به گزارش تبریز بیدار ، اینروزها ترافیک کلافه میکند. بنظر میرسد درمورد ترافیک، تبریز هم راه تهران را میپیماید. صبح، ظهر، شب، روز تعطیل، روز عادی و…، ترافیک حضوری پررنگ در خیابانهای تبریز دارد.
کارشناسان برای مقابله با ترافیک، راههای زیادی پیشنهاد میکنند؛ مثل استفاده نکردن از خودروهای تک سرنشین یا جایگزین کردن وسایل نقلیه عمومی. اما یکی از مهمترین راههای از بین بردن ترافیک شهری احداث مسیرهایی کلیدی در سطح شهر و در مناطقی است که میتوانند حجم انبوهی از ترافیک را کاهش دهند.
مسیری که قرار بود ترافیک را به بنبست بکشاند
این پروژه ۹۰۰ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد اما اکنون که در سال ۹۶ قرار گرفتهایم و ۱۰سال از طراحی مسیر گذشته، هنوز این پروژه به انتها نرسیده است.در دوران شهرداری فتح الهی (۱۳۷۸)که ترافیک در تبریز چندان معنای ملموسی نداشت، در منطقه ۳ شهری تبریز، جهت ایجاد رینگ میانی تبریز مقرر گردید کمربند میانی تبریز احداث گردد تا با اتصال بزرگراه پاسداران به چایکنار غرب و بلوار آذربایجان، از حجم ترافیک شهر بکاهد. قسمتی از این مسیر از مقابل ترمینال تبریز گذر نموده و با اتصال شهرک طالقانی به میدان فاطمی، بلوار نیایش را به خطیب متصل مینمود که مسیری مهم و یکی از شریانهای اصلی شهری به حساب میآمد.
طراحی این مسیر در زمان شهرداری عبدالله فتحاللهی صورت گرفت. سپس حاجیپور دو دوره بعد، متصدی شهرداری تبریز شد و اجرای این پروژه را کلید زد. دوران اصلی اجرای این طرح برمیگردد به زمانی که علیرضا نوین در سالهای ۸۴ الی ۹۲ شهردار تبریز بود.
پروژهای ثمربخش برای خارجکردن منطقه محروم تبریز از بن بست
اواخر سال ۹۲ بود که فاز اول این پروژه ۹۰۰ متری به دست نوین، شهردار وقت تبریز افتتاح شد. او در مراسمی که به عنوان افتتاحیه فاز اول پروژه حدفاصل شهرک سفیران امید به میدان فاطمی برگزار شد، گفت: این پروژه جزو مسیرهایی بوده که با هزینهای بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان، بیشترین بودجه طی ۸ سال گذشته صرف آن شده تا فاصله منطقه کمبرخوردار فاطمی را با مجاور آن یعنی منظریه به حداقل رسانده، و ساکنین این منطقه از مزایا و ارزش افزوده مسیرگشایی بهرهمند شوند.
همچنین نوین در طی بازدیدی از پروژه ۴۵ متری کمربند میانی تبریز در همان سال ۹۲، پروژه را ثمربخش در جهت خارج نمودن منطقه محروم و کمبرخوردار تبریز از بنبست عنوان کرده بود.
شهردار اسبق تبریز همچنین اظهار کرده بود: احداث این خیابان در کنارتأثیر شگرفی که در کاهش بار ترافیکی و روانسازی آن دارد، موجب برپایی ساختمانهایی با استحکام بیشتر و مطابق با اصول فنی و مهندسیشده میشود و شهرداری میتواند با تغییر کاربری و تعریف کاربریهای تجاری در بدنه آن درآمدزایی چشمگیری از این محل داشته و نیز با تملک زمینهای خالی اطراف و تخصیص آنها به کاربریهای فرهنگی و ورزشی، سیمای این منطقه را متحول نماید.
اگر کار کنیم تا یکماه تمام میشود!
در همان مراسم، اکبری، شهردار منطقه ۳ تبریز دلیل تاخیر ۱۰ ساله در اجرای این پروژه را، شرایط و روند اجرا و وجود مشکلات توپوگرافی در مسیر اجرای طرح عنوان کرده و گفته بود: این طرح یکی از سختترین پروژههای مسیرگشایی سالهای اخیر شهرداری تبریز بوده است.
در زمانی که صادق نجفی شهردار تبریز بود، پروژه پیشرفتی به خود ندید و حالا معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز به خبرنگار مهر میگوید: اگر واقعا کار شود، پروژه تا یک ماه میتواند به پایان برسد.
او علت اصلی تاخیر را مشکل در کمیته فنی ترافیک استان عنوان میکند و مدعی میشود اگر آن مشکل حل شود، تقریبا کار زیادی نمانده و در مدت کمی میتوان این طرح را به بهرهبرداری رساند.
شهردار جدید و انتظار پیمودن ره ۱۰ساله
پروژه ۹۰۰ متری در کلانشهر تبریز، ۴ شهردار به خود دیده و هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده است. این درحالی است که بزرگراه یادگار امام در تهران به طول ۳۰ کیلومتر در عرض ۲ سال ساختهشده و بهرهبرداری رسیده است.
کاهش ترافیک بلوار آزادی و بزرگراه شهید کسایی تبریز به وسیله این پروژه، چیزی است که مردم تبریز از ایرج شهین باهر، شهردار جدید تبریز انتظار دارند. البته یکماهه پیمودن ره ۱۰ ساله، کار آسانی بنظر نمیآید.
منبع: مهر
