معاون وزیر راه و شهرسازی خبرداد:

کاهش ۱۰۰ کیلومتری مسیر ریلی تهران – تبریز در آستانه تحقق/ نیاز به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی روسازی طرح راه آهن میانه – بستان آباد، گفت: با تکمیل این طرح مسیر سفرهای ریلی تهران – تبریز ۱۰۰ کیلومتر کاهش می یابد.

به گزارش تبریز بیدار ،  خیراله خادمی روز یکشنبه در بازدید از روند اجرای طرح راه ‌آهن میانه – تبریز در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات روسازی ۱۱۵ کیلومتر از این خط ریلی در حدفاصل ۱۳۲ کیلومتری میانه تا بستان‌آباد به صورت یک خطه با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام بوده و روسازی ۱۷ کیلومتر باقی مانده نیز به زودی تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش ریالی این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد ریال است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال برای این خط هزینه شده و برای اتمام عملیات این پروژه حداقل به ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است تا عملیات تکمیلی آن به بستان آباد برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: از این میزان حدود ۲ هزار میلیارد ریال تخصیص یافته و در صورت تامین ۳ هزار میلیارد ریال دیگر نیز کار ایمن سازی و آماده سازی خط برای عبور قطارهای مسافربری و باری فراهم می شود.

خادمی ادامه داد: این خط ریلی از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است.

وی گفت: هم اکنون در آذربایجان شرقی بیش از ۲ هزار کیلومتر انواع مسیرهای حمل و نقلی شامل مسیرهای ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و روستایی در حال اجرا بوده که می تواند تحولی در بخش توسعه زیرساخت های استان ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: راه‌آهن میانه – تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر به صورت ۲ خطه در دست اجرا است و بیشتر مسیر از مناطق کوهستانی و سردسیر عبور می‌کند.

خادمی ادامه داد: ‌حدود ۱۰ کیلومتر از مسیر را پل‌ها و آبرو‌ها تشکیل می‌دهد و حدود ۱۷ کیلومتر مسیر نیز گالری و تونل است و همین موضوع موجب پیچیدگی‌هایی در اجرا می‌شود.

وی گفت:‌ مرحله اول این طرح در فاصله میانه – بستان آباد به صورت یک خطه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و دارای ۳ ایستگاه درجه ۳ بوده که به طور کامل ساخته شده و ۳ ایستگاه درجه ۲ هم در دست اجرا است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشرفت فیزیکی زیرسازی این طرح را ۹۹ درصد اعلام کرد و گفت:‌ به زودی عملیات زیرسازی این محور تکمیل می‌شود.

خادمی ادامه داد: از ۱۳۲ کیلومتر خط اصلی، ۱۱۵ کیلومتر عملیات بالاست‌ریزی و ریل‌گذاری انجام شده است و ۱۷ کیلومتر باقی مانده به زودی به اتمام می رسد.

وی اظهارکرد: عملیات اجرایی بعد از ایستگاه بستان‌آباد در حال اجرا بوده و از این شهرستان تا ایستگاه باسمنج به طول ۳۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی ۲۲ کیلومتر آن به اتمام رسیده و ۸ کیلومتر دیگر هم در مرحله انجام عملیات خاکی است.

خادمی افزود: در این محدوده ۵ پل خاص بزرگ وجود دارد که در مرحله شمع‌ریزی و احداث پایه‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این دیدار از زیرسازی و ریل گذاری راه آهن میانه – تبریز و ساختمان ایستگاه بستان آباد نیز بازدید کرد.

طرح دو خطه کردن خط آهن میانه – تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور است که با گذشت ۱۸ سال از آغاز آن و به رغم اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید، هنوز به سرانجام نرسیده است.

این خط به عنوان یکی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی کشور، اواخر دهه ۱۳۷۰ کلنگ زنی شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *