به گزارش تبریز بیدار ، کمتر از دو هفته دیگر سال ۲۰۱۸ میلادی فرا می رسد؛ سالی که قرار است تبریز بعنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده و مقصد گردشگران خارجی باشد.
تشریح اینکه چقدر آمادگی برای این کار وجود دارد و چه کارهایی صورت گرفته یا نگرفته، به کرات بحث شده اما اخیرا از سوی برخی شهرداری نشینان به موضوع تبلیغات رسانه ای در سطح ملی نقدی وارد شده که لازم است به آن پرداخت شود.
رپرتاژ رسانه ای امری رایج در رسانه ملی
نگارنده در این مطلب بدنبال جانب داری از رسانه ملی نبوده و سعی بر این است تا با واقعیت های موجود به بایدها و نبایدهایی معرفی رویداد تبریز ۲۰۱۸ در رسانه ملی پرداخت شود.
چندی پیش از عدم همت و همراهی، در شبکههای سراسری و ملی نسبت به تبریز ۲۰۱۸ نقد شده بود و از نگاه اقتصادی برنامه های سیما برای مثال برنامه دورهمی شبکه نسیم، سخن به میان آمده بود؛ که در نگاه اول نقد به جایی برداشت می شود.
چه بخواهیم و چه نخواهیم رپرتاژ رسانه ای تبدیل به امری رایج در رسانه ها از جمله رسانه ملی شده و با استفاده از همین ابراز، تاکنون نهادهایی مختلفی از جمله شهرداری های برخی کلانشهرها از تهران گرفته تا اصفهان و مشهد بهره های زیادی از معرفی برنامه های خود در شبکه های سراسری سیما برده اند.
اینکه ما مننتظر بمانیم دیگران برای تبریز ۲۰۱۸ برنامه بسازند و در سطح ملی معرف این رویداد باشند؛ کمی انتظار زیادی محسوب می شود. تجربه موفق شهرداری مشهد برای استفاده از ظرفیت سیما برای معرفی برنامه های مشهد ۲۰۱۷ بعنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام یا تجربه های متعدد شهرداری اصفهان برای رپرتاژ در شبکه های سراسری رسانه ملی، همگی با هزینه کردن در این مسیر محقق شده است.
شهرداری تبریز از خود سوال کند که برای پوشش ملی تبریز ۲۰۱۸ چه گام هایی برداشته
چندی قبل نیز نعمت زاده، رئیس افتخاری ستاد ملی سیاست گذاری رویداد تبریز ۲۰۱۸ در همایش توسعه صادرات غیر نفتی در تبریز از عدم تبلیغات مناسب برای تبریز ۲۰۱۸ گلایه کرده و در اظهاراتی تامل برانگیز اذعان کرد که این رویداد حتی بین مردم تبریز نیز ناشناخته است؛ حال آنکه در رسانه های تبریز تا جای ممکن به این موضوع پرداخت شده است و این ریشه عدم موفقیت در شناساندن این رویداد مهم بین المللی باید در جاهای دیگر جستجو کرد.
شهرداری تبریز بهتر بود به جای اینکه منتظر اقدامات دیگران برای معرفی تبریز ۲۰۱۸ به ایرانیان باشد؛ با بخشی از بودجه فرهنگی یا ردیف های دیگر بودجه خود، سهمی برای خود در برنامه های شبکه های سراسری سیما داشت تا مردم ایران را با ظرفیت های تبریز و آمادگی این شهر برای پذیرایی گردشگران در سال ۲۰۱۸ آشنا می کرد؛ لذا لازم است شهرداری تبریز ابتدا از خود سوال کند که برای پوشش ملی این رویداد چه گام هایی برداشته که اکنون بدنبال مطالبه می باشد؟
هر چند در این مقوله نباید از سهم بسزای دولت و دیگر دستگاه های ذی ربط مرتبط با تبریز ۲۰۱۸ غافل شد و آنها نیر باید مواجهه مناسبی با این رویداد مهم برای اولین پایتخت تشیع داشته باشند.
منبع: ائل
