پزشکیان:

بازارکشورهای استقلال یافته شوروی سابق را به دلیل کیفیت و قیمت نامناسب از دست دادیم

نایب رییس مجلس معتقد است، بسیاری از اجناس صادر شده به کشورهای تازه به استقلال رسیده روسیه از کیفیت لازم برخوردار نبود، لذا در نهایت رقبا برنده صادرات کالا به این کشورها شدند.

به گزارش تبریز بیدار ، مسعود پزشکیان، با اشاره به موانع صادرات گفت: مهمترین مانع صادرات ارتباطات محدود ایران با کشورهای منطقه و دنیا است، لذا تا زمانی که ارتباط و روابط ایران با دنیا اصلاح نشود نه کالایی به ایران می‌دهند و نه کالایی از ایران خریداری می‌کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این شرایط اگر جنسی توسط این کشورها فروخته شود به قیمت چند برابر ارائه می‌شود، افزود: ممکن است ما مجبور شویم یک محصول ارزان را به قیمت گران و حتی شاید به صورت قاچاق خریداری کنیم، لذا قدم اول در بحث صادرات داشتن بازاری است که بتوان کالا را در آن ارائه کرد.

نمی‌توان اجناس بی‌کیفیت را در بازارهای خارجی ارائه کرد

پزشکیان با بیان اینکه کالایی که تولید می شود باید کیفیت لازم را داشته باشد که مشتری زمانی که کیفیت آن را می‌بیند بتواند جذب کالا شود، ادامه داد: نمی‌توان اجناسی را که بی‌کیفیت است در بازارهای خارجی ارائه کرد چرا که بسیاری از اجناس صادر شده به کشورهای تازه به استقلال رسیده روسیه همانند آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قرقیزستان و تاجیکستان ارائه شده از کیفیت لازم برخوردار نبوده و تجار برخی جنس‌های بی‌کیفیت را به این کشورها صادر می‌کردند، لذا بازار را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه پس از مدتی رقبای ایرانی با حضور در بازار این کشورها کالای با کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تر ارائه دادند یادآور شد: در نهایت رقبا برنده صادرات کالا به این کشورها شدند، البته ما با این کشورها رابطه خوبی داشتیم اما ارائه خدمات و بازاری که به دست آورده بودیم به دلیل کیفیت و قیمت نامناسب از دست رفت.

تجار و صادرکنندگان باید هوای مشتریان خود را داشته باشند

پزشکیان با تأکید بر اینکه تجار و صادرکنندگان باید هوای مشتریان خود را داشته باشند، افزود: اگر تجار نتوانند مشتریان خود را راضی کنند در این بازار مشتریان جلب تجاری می‌شوند که هوای آنها را دارند و کالای با کیفیت با قیمت مناسب ارائه می‌دهد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کیفیت کالاهای ایرانی در داخل و برای صدور به خارج از کشور مناسب نیست، ادامه داد: نمی‌توان هوای مشتری را نداشت و در ازا از آنها درخواست کرد که اجناس بی‌کیفیت را خریداری کنند و یکی از مهمترین استراتژی‌های بازار جلب نظر مشتریان است؛ البته باید قیمت تمام شده کالاها کاهش یابد تا بتوان نظر مشتریان را جلب کرد.

لزوم حضور در نمایشگاه های بین المللی برای بازاریابی کالاها

وی با اشاره به اینکه تبلیغات از عوامل موثر در افزایش صادرات است، گفت: با انجام تبلیغات می‌توان مشتری را آگاه کرد که چه کالایی تولید می شود و بتوان آنها را از نوع و کیفیت کالا مطلع کرد، چرا که ممکن است برخی کالاها وجود داشته باشد، که کیفیت آن مناسب و قیمت آن ارزان باشد و در بازار منطقه مشتری داشته باشد، اما مشتریان از وجود این نوع کالاها اطلاعی نداشته باشند پس تبلیغات می‌تواند برای این کالایی که تولید می‌کند اثربخش باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی حضور در رسانه ها و نمایشگاه و شهرها و کشورهای مختلف را یکی از ضرورت‌های دیگر برای صادرات محصولات دانست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *