کاندیدای اصولگرای آن شهر تبلیغ کرد.
در هر حال این اتفاق غیرعادی نبود و جزء مشی و روش ما بود که خوشبختانه در حوزههای انتخابیه مختلف نیز جواب داد. در اهر و هریس ابطال انتخابات سبب شد ما نتیجه مناسب را کسب نکنیم و در مراغه و عجب شیر نیز جواب داد و این نشانه موفقیت این جریان فکری بود که توانست بیگی و دوستان بیگی با عرضه خود به مردم و رقابت با سایر کاندیداها، رأی کسب کنند.
مجلس دهم به هر حال شروع شد و در این مدت شاهدیم که نوعی مصادرهها دیده میشود که فلان حزب و گروه برتر است، ارزیابی شما از جناح بندیهای سیاسی در این مجلس چیست؟
من مجلس دهم را مجلسی ولایی می دانم و حتی اصلاح طلبان را نیز حداقل در گفتار در این چارچوب میبینم و خوشبختانه همه نیز برای اثبات سخنان خود از سخنان ولی فقیه شاهد میآوردند و ما بیش از همه باید درعمل تحقق مطالبات ولی فقیه را در این مجلس مشاهده کنیم. خصوصاً در حوزه اقتصادی مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس در این حوزه است که ایشان در دیدار با نمایندگان مجلس از احساس شرمندگی درباره جوان بیکاری که به خانه برمی گردد، سخن گفتند و این نشان دهنده دغدغه مندی معظم له در این حوزه می باشد.
اگر مجلس ولایی است باید تاثیرات مثبت مصوبات و جهت گیریهای آن را دوچندان در حوزه اقتصادی مشاهده کنیم. پافشاری مجلس در حوزه مسئولیتی خود نباید بر نقض حسن رابطه و حسن تفاهم با و یا به منزله عدم تفاهم یا عدم تفاهم تلقی شود.
برای دفاع از نائب رئیسی پزشکیان، لابی کردیم
عملیاتی شدن تاکیدات رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی بیشتر به بافت و بدنه در تخصص گرایی و رویکردهای سیاسی مجلس بر میگردد، ما این مسئله دو قطبی سازی بافت مجلس را در انتخابات هیئت رئیسه به عینه مشاهده کردیم. بدنه و بافت ساختاری مجلس از حیث رویکردهای تخصصی و سیاسی نمایندگان را چگونه ارزیابی میکنید؟
بافت مجلس از تخصصهای متنوعی برخوردار بوده است که در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز دیدیم که ایشان بر این تخصص گرایی در مجلس دهم تاکید کردند ولی ما نمیتوانیم صرفاً نگاهی سیاسی به مجلس داشته باشیم. این مسئله خود را در رأیی که به آقای عارف داده شد نشان داد که سعی مجلس بر این بود که نگاهی جامع به موضوعات داشته باشد.
آقای عارف برای پیروزی و کسب کرسی ریاست مجلس وارد رقابت شده بود و برای ۱۰۳ رأی نیامده بود و مجلس حاضر به رأی دادن به وی نشد. در انتخاب هیئت رئیسه نیز ما از طیفهای مختلف همچون آقای قاضی زاده نماینده مشهد، امیر آبادی از قم، محمد قسیم عثمانی و برخی دیگر از دوستان را شاهد هستیم که این امر دارای پیامهای مبارکی داشت.
حضور آقای پزشکیان نیز در هیئت رئیسه به عنوان نائب رئیس اول به جهت تلاش ما بود که منطقه آذربایجان در سطح ملی دیده شود و نمایندگان آذربایجان نیز از این فرصت استفاده کردند و کمک کردند که به ۱۰۳ رأی اصلاحات، آرای دیگری اضافه شود و آقای پزشکیان نائب رئیس اول مجلس شود. من بعدها فکر میکردم که اگر آقای عارف آقای پزشکیان را به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی میکرد، براساس همین حمایت جریان نمایندگان آذربایجان آرای بیشتری از وی کسب میکرد.
اصلاح طلبان نیز از این سو مایل بودند که رأی آقای لاریجانی بشکند و رقیبی برای وی به صحنه بیاید تا آرای وی شکسته شود و در این صورت آقای عارف رئیس مجلس میشود، کما اینکه ما سعی کردیم تا آقای کواکبیان را به حضور در انتخابات ترغیب کنیم که این امر نیز بر وی مشتبه شد و در نهایت ۱۱ رأی را به دست آورد.

این تذبذب سیاسی در لیست موسوم به امید که پیش از انتخابات یک رفتار سیاسی داشتند و پس از انتخابات نیز به قول همین آقای کواکبیان زنبیلشان را در صف دیگری گذاشته بودند، چیست؟ این رأی آنان به آقای لاریجانی سیاسی کاری بود یا تخصص گرایی؟
آقای لاریجانی را خود اصلاح طلبان در لیست امید قرار داده بودند و وی نیز توقعی از اصلاح طلبان نداشت و بودند کسانی که به طمع لیست امید خودشان را منتسب به لیست میکردند که به نفع برخی و به ضرر برخی دیگر از این کاندیداها شد. مثلاً آقای لاریجانی نسبت به دور پیشین مجلس ریزش قابل ملاحظهای را شاهد بود و نفر دوم قم شد یا آقای دواتگری در مراغه وارد لیست امید شد و نتیجه نگرفت.
ما از این موضوع عبور کردهایم و وزن کشی در مجلس انجام شد و با عدم رأی طرفداران دولت به آقای لاریجانی، رأی آقای عارف و جناح مقابل ۱۰۳ رأی شد و در هیئت رئیسه نیز رأی آقای دهقانی و حاجی بابایی و دیگر افراد نشانهها و علامتهای خوبی بود. مثلاً حضور آقای پزشکیان و قسیم عثمانی در مجلس به دلیل جریان هویت خواهی بود که در بین نمایندگان کرد و آذری ظهور و بروز یافت.
ما در این زمینه با نمایندگان کرد مجلس نیز بده بستان انجام دادیم که گفتیم ما به قسیم عثمانی رأی میدهیم، شما هم به پزشکیان رأی دهید.
یعنی لابی گری کردید؟
بله. ما در جلسه آذربایجانیهای مجلس که همه نمایندگان مربوطه حضور یافتند، هم قسم شدیم که این کار را انجام دهیم.
پس شما به نائب رئیسی آقای پزشکیان راضی بودید؟
بله. وقتی که جریان اصولگرا حاضر نیست سهمی از مناصب مجلس را به ما بدهد، اگر جریان اصلاح طلب این کار را انجام دهد ما نمایندگان آذری پشت وی قرار میگیریم. تعارفی بابت گفتن این مسئله نداریم، اگر جریان اصولگرا این کار را میکرد ما حاضر بودیم این پتانسیل را در اختیار آنان قرار دهیم. لابی گری در مجلس اتفاق عجیبی نیست همانگونه که برای آقای مطهری از طریق برخی حامیان دولت لابی کرده بودند.
به لابی گری اشاره کردید، مشهور است که حتی رانندگان نمایندگان مجلس در جریان تغییر ذهنیت سیاسی نمایندگان و لابی گری نقش پررنگی در این زمینه دارند به گونهای که می گویند همین رانندگان بودند که ریاست مجلس را از آقای حدادعادل گرفتند، یا حتی لابی در رستوران مجلس باعث به وجود آمدن برخی مباحث می شود. نقش این عوامل و لابی را پررنگ می دانید؟
قطعاً همین طوراست و تأثیر دارد. بالاخره سبک و سیاق مدیریتی افراد بر قضاوت نمایندگان و انتخابات و عدم انتخاب آنان تأثیر میگذارد.
غلظت فعالیت های سیاسی در دوران نمایندگی بیش از استانداری است
اکنون در کسوت نمایندگی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو هستید چه تفاوتی بین استانداربودن و نمایندگی مردم وجود دارد؟
جنس کار متفاوت است. اکنون در مجلس غلظت فعالیتهای سیاسی مضاعف است، در کسوت استانداری بیشتر مشغول کارهای اجرایی و تکالیف محوله به عنوان مسئول اجرایی بودیم و خدمت میکردیم ولی نوع برخورد فعلی در مجلس وجه سیاسی و ظرفیت بیشتری را دارد.
هرچند که نباید اینگونه باشد و باید مصالح مردم را که ما در نزد خداوند متعال مورد حساب و عقاب قرار میگیریم در نظر داشته باشیم، هرچند تلاش عمده ما این است که بیشترین سهم را برای استان و منطقه خود جذب کنیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند که تا یک حدی این رویکرد تفکر منطقهای و سهم خواستن برای منطقه مورد قبول است و نباید در تعارض با منافع ملی قرار بگیرد و ما سعی میکنیم آستانه آن را نیز مراعات کنیم.
ترکیب آتی مجمع نمایندگان استان را چگونه ارزیابی میکنید؟
جلساتی با نمایندگان استان در این زمینه داشتهایم که حضور ما در کمیسیونهای مجلس حضوری پرقوت باشد که مناصب این کمیسیونها را بدست آوریم و اگر همه ۱۷ نماینده در همه کمیسیونها حضور داشته باشند، حضور ما یک حضور کم اثر و بی تاثیری خواهد بود.
حضور ما باید پرقوت باشد؛ مثلاً حضور نمایندگان مجلس در کمیسیون اجتماعی پرقوت است تا مسئولیت کمیسیون را بدست آوریم و در کمیسیونهای دیگر از جمله آموزش و تحقیقات، اقتصاد و صنایع باید نقش مثمر ثمری داشته باشیم.
هرچند که تلاش میکنیم در صورت عدم حضور پرقوت استان در یک کمیسیون، هم گرایی منطقهای استانهای شمالغرب را در دستور کار قرار دهیم تا مناصب مجلس را در اختیار بگیریم. ریاست مجمع نمایندگان بیشتر مسئولیت هماهنگی نمایندگان را برعهده دارد و اینگونه نیست که سلسله مراتب خاصی را دارا باشد. اگر جلسه مجمع تشکیل شود تصمیم گیری برای ریاست آن نیز اتفاق خواهد افتاد.
برای ریاست کمیسون ها چه کسانی مطرح هستند؟ شما برای کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح هستید…
آقای سلمان خدادی برای کمیسیون اجتماعی و آقای علیزاده درصدد کاندیداتوری کمیسیون صنایع هستند. برای کمیسیون اقتصادی نیز میبینیم که عمل جراحی آن از بیرون انجام میشود و برخی افراد میخواهند برای حضور یا عدم حضور نمایندگان در آن کمیسیون تاثیرگذاری داشته باشند و نمایندگان باید استقلال خود را نشان دهند.
کمیسیون اقتصادی یک کمیسیون اثرگذار است و می دانید که اقتصاد ملات صنعت است، اگر پول و اقتصاد نباشد صنعت مفهومی ندارد و ضمن اینکه اولویت کشور نیز اقتصاد است و سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، بنابراین کمیسیونی که نیاز به فعالت دوچندان و مضاعف دارد همین کمیسیون است.
کدام امیدواری را برای بخش خصوصی ایجاد کرده ایم؟
بهتر است کمی از مجلس فاصله بگیریم و به مسائل اجرایی در سطح کلان بازگردیم. یک سال به پایان دولت یازدهم زمان باقی مانده، آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت در اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است و پیش از آن نیز سند تدبیر و توسعهای تدوین شد که بنابر اعلام رسانههای دولت الگوی سایر استانها قرار گرفت. ارزیابی شما از ۳ سال اول دولت و پیش بینی سال پایانی آن چیست؟
ما نگاهی نتیجه محور در این قضایا داریم و توسعه استان مستلزم این است که سرمایه گذاریهایی در سطح استان انجام شود و حتی دولت نیز به این نکته نظر رسیده است که پروژههای نیمه تمام را برای اتمام به بخش خصوصی واگذار کند. اگر میخواهیم نتیجه روند اداره استان در ۳ سال گذشته را به دور از قضاوتهای سیاسی ارزیابی کنیم، باید به میزان سرمایه گذاری مراجعه کنیم که نتیجه بدیهی آن افزایش تولید، افزایش میزان اشتغال و افزایش میزان صادرات غیرنفتی باشد و اگر اینها حاصل شده باشد سایر موضوعات نیز حاصل است.
