استاد قره‌باغی؛

قطعه «آمریکا ننگ‌ به نیرنگ تو» در ۴۸ ساعت ساخته شد/ نبود بستر مناسب برای فعالیت موسیقی

استاد برجسته موسیقی کشورمان ضمن گلایه از نبود بستر مناسب برای فعالیت موسیقی گفت: در حال حاضر مسیر فعالیت موسیقی سازمان‌های فرهنگی هنری، به صدور مجوز به اجرای کنسرت‌های موسیقی منحصر شده است .

به گزارش تبریز بیدار ، جمعی از هنرمندان عکاس تبریز به مناسبت بزرگداشت سالروز حماسه تاریخی نه دِی، با استاد اسفندیار قره باغی “صدای انقلاب” دیدار بعمل آوردند.

در این دیدار صمیمی که جمعی از اساتید و هنرمندان حوزه عکاسی و موسیقی تبریز حضور داشتند، استاد قره باغی به بیان خاطرات خود از یک عمر حضور در هنر موسیقی خود پرداخته و اظهار داشت: بعد از انقلاب متأسفانه موسیقی بلاتکلیف بود و کشور درگیر موضوعات و مسائل خاصی بود، تا ملت آمدند برنامه‌ها را پیاده کنند و افکارشان را پیش ببرند جنگ آغاز شد و مملکت زیر بمباران رفت.

وی افزود: ما در آن برهه تاریخی فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کشور نیاز به داروی خاص دارد؛ راهی را انتخاب کردیم و با تمام توان گفتیم با موسیقی می‌‌توانیم به جبهه‌ها کمک کنیم.

این استاد موسیقی کشورمان، با اشاره به مسئولیت خود در تدارکات جبهه‌ها، خاطرنشان کرد: متأسفانه در آن زمان شورای سرپرستی صدا و سیما اجازه پخش موسیقی را نمی‌دادند و می‌گفتند موسیقی حرام است. ما در میان همین مباحث ارکستر تشکیل دادیم، آهنگساز و نوازنده جمع کردیم و بدون چشم‌داشت مالی، شروع به ساختن سرودها کردیم و خانه و خانواده را کنار گذاشتیم و مشغول تولید شدیم.

وی با بیان اینکه در مجموعه صدا و سیما بیش از پانصد اثر را ساخته‌ام، افزود: در سال ۶۱ که بنده مسئول واحد تولید موسیقی در صدا و سیما بودم بیش از پانصد قطعه موسیقی تولید داشتیم.

قره باغی با اشاره به اینکه در آن زمان سیداحمد آقای خمینی آمدند و گفتند چرا بر روی موضوعات ضد استکباری کار نمی‌‌کنید، یادآور شد: همان موقع مرحوم آقای سبزواری شعر «آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را سرودند که آقای احمد علی راغب هم آهنگی برای آن نوشتند که بنده هم آن را خواندم و تمام مدت زمانی که این کار ساخته شد به ۴۸ ساعت هم نمی‌رسد.

وی ادامه داد: همه زحماتی که در آن دوره کشیدیم در واقع عشق و اعتقادی بود که پایش ایستاده بودیم. بعد از انقلاب با حضور در واحد موسیقی سازمان صدا و سیما قطعات مختلفی را آهنگسازی، تنظیم و اجرای آواز را برععده داشته‌ام و این ثمره یک عمر فعالیت من در عرصه موسیقی است که بیشتر آنها در حوزه انقلاب، دفاع مقدس، سرودهای مناسبتی است که در یک بازه زمانی مناسب تولید شده است.

این استاد موسیقی خاطرنشان کرد: غافل از اینکه وقتی مراجعه کردم برای تهیه یک نسخه از آثارم برای نگهداری در آرشیو خودم، بیش از ده قطعه از آثارم را نتوانستند پیدا کند و برای من بدهند و خود می دانم که نسخه اصلی آثارم در مرکز آرشیو موسیقی سازمان هست و این اتفاق برای من انعکاس خوبی ندارد.

وی ضمن گلایه از نبود بستر مناسب برای فعالیت موسیقی افزود: در حال حاضر مسیر فعالیت موسیقی سازمان‌های فرهنگی هنری، منحصراً به صدور مجوز به اجرای کنسرت‌های موسیقی است که بیشتر این کنسرت‌ها ضمن صدمه بر پیکره فرهنگی، قهرمان سازی برخی از خوانندگان زیر زمینی، جذب مخاطبان خاص و جذب عواید مادی ثمره‌ای دیگری نداشته است و با این اتفاق این سازمان‌ها از مسیر و رسالت اصلی خودشان که حمایت از هنر و هنرمندان موسیقی اصیل است، غافل هستند.

در ادامه این جلسه صمیمی هادی فائزی، رئیس قشر راهبردی هنرمندان استان آذربایجان شرقی با بیان حق شناسی از مقام هنری استاد اسفندیار قره باغی گفت: اساتید فرهنگ و هنر سرمایه اصلی جامعه هنری کشور هستند که الزاماً جامعه کنونی بواسطه تهاجمات فرهنگی به حضور و تجربه این قشر معظم نیازمند است و بهره گیری از علم و کوله بار تجربه یک عمر این عزیزان، می‌تواند به ثمر نشستن اهداف فرهنگی و هنری اصیل کشورمان گردد.

وی افزود: ارزش گذاری و تکریم هنرمندان یکی از وظایف بلا شک دستگاه‌های فرهنگی و هنری می‌باشد، بنده در برخی از سفرهایم افتخار همراهی با استاد قره باغی را داشته‌ام و در حاشیه مراسمات شاهد استقبال بی نظیر مستتمعین از استاد بوده‌ام، اما غافل از اینکه در شهر خود بصورت غریبانه زندگی می‌کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *