به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از زیتون، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان صبح امروز در همایش انتخاب درست که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، با تأکید بر اینکه باید نهضت رفع سوء تفاهم ایجاد کنیم، اظهار داشت: سوء تفاهم در بحث چپ و راست، در بحث اصلاح طلب و اصولگرا و همچنین در بیان مبانی دینی باید مرتفع گردد. این سوء تفاهمها امکان نقد و گفتگو را از بین میبرد. حضرت امیر به ابوموسی اشعری می فرمایند: «اگر تجربه و عقل را زیر پا بگذاری شقی هستی.»
وی افزود: در این میان اگر برخی به طور کاذب تجربه را رها کرده و حفظ ارزش ها را مطرح کنند، در اشتباه هستند. دو قطبی اصلاحطلب و اصولگرا امکان گفتگو را از بین می برد؛ اگر امکان گفتگو بسته شود، جامعه روی خوشبختی را نخواهد دید. دولتها با هر نگاه جریانی باید امکان گفتگو را باز کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: انتقاد من به رئیس جمهور مستقر این است که چرا امکان نقد را تنگ می کنید؟ قوی ترین نقدها را کسانی به برجام ارائه داده اند که به اصلاحطلبی و آمریکانشینی مشهورند. ما باید از دعواهای حیدری، نعمتی عبور کنیم؛ والله بالله تالله اهمیت حجاب نسبت به مبانی دیگر دینی خیلی کم است.
حجتالاسلام پناهیان تأکید کرد: برخی از بدحجابان، ثواب سیاسی و دینی خود را با حضور در محافل انقلابی و عشق به شهدا کسب می کنند. میزان گناه بدحجابی بسیار کمتر از گناه تولی و تبری است، لذا نباید بر بدحجابان عاشق کشور و شهدای انقلاب خورده بگیریم. یکی از برترین جملات سیاسی حضرت امام(ره) را مطالعه کنید که گفتهاند: مسئله ی انتخابات یک امتحان الهی است که گروه گرایان را از ضابطه گرایان ممتاز می کند.
وی خاطرنشان ساخت: منِ آخوند حزب اللهی اگر مسئولیت اجرایی پذیرفتم و نیروهای انقلاب از عملکرد من نقد نکنند، به قهقرا می رویم. در زمان پیامبر، فردی برخواست و گفت ما باید دو قطبی مهاجر و انصار راه بیاندازیم، پس از این اتفاق خداوند سوره منافقین را نازل کرد؛ با شکل گیری فضای دوقطبی امکان نقد و ضابطه مندی از بین می رود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما مفهومی بنام ارزش نداریم، اظهار داشت: نیروی ارزشی هیچ معنایی ندارد، واقعبین بودن اصل کار است. روند سیاسی چندین سال گذشته بر مبنای دعوای حیدری، نعمتی است و اجازه شفاف شدن واقعیتها را نمی دهد.
حجتالاسلام پناهیان اذعان داشت: مهمترین نقد ما به آقای روحانی این است که چرا از تجربه مذاکرات دهه هشتاد استفاده نکرد؟ کسانی میخواستند دیوار بکشند که در جلسات آقای روحانی شرکت می کنند، اعدام ها هم توسط آقای خلخالی انجام میگرفت. اتفاقا آقای رئیسی در برخی برههها با آقای خلخالی درگیر شدند و نسبت به رویکرد ایشان اعتراض کردند.
وی ادامه داد: آقای روحانی از نجابت آقای رئیسی خبر داشتند و میدانستند که واکنش نشان نخواهد داد، لذا خیلی از نسبت ها را به ایشان روا داشت. فارغ از شعارهای انقلابی، آیا مسئولی که ساده زیست نیست، میتواند مدیر توانمندی باشد یا خیر؟ این سوال باید به صورت منطقی پاسخ داده شود. میزان موفقیت کشورها باید بر اساس فرآیند اقتدار آفرینی آنها سنجیده شود. دولتی می گوید اعتبار نداریم که هزینه جاری مسئولین آن بیشتر از کل دولت های گذشته بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه به وضعیت سیستم بانکی کشور پرداخت و گفت: حرام بودن ربا یک شعار قدسی نیست، ربا اقتصاد کشور را فلج می کند. با ربا کار جلو نمی رود، همچنانکه در غرب هم کار پیشرفت نکرده است.
حجتالاسلام پناهیان به ضرورت اصلاح ادبیات انقلابیون اشاره کرد و تصریح کرد: انقلابیها باید ادبیات خود را اصلاح کرده و مسائل را واقع بینانه و براساس تجربه گذشتگان بیان کنند. علت سوء برداشت غیرمذهبیها از مذهبیها این است که مهمترین وصیّت حضرت امیر یعنی نظم را به اولویت های بعدی اختصاص داده اند، درحالی که مهمترین وصیت حضرت امیر به امت، خداترسی و نظم است.
وی یادآور شد: باید ریشه دعوای حیدری، نعمتی را خشکاند؛ آقای روحانی به عنوان کسی که بر طبل دعوای کاذب حیدری، نعمتی کوبید صلاحیت ریاست جمهوری ندارد و در مقابل آقای رئیسی هم به عنوان کسی که هیچ اعتقادی بر این دعوا ندارد و حتی بسیاری از اصلاح طلبان از وی حمایت میکنند، شایسته ریاست جمهوری هستند.