ما روند سرمایه گذاری را در کجا مشاهده میکنیم و کدام امیدواری را برای بخش خصوصی ایجاد کردهایم که با فراغ بال سرمایه گذاری کرده و به خواست اشتغال جوانان پاسخ دهیم. اگر به این سؤال پاسخ داده شود فکر میکنم پاسخ من نیز به آن داده میشود؟!
ما نتیجهای در این جهت نمیبینیم و این در حالی است که اگر به نتایج ۳ همایش سرمایه گذاری در دوره مدیریتی ما، آمار اشتغال و آمار بیمه مراجعه کنید، به راحتی پاسخ به این سؤالات به دست میآید. میزان افراد بیمه شده و افراد مراجعه کننده برای بیمه بیکاری در آن زمان و زمان فعلی را با همدیگر مقایسه کنید ببینید نتیجه چیست که نه تنها توسعه از باب اشتغال ایجاد نشده است، حتی بسیاری از افراد شغلشان را از دست دادهاند.
وضعیت بیکاری فعلی در کشور و رشد اقتصادی واقعاً اسف بار است و ما عمق فاجعه را در فرمایش مقام معظم رهبری مشاهده کردیم.
مجلس برای خودش در اثربخشی در حوزه فرهنگ ناامید است!
رهبر معظم انقلاب درخصوص فرهنگ و ولنگاری فرهنگی هشدارهای جدی در جمع نمایندگان مطرح کردند، ارزیابی شما از دغدغه مجلس در این باره چیست؟
فرمایشات ایشان در حوزه فرهنگ ناظر بر این بود که محصولات فرهنگی و اقدامات در مسیر انقلابی گری و شاخصهای آن بر مبنای آرمانها و ارزشهای انقلاب نبوده است. این تذکرات ایشان نشان میدهد کژ کارکردی در این زمینه وجود دارد و عدم حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب، نشان دهنده این بود که ایشان نسبت به موضوع فرهنگ در سطح کلان دغدغه خاطر و نگرانی وجود دارد.
عدم تمایل برخی نمایندگان برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس نشان دهنده عدم امیدواری مجلس در اثر بخشی در حوزه فرهنگ است و خود را کارآمد نمیداند. موضوعاتی که رهبر انقلاب اشاره کردند ناظر بر سیاست گذاریهای اصلی فرهنگی است که نقص در آنجاست و اگر نقص آنجا برطرف شود، سایر نقصها قابل برطرف شدن است.
به نظر میرسد تشتت عجیب و غریبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد مثلاً در قضیه فیلم ۵۰ کیلو آلبالو با اکران آن مخالفت میشود و پس از آن با مخالفت وزیر ارشاد همچنان در تهران اکران میشود. این مسئله نشان دهنده اعوجاج در سیاستهای فرهنگی وزارت خانه مربوطه هستیم.
در حوزه سیاست خارجی چطور؟ روی مثبت موفقیتهای اخیر در سیاست خارجی در چندسال اخیر در کشورهای محورمقاومت در سوریه و عراق خصوصاً مقابله با داعش بود. گرایش دکترای شما بخش امنیت ملی است ارزیابیتان از این موضوع به عنوان یک کارشناس امنیت ملی چیست؟
نقطه قوت ما ظرفیت قدرت نرم انقلاب اسلامی است که میتواند دلهای مردم را با خود همراه کند و صرفاً به واسطه ظرفیت های انقلاب اسلامی تاثیرات آنرا در عراق، یمن، سوریه و لبنان مشاهده کنیم. ما توانستهایم این را در عرصه بین الملل به قدرت تبدیل کنیم.
