به گزارش تبریز بیدار ، حمید قاسمی در نشست تخصصی مدیران سازمان حفاظت محیط زیست با مدیران مسئول رسانه های گروهی آذربایجان شرقی در خصوص مدیریت مسائل زیست محیطی و هوای پاک با اشاره به شرایط توپوگرافی خاص تبریز و پراکنش صنایع مختلف در اطراف این شهر، گفت: فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، کمبود فضای سبز و تردد ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سطح شهر مهمترین منبع آلایندگی هوای کلان شهر تبریز هستند.
وی افزود: نبودن الزامات قانونی برای از رده خارج کردن خودروهای کاربراتوری، بسته شدن کریدورهای هوایی شهر با ساخت و سازهای بلند مرتبه، تغییرات اقلیمی، پدیده اینورژن، عدم بارش کافی نزولات جوی و استقرار بعضی واحدهای صنعتی بزرگ آلاینده در اطراف تبریز را از دیگر دلایل آلودگی هوای تبریز مطرح کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین وجود واحدهای غیر مجاز آلاینده صنعتی در محدوده تبریز و عدم مدیریت تقاضای سفر و عدم توسعه زیرساخت های دولت الکترونیک از جمله دیگر دلایل آلودگی هوای تبریز دانست و افزود: ۷۴ درصد آلودگی هوای تبریز را تردد وسائط نقلیه فرسوده، ۲۱ درصد صنایع آلاینده و پنج درصد منابع آلاینده خانگی تشکیل می دهند.
قاسمی بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهر تبریز تاکید کرد و گفت: از تعداد کل ۸۷۲ دستگاه اتوبوس در تبریز، ۲۶۷ دستگاه فرسوده هستند و همچنین یک سوم از ۱۱ هزار تاکسی تبریز فرسوده هستند.
وی توزیع بنزین یورو ۴ به مقدار ۲۳۱ میلیون لیتر در سال را از اقدامات مهم دولت برای کنترل آلودگی هوای کلان شهر تبریز دانست و گفت: برخی واحدهای بزرگ صنعتی در غرب و جنوب غرب تبریز هم به دلیل نوع سوخت مصرفی شان آلاینده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، تغییر سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی تبریز از مازوت به گاز طبیعی را از دیگر اقدامات دولت برای کنترل آلودگی هوای تبریز دانست و گفت: لازم است نصب فیلترهای کنترل کننده آلودگی هوا در بعضی صنایع آلاینده با جدیت دنبال شود.
وی فقر فضای سبز تبریز را از دیگر عوامل تشدید آلودگی هوای تبریز دانست و گفت: افزایش سرانه فضای سبز به ۲۰ متر مربع در تبریز در حالی که سرانه فعلی ۱۰ متر مربع برای هر شهروند تبریزی است، از الزامات کنترل آلودگی هوای تبریز است.
