سرویس اجتماعی تبریزبیدار؛
ترافیک را شاید بتوان اصلی ترین معضل شهرهای بزرگ دانست که از قضا منشأ بسیاری از معضلات دیگر چون نزاع های خیابانی، آلودگی هوا و… هم هست که امروزه مراکز علمی و تحقیقاتی ساعت ها وقت خود را برای حل این موضوع به کار می برند.
وقت و هزینه ای هم که زندگی روزمره مردم تنها به دلیل همین معضل توسعه یافتگی تلف می شود قابل محاسبه نیست!
تبریز هم به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران در این موضوع استثنا نیست و سالهاست درگیر این مساله است. البته ترافیک تبریز علل متفاوت تر از دیگر کلانشهرهای ایران دارد. از این بابت که در اینجا از حجم گردشگری فصلی و زیارتی و کاری که منحصر به اصفهان، مشهد و تهران بوده نیست. بلکه تبریز از قضای روزگار با همکاری مردم ، مسئولین و طبیعت به این روز افتاده است. با وجود آنکه تبریز را به عنوان شهر پل ها و زیر گذرها می شناسند اما این عملیات ها گره از کار باز نکرده و هر روز گره جدید در این میان خلق می شود. گویی برای مردم ترافیک شیخ الرئیس، ۱۷ شهریور ، عباسی و…. طبیعی شده است! شاید آلودگی هوا هر از چند گاهی این عادت ها را بهم بزند و یادمان می اندازد که در چه غرقابی هستیم.
مقصر دانستن طبیعت در نگاه اول تعجب برانگیز است اما کتمان پذیر نیست که بخشی از ترافیک تبریز به دلیل محدود بودن و پرتراکم بودن به وجود آمده ( تبریز پرتراکم ترین کلانشهر ایران است) و البته در این فقره پای مسئولین همه دوره ها باز هم در میان است. نبود خیابان های عریض که حجم روز افزون وسائل نقلیه را در خود جای دهد یکی از معضلات ترافیک تبریز است و علیرغم مسیر گشایی ها که نیاز آن هر روز در تبریز بیشتر احساس می شود اما خیابان های این شهر همچنان ترافیک پرحجمی به خود می بیند .
در این بین سهم مسئولین در ترافیک تبریز بسیار پر رنگ است. با وجود آنکه در سالهای اخیر حجم عظیمی از عملیات های عمرانی تبریز به ساخت پل ها و زیر گذرها اختصاص یافت اما در عمل تاثیرشگرفی به چشم نیامد،حال آنکه برخی از این مسئولین از قبل همین زیرگذرها نامی برای خود دست و پا کردند اما معمای ترافیک شکل جدیدی به خود گرفت و باز هم حل نشد!
پر بیراه نیست گفته شود بخشی از ترافیک تبریز در اثر صدورمجوز برخی مشاغل خاص در نواحی پر رفت و آمد شهر به وجود آمده است. صدور مجوز ساختمان های پزشکان، داروخانه ها ، رستوران ها و آموزشگاه ها و دیگر صنف های پرمراجعه مردمی در گره گاهای ترافیکی این مساله را تشدید کرده است. سوال شهروندان تبریزی از مسئولینی که بودجه های مردمی را صرف ساخت یک پل می کنند این است چرا تاثیر ساخت این گونه پل ها را با صدور مجوز به فلان ساختمان از بین می برید؟ وقتی پای حرف می آید همه شاکی هستید اما چرا وقت کار است تمامی این بدیهیات را فراموش می کنید؟! عدالت پروژه ای هم گویا مساله غریب در میان این دغدغه مندان مسئولیتی است که برای فلان ورودی و خیابان تبریز که بار ترافیکی معمولی دارد پروژه ها افتتاح می کنند اما خبری از مسیر گشایی در بخش های پرحجم شهری نیست.
نبود سیستم یکپارچه حمل نقل عمومی هم یکی از معضلات است.اگر بی آر تی یک خطه تبریز با همه نواقصش را کنار بگذاریم اغراق نیست که بگوییم سیستم حمل و نقل و عمومی تبریز در حد یک شهر عادی است نه پنجمین کلانشهر ایران. پروژه مترو هم که در میان کمبود بودجه های دولتی و وعده های مسئولین هنوز در دسترس عمومی مردم به آن صورت قرار نگرفته است. در این وضعیت استفاده شهروندان از خودروی شخصی اجتناب ناپذیر است و طبیعتًا ترافیک خصوصاً در ساعت های میانی و پایانی روز خلق می شود.
ضعف قوانین رانندگی، کمبود نیروی پلیس هم در این مساله بی تاثیر نیست اما بد نیست جوالدوزی هم به خود بزنیم شهری که با همه با کمبودها مدعی بهترین بودن آن در میان شهرهای ایران هستیم همت بالای شهروندان برای حل معضلاتی چون ترافیک را هم می طلبد. صحنه پارک های دوبله و سوبله و … در مقابل غذاخوری ها، مطب های پزشکان ،مدارس و … صحنه تکراری ولی زجر آور در تبریز است که مقصر آن هیچ مسئولی نیست که یقه او را بچسبیم بلکه خود ماییم. استفاده نکدن از چراغ راهنما در تغییر مسیردادن،عدم رعایت سرعت رانندگی و فاصله که در اثر شتابزدگی ها تصادفات زنجیره ای به بار می آورد را می شود بارها در طول شبانه روز در شهر خودمان ببینیم. جالب اینجاست همان کسی که برای سبقت گرفتن از خودرو جلویی یا بغل دستی عجله داشت پس از تصادف مختصر ساعت ها توقف می کند و ترافیک مصنوعی به بار می آورد.
تبریز این روزها خود را برای رویداد فرهنگی آماده می کند که در آینده آن قطعا نقشی موثر خواهد داشت اما مهم تر از این رویداد، تلاش همه جانبه مردم و مسئولینی است که باید در جهت رفع این معضلات گام بردارند. هم مسئول در جایگاه خود باید وظایف نظارتی و اجرایی اش را جامه عمل بپوشاند و هم مردم همکاری کنند. نمی شود مسئولی کار خود را درست انجام ندهد و قانونی وضع نکند و پروژه ای نسازد و بعد از مردم بخواهد لطفا از خودروی شخصی استفاده نکنید! لازم است هر کس به نوبه ی خود نقشش را ایفا کند تا آنچنان که می گوییم تبریز بهترین جلوه کند.
اخبار مرتبط:
