به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از فارس، پنجمین دوره انتخابات شورای شهر نیز با تمام حاشیه ها، حرف و حدیثها، کم و کاستیها، تبلیغات پر زرق و برق، سر و ناهار و شامهای تبلیغاتی، پخش کارتهای تخفیف دار استخر، برگزاری کنسرتها، توزیع شارژهای دو هزار تومانی همراه اول و ایرانسل و انواع و اقسام روشهای تبلیغاتی به پایان رسید.
هر چند که این دوره از انتخابات شایبهها و حرف و حدیثهای زیادی به همراه داشت.
اما در میان همه روشهای تبلیغاتی و با وجود افزایش وسایل ارتباط جمعی و ارتباطی جدید اما همچنان استفاده از تبلیغات کاغذی توسط کاندیداهای شورای شهر در تمامی دوره های انتخاباتی جذاب بوده و همچنان پر طرفدار است.
تبدیل شدن شهرها به یک کلکسیون و آلبوم عکس همچنان یکی از جذاب ترین ، دلربا ترین شیوه های تبلیغاتی برای جذب رای به شمار میرود.
اما در این میان باید گفت تبلیغات کاغذی در زمان انتخابات باعث افزایش بی رویه واردات کاغذ شده و موجب میگردد میلیاردها تومان پول و اعتبار صرف خرید کاغذ شود و اگر سر جمع هزینههای کاغذی را بتوان با عدد و رقم به حساب آورد میتوان این هزینهها را بر کاهش فقر در همان مناطق حاشیهای سرمایهگذاری کرد.
همان مناطق حاشیه ای که در زمان انتخابات همه کاندیداها به سراغ آنها میروند و حاشیهنشینان عزیز و محترم میشوند و به وعده و وعیدهایی که کاندیداها میدهند معلوم نیست آیا جامه عمل میپوشانند یا خیر.
حجم انبوه کاغذ استفاده شده در زمان تبلیغات علاوه بر آن که چهره و وجهه عمومی شهر را دستخوش تغییر میکند با چهرههایی که به مدد نرم افزارها جذاب و جوان پسند میشوند حاشیههایی را برای کاندیداها و مخصوصا زنان کاندید شده به وجود میآورند.
در این میان ظاهرا خود کاندیداها نیز تمایلی برای کاهش استفاده از کاغذ ندارند و بهترین شیوه را همان تبلیغات کاغذی می دانند چرا که در زمان تبلیغات شورای شهر و روستا کمپینهایی برای عدم استفاده از کاغذ تشکیل شده بود ولی این کمپینها آن چنان که باید مورد استقبال کاندیدهای شورای شهر واقع نشد و این گونه بود که شهر به تسخیر و چنبره پوسترها و تبلیغات کاغذی در آمد.
از طرفی هجوم تبلیغات کاغذی به شهرها موجب نازیبایی بصری شهر شده و ناراحتی پاکبانها را نیز به دنبال دارد چراکه روانه شدن انواع کاغذ پاره ها در جوی ها و کانال های شهری موجب مسدود شدن آب راه ها و افزایش کار آنها شده بود و در کنار آن چهره شهر نیز بهم ریخته بود.
استفاده بیش از دهها تن کاغذ در تبلیغات شورای شهر حتی صدای اعتراض شهروندان را در پی داشته و آنها در گفتگوهای خانوادگی و میتینگهای دوستانه این موضوع را مطرح میکردند که اگر هزینه این همه کاغذ استفاده شده در تبلیغات صرف آسفالت کردن یکی از معابر اصلی و خیابانهای سطح شهر شده و از طریق رسانهها و مطبوعات اعلام میگردید که کاندیدای شورای شهر هزینه تبلیغات کاغذی خود را برای این کار اختصاص داده است مطمئنا این شیوه تبلبعاتی بازتاب گستردهای در بین شهروندان و حتی فصای مجازی در پی داشت.
شهروندان نیز متوجه این موضوع بودند که این کاندیدا از همان ابتدا دغدغه مدیریت شهری و ارائه راهکار برای ترمیم خیابان ها و معابر شهری دارد و پس بعد از ورود به شورا نیز می تواند گزینه خوب و کارآمدی برای پیشبرد اهداف مجموعه مدیریت شهری باشد.
ثبت نام کنندگان برای انتخابات شورا محدود شود
آقای حمیدی یکی از آن شهروندانی است که تبلیغات کاغذی صدای اعتراض او را در آورده بود.او به خبرنگار فارس گفت: باید یک آسیب شناسی جدی در این زمینه صورت گیرد و از استفاده بیش از اندازه تبلیغات کاغذی جلوگیری شود.
وی ادامه داد: باید تعداد ثبت نام کنندگان اعضای شورای شهر طبق یک قاعده و قانون خاص و طبق یک اصول منطقی محدود شود تا همانند انتخابات ریاست جمهوری از طریق برنامه های صدا و سیما برنامه های تبلیعاتی برای آنها نیز تولید شود.
کاندیداها نسبت به محیط زیست بی اعتنا هستند
خانم موحد نیز یکی دیگر از شهروندان تبریزی هم استفاده بیحد و حصر کاغذ را شیوه مناسبی ندانسته و میگوید: این شیوه تبلیغاتی نشان میدهد کاندیداها نسبت به حفظ محیط زیست بیاعتنا هستند چرا که استفاده از کاغذ باعث قطع بی رویه درختان میشود.
وی افزود: برای تهیه و تولید یک برگ کاغذ صدها درخت باید قطع شود تا چرخ کارخانههای کاغذسازی بچرخد و در این صورت در آیندهای نه چندان دور اثری از درخت و محیط زیست باقی نمیماند.
وی افزود : باید از طریق قانونی و نوشتن قوانین مرتبط در این زمینه استفاده از تبلیغات کاغذی در انتخابات محدود شود چرا که عوارض جانبی ناشی از این اقدامات بعضی وقت ها جبران ناپذیر است .
پاکبان های مظلوم و شیفت کاری شبانه
یکی دیگر از شهروندان تبریزی که خیلی دلش به حال پاکبان ها می سوزد و نگران افزایش کار آنها در ایام تبلیغات است.
وی خودش را سعید معرفی کرده و خود را دانشجوی رشته زبان معرفی کرده و به خبرنگار فارس می گوید: حالا که انتخابات تمام شده است ولی در ایام تبلیغات کار این پاکبان ها خیلی زیاد می شود .
وی ادامه داد: پاکبان ها مجبورند تا پاسی از شب اثار این تبلیغات را از در و دیوار شهر پاک کنند و تمیز کردن شهر از حجم انبوه کاغذهایی که شهر را به تسخیر خود درآورده اند مستلزم صرف میلیون ها تومان اعتبار از سوی شهرداری است که البته ابن اعتبار می توانست صرف عمران و آبادانی شهر شود.
سعید با اشاره به این که در ایام انتخابات در همه جای شهر اعم از خیابانها، مغازهها، شاخههای درختان، دیوارها و حتی آسفالت ها از شر تبلیغات کاغذی در امان نمانده بود، گفت: صرف هزینههای کلان، وقت و انرژی، به کار گیری نیروی انسانی یکی از چالشهای اساسی مدیریت شهری برای پاکسازی در و دیوار شهر بعد از انتخابات است.
ستادهای میلیونی کاندیداها در حاشیه های شهر
وی ادامه داد: به جای این که این همه تبلیغات ساماندهی شود ولی در شهرها می بینیم که ستادهای تبلیغاتی میلیونی در کنار حاشیه ها به راه افتاده ولی این ستادها برای جذب رای از حاشیه نشینان و وعده هایی که داده می شود بعد از به دست آوردن کرسی شورا به باد فراموشی سپرده میشود.
باید گفت این دوره از انتخابات نیز به همه حاشیههایی که داشت به اتمام رسید ولی باید توجه داشت فناوری های ارتباطی و دیجیتال دنیا را به تسخیر خود دراورده است و همه مردم هر روز بیشتر از دیروز در دنیای فناوری به سر میبرند.
باید در دنیای دیجیتال صفر و یک استفاده از این همه حجم کاغذ در تبلیغات انتخاباتی که جز اتلاف سرمایه و محیط زیست بهره دیگری ندارد روز به روز کاهش یابد و روش های تبلیغات جدیدی جایگزین آن شود.
به نظر می رسد استفاده از ظرفیت فضای مجازی رسانه ای که هر روز مورد استفاده کاربران قرار می گیرد روش نوین و تازه ای برای تبلیغات انتخاباتی در تمامی دوره ها باشد تا از این طریق بتوان در کاهش هزینه و حفظ محیط زیست تلاش کرده و مفید و موثر واقع شد.
معصومه در خشان