در موازنه قوا در منطقه شاهد بودیم که جمهوری اسلامی که قرار بود در منازعه قوا در منطقه از بین برود نه تنها از بین نرفته بلکه مرزهای جمهوری اسلامی ایران امنترین مرزهای منطقه است و تاثیرات امنیت و قدرت آن در منطقه قابل ملاحظه است.
آن زمانی که اوباما از حمله به سوریه سخن میگوید، پافشاری و استقامت جمهوری اسلامی در برابر غرب و اعراب باعث منصرف ساختن آن میشود. از سوی دیگر رقابت منطقهای عربستان با ما که سعی دارد به دلیل خوف از قدرت جمهوری اسلامی در مقابل ما بایستد، باعث شده است ما به موفقیتی در منطقه دست یابیم که به محکومیت عربستان در عرصههای مختلف منتهی شود.
درباره جنبش انصارالله یمن نیز، آمریکا حاضر نشد این گروه را به عنوان گروه تروریستی قلمداد کند و این نشان میدهد که آمریکا قصد دارد حساب خود را در یمن با عربستان جدا کند. اینها همه موفقیتهای جمهوری اسلامی در عرصه سیاست منطقهای است.
در برجام به مردم آدرس اشتباهی دادند
در این سوی سیاست خارجی، ما برجام را با عدم موفقیت آن میشناسیم که باعث شد رئیس بانک مرکزی درباره نتایج برجام تعبیر “تقریباً هیچ” را به کار ببرد…
درباره برجام به مردم آدرس اشتباهی دادند؛ درباره تاثیرات تحریم و اینکه آب نوشیدنی نیز به برجام وابستگی دارد اغراق کردند و وزنه قابل توجهی در برابر آن نسبت به برجام داده شد. دولت باعث این کار شد و مدام اعلام کرد اگر تحریمها برداشته شود فلان و بهمان میشود.
این سیاست باعث شد اولاً رکود اقتصادی در کشور حاکم شود و همه منتظر بمانند ببینند قیمتها کاهش مییابد و … و این اشتباه محاسباتی در نقش تحریم و تأثیر برجام از این جا ناشی میشد. خود دولت مدام از نتایج فوق العاده این برجام سخن میگفت و زمانی که این تاثیرات رخ نمیدهد، باعث سرخوردگیهای ملی میشود.
هرچند که هدف آمریکا نیز تنها برجام نبود و موضوع نفوذ را تعقیب کرده و سعی میکرد که برجام دستمایه امتیازخواهیهای بعدی باشد؛ خصوصاً اینکه در شاکله برجام به هر علت توازن برقرار نشد. خاطرتان باشد رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که آقای وزیر خارجه آمد و گفت که ما ناچار ماندیم از برخی خطوط قرمز عبور کنیم.
اینکه گفته شود با برجام خطر حمله به ایران از کشورمان برطرف شد سخن صحیحی نیست چراکه مسئولین آمریکایی می گویند که ما به وسیله برجام اشراف افزونتری نسبت به موقعیت جمهوری اسلامی، مهار آن و عملیات نظامی آسانتری پیدا کردهایم.
احمدی نژاد می آید
در گفتگوهای پیشین خود اشاره کرده بودید که آخرین بار پس از پایان دولت در مراسم افطاری با آقای احمدی نژاد دیدار کردید. آیا اخیراً با رئیس جمهور سابق دیداری داشتهاید؟
بنده در دیدار نوروزی به دیدار آقای احمدی نژاد رفتم و به دلیل سالیان دراز دوستی با ایشان، یادی از دوستان قدیمی کردیم و در خصوص ابعاد سفر آمل با هم صحبت کردیم. آقای احمدی نژاد هر اندازه هم بگوید که من از سیاست کناره رفتهام، اما در متن سیاست است و فعلاً با این روش جلو میرود.
به نظرتان در انتخابات شرکت میکند؟
بله شرکت میکند. فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره رجوع به آرمانهای انقلاب حاکی از این است که ملت ما در مسیر ولایت بودن را در برهههای مختلف تاریخی نشان دادهاند و خواستهی ایشان از همه، انقلابی گری بودن است و ما اوج شکوفایی انقلابی گری زا در سال ۹۶ شاهد خواهیم بود.
اخیراً نیز برخی از اصولگرایان همچون آقای مصباحی مقدم زمزمههایی مبنی بر احتمال حمایت اصولگرایان در آقای روحانی را مطرح میکنند…
ما به دلیل اینکه به ولایتمدار بودن ملتمان ایمان و اعتقاد داریم و شاهد تعالی تفکر انقلابی خواهیم بود، هرکس در زیر علم این تفکر انقلابی حرکت کند در واقع میتواند گفتمان برتر را فارغ از شخص یا گروه ارائه کند. اگر آقای روحانی حامل تفکر انقلابی باشد میتواند رأی بیاورد، اما پرسش اینجاست که آیا ما آقای روحانی را نماد تفکر انقلابی می دانیم؟ چه کسی این قضاوت را میکند؟
شما ظرفیت فردی را که در انتخابات۹۶ حامل تفکر انقلابی باشد و بتواند رأی مردم را برای ریاست جمهوری کسب کند را به صورت مصداقی در چه شخصی می دانید؟
سؤال سختی است و نمیتوان به این سادگی بدان پاسخ داد ولی انتخابات بعدی مواجهه تفکر انقلابی و غیرانقلابی است و آنچه اصل است این است که ما بدان تفکر انقلابی تعلق داریم. شاخصه تفکر انقلابی براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب؛ پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب، پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب، پایبندی به استقلال کشور، حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن و تقوای دینی و سیاسی است.
اعتدال گرایان از عارف در مجلس حمایت نکردند
شما به پروژه عبور از روحانی اعتقاد دارید؟
خودشان این را می گویند و ما آن را در مجلس دیدیم. آقای عارف به عنوان نماد اصلاحات همراهی اعتدال گرایان را نداشت و حساب خود را از هم جدا کردند.
آقای احمدی نژاد در آینده نزدیک سفری به استان ما و تبریز ندارد؟
نه. البته آقای احمدی نژاد همچنان غیرقابل پیش بینی است (خنده جمع).
احمدی نژاد پرچم مدیریت کشور را از نسل اول به نسل دوم تحویل داد
چالشهای پیش روی آقای احمدی نژاد را در چه میبینید؟ خصوصاً اصطکاک وی با اصولگرایی…
چالش آقای احمدی نژاد تفکر غیر انقلابی است. آقای احمدی نژاد به عنوان نسل دوم مدیران انقلابی، پرچم مدیریت کشور را با اراده مردم از دست نسل اول گرفت و تفکر انقلابی را ۸ سال مدیریت کرد. هرچند که وی نیز فردی مطلق و ۱۰۰ درصد نبود و حواشی و کاستیهایی نیز پیرامون وی مشاهده میشد.
اما اکنون میبینید که پرچم مدیریت بار دیگر از نسل دوم گرفته شد و به نسل اول داده شد.
به عنوان سؤال پایانی؛ به نظرتان در انتخابات سال آینده، رویداد ۳ تیر ۸۴ تکرار خواهد شد یا ۲۴ خرداد ۹۲؟!
به شرایط و موضوعات بسیاری همچون انتخابات آمریکا، خروج از رکود اقتصادی و … بستگی دارد که در انتخاب مردم ایران در سال آینده تأثیر خواهد گذاشت. انشاالله مردم ایران انتخابی را انجام دهند که به پیشرفت و تعالی انقلاب اسلامی منتهی شود.
بسیار متشکریم بابت وقتی که در اختیار تبریزبیدار قرار دادید.
خواهش میکنم. موفق باشید.