شیبانی: بدلیل اختلال ارشاد و حوزه هنری، مستقل از نهادهای دولتی وارد عمل شدیم

گزارشی از یک «آتش به اختیار» در تبریز!

دبیر شعرآورد تبریز اظهار داشت: یکی از اهداف شعرآورد، ترویج ترکی اصیل و مقابله ادبی با نفوذِ ترکی بیگانه بود؛ اسلامیت زدایی و ایرانیت زدایی در ترکی بیگانه مشکل اصلی شعرآورد است.

به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از زیتون؛ پس از صدور فرمانِ «آتش به اختیار» توسط رهبر انقلاب، بر آن شدیم تا محافل و اقدامات خودجوشِ فرهنگی و اجتماعی تبریز را معرفی کنیم. یکی  از آتش به اختیارهای تبریز که چند سال پیش در عرصه شعر ورود کرده و به دستاوردهای فرهنگیِ مثبتی هم دست یافته محفل «شعرآوردِ تبریز» است.

 

شعرآورد در راستای اصول ملی و اعتقادی مردم شکل گرفت

رضا شیبانی اصل دبیر جلسات شعرآورد تبریز با بیانِ اهداف شکل گیری چنین محفلی به خبرنگار زیتون گفت: شعرآورد حاصل احساس خطری بود که جمعی از دوستان در جلسات ادبی تبریز درک کرده بودند؛ دورانی بوجود آمد که جلسات ادبی تبریز، در راستای اصول ملی و اعتقادی مردم ایران حرکت نکرد و مسائلِ فرعیِ قومیتی به یک اصل تبدیل شد.

وی افزود: اکثریت چهره های ادبی تبریز وطن پرست، پاک و مومن هستند اما اقلیت ناچیزی وجود داشت که به شکل شبکه ای و پارازیتی، عصبیت های قومی را ترویج  می کنند؛ به همین منظور این مساله را با آقای مودب در میان گذاشتیم و تصمیم گرفتیم که جلسه ای خصوصی و مستقل با محوریت ادبیات ملی و مذهبی ایران آغاز شود.

شیبانی اصل خاطرنشان کرد: برخی از پیشنهادها این بود که جلساتِ منتسب به نهادهای دولتی را تقویت کنیم اما بدلیل اختلال آن نهادها در درک  اولویت ها و تشخیص  اصل و فرع، مستقل از تمام نهادهای دولتی شعرآورد تبریز را آغاز کردیم.

 

اسلامیت زدایی و ایرانیت زدایی در ترکی بیگانه مشکل اصلی شعرآورد

دبیر شعرآورد تبریز با اشاره به محوریت این محفل ادبی در تبریز اظهار داشت: به دلیل اینکه آذربایجان مهد ادبیات فارسی است و اکثر شعرای نامی ایران متعلق به آذربایجان هستند بر آن شدیم تا بررسی آثار نو و کهنِ ادبیات فارسی را  به عنوان  یکی از وجوه فعالیت شعرآورد قرار دهیم.

وی افزود: دیگر هدف شعرآورد، ترویج ترکی ایرانی  و مقابله ادبی با نفوذِ ترکی بیگانه بود؛ ترکی های بیگانه ای که از آن ها اسلامیت زدایی و ایرانیت زدایی شده است.

شیبانی گفت: ترکی بیگانه درصدد جایگرینی الفبای لاتین با الفبای قرآنی و تغییر ذایقه حسی و بصری شاعران جوان است ؛ در مقابل ترکی اصیل و مادری ما همان زبانی  است که شهریار در حیدربابا ثبت و ماندگار کرده است.

 

بدلیل اختلال ارشاد و حوزه هنری، مستقل از نهادهای دولتی وارد عمل شدیم

این شاعر و چهره فرهنگی تبریز با بیان اینکه ادارات فرهنگی مرتزق از بیت المال و بخصوص  ارشاد و حوزه هنری گرفتار بوروکراسی هستند و توان تاثیرگذاری  خود را از دست داده اند، گفت: بعضا نهادهای عمومی به دلیل ناآشنایی مدیرانشان به حمایت از محافلی وارد عمل شده اند که هیچ سنخیتی با ادبیات ایرانی و فرهنگ دینی مردم ندارند.

وی افزود: سوابق نشان می دهد که مثلا فلان اداره مسئول در سال های گذشته  به جای حمایت از شعر انقلاب  کار را به جایی رسانده است که مثلا برای نا شاعری ضد فرهنگ، ضد دین و ضد اخلاق مثل علی عبدالرضایی مراسم برگزار کرده است.همه این ها ما را به این نتیجه رسانده است که حتی به قیمت جان و مال و آبرو باید  راسا و  به اختیار خود وارد عمل شده و مستقل از این نهاد ها و ادارات بارهای  بر زمین مانده را برداریم.

شاعر جوان تبریزی با اشاره به هزینه های معنویِ تشکیل شعرآورد گفت: فحش و تهمت علیه شعرآورد در رسانه های سکولار و پانترکیست فراوان است. این ها  از دید دنیوی هزینه است اما در اصل توشه آخرت جمعی است که با دغدغه های ملی و اعتقادی دور هم جمع شده اند.

وی افزود: ما برای حفظ و ترویج ادبیات فارسی و ادبیات ترکیِ آذریِ مادری در شعرآورد تبریز جمع شده ایم و برای اعتلای آن همچنان فعالیت خواهیم کرد.ما با دست خالی کارهایی را انجام دادیم  که دیگران با بودجه های کلان و با وجود داشتن وظیفه سازمانی جرئت نزدیک شدن به آن ها را نداشتند.مثل شاهنامه خوانی و مثل نقد جریان پانترکیسم.

 

جریان خزنده ای شکل گرفته که آوای ترکی را با الفبای لاتین القا کرده و الفبای قرآنی را تخطئه می کند

دبیر شعرآورد تبریز اظهار داشت: جریان خزنده ای شکل گرفته که به صورت نامحسوس از خارج مرزها هدایت می شود. در برابر چشم مسئولین و نهاد ها الفبای ترکی را به شکل لاتین آموزش داده و الفبای  قرآنی را تخطئه می کنند؛ حتی کار به جایی رسیده که برای مثال کتابی در زنجان بنام «آنا دیلی» آموزش داده می شود که  درست است که خود کتاب با الفبای قرآنی ست اما برای شروع، آواهای کلمات را با نشانگان لاتین آموزش می دهد.  

وی افزود: همین کتاب بعضی واژه های دست ساز و مهندسی شده باکو و استانبول را  به عنوان زبان مادری به خورد بچه های معصوم آذری می دهد.به طور مثال  به جای عبارت «قانون اساسی» که به گمانم فارغ از هر زبان برای هر ایرانی یک ترکیب مرجع و مقدس است، ترکیب برساخته ی «آنا یاسا» پیشنهاد داده شده است؛ شما تامل کنید و ببینید که واژه مقدس و مترقی قانون انسان را به یاد تمدن می اندازد و واژه ی یاسا که یک واژه مغولی ست ، چه اعمال وحشیانه ای را از یاسای چنگیزی در ذهن متبادر می کند. ذهنیت این است که فرزندان آذری را به جای شهروندانی قانونمند ، قومگرایانی یاسا زده بار بیاورند.

 

سیستم فرهنگی کشور گرفتار ویروس است

شیبانی اصل با بیان اینکه سیستم فرهنگی کشور گرفتار ویروس است، خاطرنشان کرد: ارشاد باید به عنوان قلب تپنده جامعه خون فرهنگ و اندیشه ملی را در رگ های جامعه حرکت دهد،  اما چنین نیست. شما یک ماه این اداره را تعطیل کنید ، هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی افزود: نهادهایی که از بیت المال ارتزاق می کنند، شناخت کافی از واقعیت های فرهنگی و ادبی جامعه ندارند، لذا فرهنگ بیگانه و سکولاریسم در میان بی توجهی این نهادها عرض اندام می کند.این وضعیت عصیان و آنارشیسم که در فرهنگ ما وجود دارد حاصل کم کاری نهادهای عمومی ست.

این فعال فرهنگی بیان کرد: شاعرانی  که دلسوز تمامیت ارضی و فرهنگی ایران هستند، در راستای تقویت شعر اسلامی و ایرانی همت بخرج داده و خودرا از  اشعار بی خاصیت رها کنند و امیدی به نهادهای دولتی نداشته باشند.

 

لزوم مقابله با جریانی که از ادبیات ترکی، تشیّع زدایی می کند

شیبانی گفت: جریان خطرناکی در حال شکل گیری است که از ادبیات ترکی، تشیّع زدایی کرده و در خدمت وهابیت ترکی _اردوغانی قرار داده است. این جریان حتی با ذکر نام حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) سعی در انحراف ذهن مخاطبان دارد. یک امام حسین و یک حضرت ابوالفضل و عاشورای  غیرشیعی خروجی این ادبیات است که دربست در خدمت جاه طلبی های امپراطوری نوعثمانی ست.آن جا که قرار است عاشورا هم در خدمت دشمنان ما قرار گیرد.اینجاست که آقای اردوغان در توصیف وضع سوریه که چیزی جز شیعه کشی نیست به خود جرئت می دهد و ماجرا را بر عکس توصیف می کند و می گوید سوریه کربلاست.یک ادبیات مزورانه و متمسک به عاشورا در داخل شکل گرفته که همان آرزوهای اردوغانی را دنبال می کند.عاشورایی که دیگر شیعی نیست و بازیچه پانترکیسم است.در واقع خطرناک ترین نوع پانترکیسم همین پانترکیسم شبه مذهبی ست. 

شیبانی  در پایان تاکید کرد: اگر کسی مقلد حضرت آقاست و می خواهد آتش به اختیار جبهه ی انقلاب باشد ، باید با از خودگذشتگی در برابر آن آتش بیاران معرکه و فتنه بایستد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *