به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از ایکنا، بقعه امامزاده ابوالحسن موسیبن جعفرالجمال مشهور به «سیدجمال» در شهرستان تبریز و در محل قدیمی قبرستان کهنه در محله راسته کوچه قرار دارد.
بر این اساس جهت تهیه گزارش به محل امامزاده مراجعه کرده و پیرامون بقعه این امامزاده را که بسیار مورد احترام مردم تبریز قرار دارد مورد بررسی قرار دادیم.
بقعه امامزاده سیدجمال از سه سمت شمال، جنوب و شرق به کوچههای همجوار محدود بوده و از قسمت غربی منتهی به مدرسه دخترانه دانش است. طبق گفته اهالی آن منطقه، این مدرسه از طرف ادارهکل اوقاف و امورخیریه استان تخریب شد تا طرح توسعه آستان آن امامزاده از ضلع غربی ادامه یابد.
طبق مستندات تاریخی، تاریخ ساخت بقعه امامزاده سیدجمال معلوم نیست ولی با توجه به منابع معتبر، مزار ایشان پیش از قرن دهم هجری معروف به امامزاده بوده و پس از قرن دهم حسب و نسب ایشان کشف و به کتابهای مربوطه راه یافته است.
با توجه به مستندات تاریخی مربوط به ساخت بنای این امامزاده، بنای بقعه از سده یازدهم به بعد ساخته شده است که در صفحه ۲ روضه اطهار و در صفحه ۸۱ تاریخ اولاد اطهار به گنبد مرقد به رنگ گنبد فلک نیلگون و همچنین گنبد را بر نوک آسمان نیلی گون و کبود تعبیر شده است.
حجتالاسلام رضا جعفری، رئیس اداره اوقاف و امورخیریه ناحیه یک تبریز در گفتوگو با خبرنگار ایکنا در مورد تاریخ و میزان زائران مراجعه کننده در سال به این امامزاده گفت: بنای امامزاده سیدجمال، در بافت قدیمی شهر واقع شده و با نامهایی چون امامزاده موسی، امامزاده کهنه و امامزاده راسته کوچه نیز شناخته میشود.
وی ادامه داد: بنای کنونی امامزاده سیدجمال در مساحتی در حدود ۸۳۵ مترمربع قرار دارد؛ که متشکل از صحن، مسجد حاجت، حسینیه، گنبدخانه، سرویسهای بهداشتی و کفشکن است.
رئیس اداره اوقاف و امورخیریه ناحیه یک تبریز با بیان اینکه اکثر علما و تاریخشناسان تحقیق و پژوهشهای مختلفی در این زمینه انجام دادهاند، گفت: از تاریخ ولادت، وفات و سیره علمی و معنوی امامزاده سید جمال اطلاعای دقیقی در دست نیست ولی قدیمیترین کتابی که در خصوص ایشان سخن گفته روضات الجنان، حافظ حسین کربلایی است.
وی افزود: در این کتاب کربلایی به شهرت و محبوبیت این امامزاده در زمان شاه اسماعیل صفوی نیز اشاره کرده است.
حجتالاسلام جعفری با اشاره به مطالب بخش دیگر کتاب حافظ حسین کربلایی، تصریح کرد: پیدا شدن مزار امامزاده سیدجمال و حسب و نسب ایشان، توسط درویش شیخ اویس در دوره صفویه صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: بعد از شیخ اویس، گروهی از محققان بر اساس تحقیقاتی که انجام دادهاند، امامزاده سیدجمال(ع) را با چهار یا پنج واسطه به امام موسی کاظم معرفی کردهاند.
این مسئول دولتی، یادآور شد: سالانه میلیونها زائر به این مکان مقدس جهت زیارت مراجعه میکنند و طبق نذورات مشاهده شده در ضریح، وجود پول خارجی در بین آنها نیز بوده است که نشاندهنده حضور زوار خارجی است.
بر اساس گزارش ایکنا، آیتالله سیدمهدی مرعشی نجفی، آیتالله سیدشهابالدین مرعشی نجفی و آیتالله سیدمرتضی مرعشی نجفی از علمای بزرگ تبریز در مورد امامزاده سید جمال مطالبی را گفتهاند.
نسبنامه امامزاده سیدجمال(ع) در بیشتر کتابهای نسبشناسی آمده میتوان به نسبناشی چون ابن عنبه، علیبن ابیالغنائم العمری و سیداحمد کیاء گیلانی در سدههای مختلف و دو تن از علما و فقهای معاصر نسب وی را تأئید کردهاند.
گفتنی است، امامزاده سیدجمال(ع) دارای اولاد و نوادگانی در شروان بوده که بعضی از آنها نظیر سیداحمدحسینی حسنی موسوی بابالابوابی ملقب به «بدرالدین» و مشهور به «لالهای» سر سلسله سادات لاله در ردیف عرفا و علما بودهاند؛ وی از شروان کوچ کرده و در تبریز ساکن شد.
لازم به ذکر است، هماکنون آستان مقدس امامزاده سیدجمال یکی از مراکز بسیار باصفا و معنوی شهرستان تبریز بوده و زائران در مناسبتهای دینی در طول سال و ایام هفته در آنجا حضور مییابند و به زیارت میپردازند و امید است در سال ۲۰۱۸ که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلامی انتخاب شده است، میزبان خوبی برای مسافران خارجی و داخلی باشیم.
