به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از آناج، ابوالفتح ابراهیمی در بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور که در محل سالن همایشهای پتروشیمی تبریز برگزار گردید، اظهار داشت: همه ما معتقدیم برای حمایت از اقتصاد و مهار نقدینگی باید اشتغال صورت بگیرد اما کدام تولید کننده داخلی را دیدهایم که در داخل موفق نباشد اما صادرات انجام دهد، یعنی صادر کننده موفق باید در بازار خودش هم موفق باشد.
وی با بیان اینکه دستگاههای سیاستگذار هم باید تکلیف خود را مشخص کنند، خاطرنشان کرد: آیا میخواهیم ریشه تولید داخلی را با مالیاتهای سنگین و جرائم بیمهای و بهرههای بانکی خشک کنیم؟ امیدواریم بودجه در نظر گرفته شده به اقتصاد کمک کند اما تصمیم گیریهای یکشبه را چه میکنیم و با این روش میخواهیم جهانی شویم؟ نمیشود از یک صنعت حمایت کرد و صنایع دیگر را کنار گذاشت.
مدیر عامل شرکت تراکتورسازی بابیان اینکه آیا تعرفه ورود ۱۵۰درصدی ماشین باعث رقابت صنعت ماشین میشود؟ اذعان داشت: خیلی راحت بگوییم منظور پر کردن جیب دولت است و آیا این سیاست به نفع مصرف کننده میشود؟ آیا استفاده از بنزین را کاهش میدهد؟ اگر این مساله به نفع اقتصاد است چرا برای سایر صنایع صورت نمیگیرد و اگر برای صنعت خودرو مفید است برای صنایع کمپرس سازی و قطعه سازی هم انجام دهند.
وی در خصوص افزایش تعرفه تراکتور، عنوان کرد: چند سال است به دنبال افزایش تعرفه تراکتور هستیم بالاخره تعرفه را پنج درصد کردند یعنی به راحتی میتوان تراکتور از آنور مرز به ایران آورد؛ آیا ورود کالای چینی و هندی به نفع صنعت است؟ عرضه تراکتور در ایران حرام است؟ قطعه سازان تراکتور باید بیکار باشند ولی خودرو نه؟
نایب رئیس اتاق صنعت و تجارت با بیان اینکه واردات تراکتور و قطعات آن را پنج درصد کردهاند، یادآور شد: آمار نشان میدهد با میلیاردها دلار ارز دولتی واردات صورت گرفته است؛ چندین کارخانه تراکتور ایجاد شده که تنها پیچ را محکم میکنند و حتی پیچ را تولید نمینمایند.
وی با اعلام اینکه انتخاب تراکتورسازی به عنوان صادر کننده ملی بار اول نیست، اذعان داشت: ما سعیمان را مینماییم اما اعلام خطر میکنیم، از یک خطای بخش خصوصی نمیگذریم اما به اشتباهات فاحش اینچنینی در دست قانون گذار اهمیت نمیدهیم.
وی تصریح کرد: الان نیازمند تدبیر هستیم و باید ببینیم صنایع ما چه چیزی هستند، صنایعی که نود درصد خودکفایی دارند باید اینچنین خار و ذلیل شوند؟ برای افزایش ۱۵۰درصدی تعرفه خودرو پنج وزیر یک شبه تصمیم میگیرند اما برای تراکتورسازی یک کمیسسون ماده نود و کارشناسی که مشخص نیست به کجاها وصل است نظر میدهد.
