معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی عنوان کرد:

تکرار پایه، یکی از دلایل اصلی ترک تحصیل دانش‌آموزان/۵۵ درصد مردودی‌های پایه اول به دلیل عدم حضور در پیش دبستانی است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی تکرار پایه برای دانش آموز را یکی از دلایل اصلی ترک تحصیل برای دانش آموز دانست و گفت: طبق آمار بیشتر تکرار پایه در اول ابتدایی بوده است.

به گزارش تبریز بیدار ، محمد شاطریان دیشب در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تشریح نیازهای جامعه پیش دبستانی و دبستانی اظهار کرد: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، عدالت آموزش و پرورش از اهم اقدامات دستگاه تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه انسداد بی‌سوادی از پایه اول باید صورت گیرد تا پیشگیری و رفع بی‌سواد در جامعه صورت گیرد، گفت: چهار عنوان در راستای انسداد بی‌سوادی از جمله شناسایی، جذب، آموزش و نگه‌داشت وجود دارد که در اهم فعالیت‌های انسداد بی‌سوادی آموزش و پرورش قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان با اشاره به دلایل بی‌سوادی در جامعه اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی جزو ۱۳ استانی است که ۲ زبانه بوده و این مشکل بزرگی برای تحصیل کودکان آذری است.

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی جزو سه استانی است که روستای زیادی در خود داشته که اغلب کم جمعیت هستند.

شاطریان اعلام کرد: استان آذربایجان‌شرقی دارای ۴۹ روستا با یک دانش‌آموز، ۲۹ روستا با ۲ دانش‌آموز و ۲۲ روستا با سه دانش‌آموز است.

وی تکرار پایه برای دانش‌آموز را یکی از دلایل اصلی ترک تحصیل برای دانش‌آموز دانست و گفت: طبق آمار بیشترین تکرار پایه در اول ابتدایی بوده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی بیان کرد: در مجموع ۹۱۱ روستا زیر ۱۵ شاگرد در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای انسداد بی‌سوادی اقدام به انعقاد قراردادی با ثبت‌احوال داشته‌ایم تا آمار مولدان را که در سال تحصیلی ۶ سال تمام می‌شود را در اختیار ما بگذارد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در آمار به دست آمده کودکان ۶ سال تمام میزان زیادی مهاجرت داشتیم که استان در حدود ۳/۷ درصد مهاجرت داشته است.

شاطریان یادآور شد: طبق فایلی که ثبت‌احوال در اختیارمان گذاشته است در حال حاضر ۶۶ هزار و ۴۷۵ کودک اول ابتدایی خواهیم داشت که ۴۸/۴ درصد دختران و ۵۱/۶ درصد پسران هستند.

وی با اشاره به اینکه باید از الگوی کشورهای پیشرفته در زمینه انسداد بی‌سوادی استفاده شود، گفت: کشور آلمان که یک کشور پیشرفته در امر آموزش است دیگر بحث انسداد بی‌سوادی نداشته و رو به ارتقاء کیفی آورده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: ۵۵ درصد کودکان مردودی در پایه اول به خاطر عدم حضور در پیش دبستانی بوده است.

وی در مقایسه سهم روستا از کل ثبت‌نام شده‌های پیش‌دبستانی در مقایسه با نسبت شهر و روستا بیان کرد: ۷۴ درصد شهرنشین و ۲۶ درصد روستایی داریم که تعداد کل نوآموزان در سال تحصیلی گذشته ۵۹ هزار و ۴۰۶ بود که در مقطع پیش‌دبستانی تحصیل کردند.

شاطریان با بیان اینکه فرد خیری در تبریز اقدام به شناسایی دانش‌آموزان مستعد تحصیل کرده است که توانایی ثبت‌نام ندارند،گفت: با ایجاد مرکزی برای پیش‌دبستانی‌ها، ۷۰ نفر از بین کودکان یتیم یا کودکانی که پدرشان در زندان است را شناسایی کرده و به صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: این فرد خیر علاوه بر حمایت کودکان در یک مرکز دیگر، مادر این کودکان را نیز توانمند می‌سازد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با گلایه از اینکه در ایران آمار جابه‌جایی سکونتی وجود ندارد، گفت: در هر سال تحصیل چند هزار دانش‌آموز از محل سکونت قبلی خود جابه جا شده‌اند.

وی افزود: برای دولتی که خواستار دولت الکترونیک است این موضوع یک نقیصه محسوب می‌شود که باید حل شود.

داوود یاری، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی مدارس در این جلسه از کمبود فضای آموزشی گلایه کرد و گفت: سرانه فضای آموزشی در استان برای هر دانش‌آموز سه مترمربع است که این رقم برای کشور ۳/۳۷ مترمربع است.

وی بیان کرد: کمبود فضای آموزشی مشکلات زیادی برای تحصیل دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

طیب بدری، رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به آمار باسوادی کشور که ۸۷ درصد است، گفت: متاسفانه این رقم برای استان ما ۸۴ درصد است و سؤال اینجاست که چرا باید ما از آمار کشوری پایین‌تر باشیم، ایجاد می‌شود.

 وی بیان داشت: باید موضوع جابه‌جایی جمعیت و پوشش تحصیلی همه ۶ ساله‌ها با جدیت دنبال شود تا نقایص برطرف شود.

بهزاد وحیدنیا، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره بهزیستی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: هر دانش‌آموزی که در غربالگری پایین‌ترین سطح را کسب کند، تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرد که بهزیستی استان برای مسائل معلولان دوره‌های تقویتی و برنامه‌های ویژه دارد.

وی با بیان اینکه بهزیستی یک‌هزار مهدکودک در استان دارد که ۵ هزار نفر در آن فعالیت می‌کنند، گفت: اگر رویکرد جدیدی در آموزش و پرورش باشد باید فکری برای این افراد شاغل داشته باشند که متضرر نشوند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *