به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از آناج، حجتالاسلام رسول برگی شامگاه دوشنبه در محفل حمایت فعالان سیاسی، فرهنگی و رسانهای آذربایجانشرقی از خبرنگار عدالتخواه، حمید شیرازی با بیان اینکه در زمان امیرالمومنین(ع) میدانستند اگر امام علی(ع) حکومت را در دست گیرد با چپاول بیتالمال و در برابر حقوقهای نجومی ساکت نمیماند، ابراز داشت: در حکومت امام اول شیعیان با اینکه جنگهای متعددی بود و ایشان شجاعت زیادی داشتند اما آنچه در مورد او بیشتر مطرح میشد مسئله عدالت بود.
وی ادامه داد: در آن برهه موقعیت زمانی و مکانی بهگونهای بود که ضرورت حکومت مردی عدالت طلب احساس میشد تا آن ۲۵ سالی را که خلفاء به جامعه بیعدالتی را تحمیل کرده بودند، جبران نماید.
این خطیب شهیر تبریزی با بیان اینکه اگر نهجالبلاغه را بنگرید میبینید شورانگیزترین کلمات، نامهها و خطبههایشان در مورد عدالت است، تصریح کرد: امام علی(ع) را به عنوان ملکه عدالت میشناختند و نامهای به عثمان ابن حنیف نوشته است یک نمونه آن میباشد، عثمان کسی بود که موهای سرش را کندند ولی از علی دست نکشید اما حضرت تعارف نداشت و زمانی که شنید او به مجلسی اشرافی رفته است که در آن فقیری نیست، به او میگوید از تو انتظار نداشتم.
وی خاطرنشان ساخت: امام علی(ع) مینویسد اگر امام تو منم، به این لباس آنقدر وصله چسباندهام که دیگر از خیاط خجالت میکشم بگویم به فلان جایش هم وصله بچسبان، اگر امام تو منم، با یک قرص نان جو روزگار خود را میگذرانم، اگر امام تو این است، چرا در مجلس اشرافیگرها بر سر سفره مینشینی؟
حجتالاسلام برگی با بیان اینکه امیرالمومنین در نامهای به ابن عباس از بیتوجهی او به بیتالمال انتقاد میکند، توضیح داد: رشید رضا که از تفسیر المنار را نوشته و از سنیهای متعصب است میگوید یک دوست آلمانی داشتم که میگفت شما یک شخصیتی دارید که اگر پول داشتم میدادم مجسمهاش را در شهرهای آلمان از طلا بسازند؛ زمانی که رضا رشید میپرسد او کیست در جواب میگوید معاویه!
وی اضافه کرد: رشید رضا متعجب میشود و از آن آلمانی میپرسد حالا چرا معاویه؟ که آلمانی در پاسخ میگوید او سه جنگ صفین، جمل و نهروان را علیه علی(ع) به راه انداخت و اگر میگذاشت امیرالمومنین عدالتی را که مدنظرش بود اجرا نماید، یک نفر هم مسیحی و یهودی نمیماند و همه جذب دین اسلام میشدند، من عاشق آن شخصیتیام که هنگام اجرای عدالت مابین برادرانش هم فرقی قائل نمیشود.
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه علی(ع) حاضر بود انواع شکنجهها را تحمل کند اما در قیامت نگویند از بیتالمال چیزی به نفع خود برداشته و به مردم ظلم کرده است، بیان داشت: اعتراضاتی که سوای آشوبها انجام گرفت و همه از آن اعلام برائت کردند، تعارف نبود و مردم اعتراض داشتند و اگر کسی از جمله مردم گلهمندند ناراحت است، بداند این حرف ما نیست و ۲۹ بهمن ماه سال قبل رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان این جمله را به زبان آوردند.

وی ادامه داد: مردم در مقابل کمبود خوراک و پوشاک میایستند و این را شهید رجایی هم گفته است، اما وقتی میبینند یکی به بیتالمال دست درازی میکند نمیتوانند تحمل کنند؛ اعتراض ملت به حقوقهای نجومی و کمتوجهی دولت در لایحه بودجه ۹۷ به برخیها و عنایت بیشتر به عدهای دیگر بود.
حجتالاسلام رسول برگی با بیان اینکه هرکس هم در برابر بیعدالتیها لب به انتقاد میگشاید به انحاء مختلف از میدان بهدرش میکنند، عنوان کرد: یکی را بزدل سیاسی مینامند و دیگری را به جهنم حواله میکنند، البته ادبیات دولت اینگونه شده است که مسئول جزئی استانی پا میشود و علیه یک خبرنگار عدالتخواه شکایتنامه مینویسد.
وی تاکید داشت: اگر ادبیات آن کسی که در رأس دولت است در برابر منتقد درست باشد، آن کسی که در پایین نشسته است نیز به خود اجازه نمیدهد از یک خبرنگار انقلابی شکایت کند؛ اگر مشکلی ندارد جواب قانع کننده بدهد و بگوید این انتقاد شما براساس فلان بخشنامه و مجوز وارد نیست، شکایت آن مسئول نشان میدهد از انتقاد یک خبرنگار در جامعه تنفر ایجاد کردهاند.
این خطیب معروف تبریزی، حمید شیرازی را عمل کننده به تکلیف دانست و گفت: ما کاری به نتیجه نداریم، ولو اینکه عدهای ناراحت شوند، شکایت کنند و محکوممان نیز نمایند؛ این تاریخ است که ما را قضاوت میکند، یک روز شیرازی و آنان که در اطراف او مانند هم قضاوت میشوند و آنهایی که در دادگاه بدوی با حکم برائت خبرنگار مواجه شدند و بعدا به صورت عجیبی حکم محکومیت را گرفتند هم قضاوت میشوند، حتی آن قاضی دادگاه تجدیدنظر هم قضاوت میشود.
وی تاکید کرد: اگر اکنون فعالان سیاسی استان اینجا گردهم جمع آمدهاند صرفا برای عرض تشکر از آقای شیرازی است تا بگویند تنها نیست و همه در کنار هم ماندهایم و امید داریم آنان نیز متنبه شوند.
برگی با طرح این سوال که حضرت آقا چند بار درباره حقوقهای نجومی تذکر دادهاند، ابراز داشت: قوه مجریه، قضائیه و حتی مقننه در قبال این تذکرات چه موضعی را اتخاذ کردهاند و چه گفتهاند.
وی متذکر شد: اصل انقلاب برای برقراری عدالت اجتماعی بود و اگر امروز کسی که برای این آرمان قدم برداشته در دادگاه محکوم میشود، خود نوعی انحراف از آن اصل محسوب میگردد؛ متاسفانه جریان دنیا طلبی و اشرافیت گاها میآیند و علیه آنان که درد را شناختهاند و میگویند دسیسه میچینند.
در حاشیه این محفل صمیمی، فعالان سیاسی استان کتاب «امام علی، صدای عدالت انسانی»، نوشتهی جرج جرداق را تقدیم حمید شیرازی کردند.
