سرویس شهری تبریزبیدار؛
«مترو تبریز به جوک تبدیلشده است» اگر جلسه ۳ هفته پیش شورای شهر تبریز زیر سایه سنگین حضور المیرا خاماچی، اولین عضو دستگیرشده شورای شهر تبریز قرار داشت، اما در آن جلسه بود که در جریان گزارش مدیرعامل سازمان مترو تبریز، ایرج شهین باهر بهطعنه این جمله را به زبان آورد تا همگام با وی، سایر اعضای شورای شهر نیز لبه تیغ انتقادات خود را متوجه مترو تبریز نمایند.
دیرزمانی است که نزدیک به یک دهه، مردم تبریز خبر از مترو و قطار شهری تبریز برای حل گرههای ترافیکی و حملونقل تبریز را میشنوند. پروژهای که برای اولین بار در دیماه ۱۳۶۹ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با بررسیهای انجامیافته٬ احداث چهار خط ریلی درونشهری و یک خط حومهای آن به تصویب رسید و احداث خط نخست بالاخره با تصویب شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در سال ۱۳۸۱ آغاز شد.
پروژه قطار شهری تبریز با آغاز مطالعات تخصصی از سال ۸۰، در سال ۸۴ شاهد آغاز پروژه اجرایی خود شد و درنهایت با روند پر نوسان پروژه مترو و وعدهووعیدهای مسئولین استانی و شهری ایستگاه مترو تبریز به ایستگاه صادق نجفی رسید!
نجفی اما ابایی نداشته و ندارد که در گفتگو با تبریزبیدار بگوید «شهرداران ۱۰ سال گذشته در خصوص مترو کمکاری کردهاند» و درنهایت در سال گذشته با افتتاح فاز ۷ کیلومتری مترو، صادق نجفی یک گام بهپیش گذاشت تا این بار مدعی شود «مترو تبریز تا پایان شهریور به میدان ساعت میرسد.»
اما ناقض سخنان نجفی در آن جلسه شورای شهر، مدیرعامل مترو اجرای این طرح را «مشروط به تزریق منابع مالی» دانست.
تبریزبیدار برای روشن شدن زوایای حلقه مفقوده مترو تبریز خصوصاً خط ۲ آن با پیشرفت ۶ درصدی، بهپای گفتگو با اعضای کمیسیون حملونقل شورای شهر تبریز نشسته است.

از افتتاح ۳ ماهه مترو مشهد تا پیشرفت ۶ درصدی در تبریز!
جعفر مدبر در گفتگو با خبرنگار تبریزبیدار، با اشاره به سخنان چند هفته گذشته خود در شورای شهر مبنی بر اینکه مترو تبریز به حیات خلوت تبدیلشده است، اظهار داشت: در پروژه مترو تبریز ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد نیز سهم شهرداری است که این دو موظف به تأمین بودجه مترو تبریز هستند و هراندازه که دولت در این زمینه بودجه اختصاص دهد، معادل آن را شهرداری نیز اختصاص خواهد داد.
وی افزود: در چندین سال گذشته دولت به دلیل رکود اقتصادی نتوانسته است سهم خود را به صورت کامل در پروژه مترو پرداخت کند ولی خوشبختانه شهرداری تبریز نسبت به تأمین مالی این پروژه اقدامات خوبی را انجام داده است.
رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به اینکه شهردار تبریز اعلام کرده مترو در شهریورماه به ایستگاه میدان ساعت خواهد رسید، یادآور شد: پسازاین مسئله اظهار کردند که تحقق این امر بهشرطها و شروطها امکانپذیر است و خوشبختانه با دعوت روسای کمیسیون شورا توسط آقای پور مهدی، رئیس هیئتمدیره سازمان قطار شهری تبریز اعلام شد که انشا الله با تمام توان تلاش خواهد شد که مترو تبریز تا شهریورماه به ایستگاه میدان ساعت برسد.
وی افزود: علیرغم اینکه اعلام میکنند ما در خرید واگن مترو در کشور جلو هستیم، ولی برداشت ما این است که تبریز در مقایسه با سایر کلانشهرها در پروژه مترو عقبمانده است و شورای شهر با تمام توان سعی در حل مشکلات آن دارد.
مدبر با اشاره به اینکه وظیفه شورای شهر نظارت و هشدار است، گفت: شورای شهر و شهرداری ازنظر امکانات و مسائل مالی نسبت به دوره پیشین جلوتر است و بدنه مدیریتی سازمان مترو باید فعال شود، چراکه علیرغم آغاز همزمان پروژه خط ۲ مترو تبریز و مشهد، شهرداری مشهد این خط مترو را تا ۳ ماه افتتاح خواهد کرد ولی در تبریز تاکنون ۶ درصد پیشرفت داشته است!

اگر مترو در شهریور به میدان ساعت نرسد، خود شهردار پاسخگو باشد
رسول درسخوان، دیگر عضو شورای شهر تبریز در گفتگو با تبریزبیدار، با انتقاد از اینکه متأسفانه در خط ۲ مترو تبریز شاهد پیشرفت نبودهایم، اظهار داشت: برداشت ما این است که متأسفانه در موضوع مترو تبریز در دولت فعلی و دولت گذشته بهنوعی نگاه تبعیضآمیز نسبت به کلانشهرها وجود دارد و تفاوتی بین دولت اصولگرا و دولت اصلاحطلب در این مسئله نیست.
وی افزود: خط یک مترو تبریز پروژه بزرگی است که حداکثر تلاش در آن صورت میگیرد ولی انحرافی که در پروژه قطار شهری تبریز وجود دارد این است که پشتوانه تکنولوژیک مترو که اصالتاً اروپایی است، به سمت تکنولوژی چینی رفته است.
عضو کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به اینکه در پیشرفت قطار شهری باید شهرداری، دولت و پیمانکاران چینی را مؤثر بدانیم، یادآور شد: سازمان قطار شهری در خط یک مترو نسبتاً خوب عمل کرده و ضعفهای موجود به سهم دولت و طرف چینی برمیگردد.
وی با اشاره به اینکه شهردار اظهار کرده مترو در شهریورماه به میدان ساعت میرسد، افزود: این سخن مهندسی و تخصصی است و من نمیتوانم اظهارنظر دقیق داشته باشم ولی این سخن نظر آقای شهردار است و اگر مترو در شهریور نرسد باید خود وی پاسخگو باشد.
اگر شهردار قول دهد حتماً عمل میکند
سعید محدث نیز در گفتگو با تبریزبیدار، درباره رسیدن مترو در شهریورماه به ایستگاه میدان ساعت، اظهار داشت: اگر شهردار قول دهد حتماً عمل میکند، مگر اینکه در مسیر جلوی دانشگاه تا میدان ساعت، ایستگاه تملک نشده و نیمهکاره مانده باشد.
لازم به ذکر است که سعید محدث، ارائه مستندات دقیق خود درباره ایستگاههای تملک نشده مترو و میزان زیان آن را درنتیجه تخریب سگمنت ها را به گفتگوی چند روز بعد موکول کرد.
تبریزبیدار برای تنویر افکار عمومی و مخاطبین خود پیگیر این گفتگو با وی خواهد شد.
