به گزارش تبریز بیدار ، همه ما بخوبی می دانیم که تحقیق و پژوهش بهترین ابزار برای بالندگی علمی و در نهایت دستیابی به توسعه پایدار است، بعبارت دیگر میزان پیشرفت و ترقی جوامع در دنیای امروز به طرحهای علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در کشورها بستگی دارد، حال آنکه فرهنگ تحقیق و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهمترین تاکیدات رهبر معظم انقلاب مطرح بوده است.
آموزش و پرورش زیربنای توسعه پایدار و پرورش نیروی انسانی کارآمد و توانمند بوده و بعنوان مهمترین رکن آموزش پایه ای رسالت خطیری در ترویج فرهنگ پژوهش بر عهده دارد، لذا برای رسیدن به این مهم دانشآموزان باید از سالهای نخست تحصیلی با مقوله پژوهش و جایگاه فاخر آن در دنیای امروزی آشنایی پیدا کنند.
قطعا اگر سنگ بنای هر فعالیتی در دوره ابتدایی گذاشته شود در بزرگسالی به موفقیت بیشتری دست می یابد بنابراین ما باید از همین دوران ابتدایی کودکان خود را به پژوهش و مطالعه عادت دهیم تا در بزرگسالی به انسانهای کارآمد و توانمند تبدیل شوند.
با توجه به اهمیت تحقیق و پژوهش در یادگیری مطالب و دستیابی به اصول علمی باید کلاس درس را طوری سازماندهی کنیم که مبنای تمام فعالیت های دانش آموزان مشارکت و فعالیت آنان باشد.
در این راستا طرح بسیار خوبی بنام طرح جابر بن حیان از سال ۸۹ در آموزش و پرورش شروع بکار کرده است که برای آگاهی از چند و چون اجرای این طرح در مدارس آذربایجان شرقی گفت و گویی را با محمد شاطریان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان، تربیت انسانهای صاحب اندیشه را نخستین هدف تعلیم وتربیت می داند و می گوید: امروزه پرورش تفکر در فرآیندآموزش و یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا کارشناسان بر این باورند بذر علم و پژوهش را باید در دوران کودکی در ذهن دانشآموزان آماده کنیم تا زمینههای رشد و شکوفایی در آنها به وجود آید.
محمد شاطریان با تاکید بر اینکه که مهمترین ماموریت نظام تعلیم وتربیت در هر جامعه فراهم کردن زمینه و فرصت های مناسب یادگیری به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای گوناگون دانش آموزان است، می افزاید: بر این اساس معاونت آموزش ابتدایی در راستای ماموریت محوله و درجهت تحقق سند تحول بنیادین و با هدف زمینه سازی برای رشد و توسعه روحیه علمی و ارتقاء مهارت های حل مسئله در دانش آموزان طرح پروژه های علمی را در دوره ابتدایی اجرا می کند.
شاطریان ادامه می دهد: پروژه های علمی دانش آموزان (جشنواره جابر بن حیان) یک رقابت سالم علمی بین دانش آموزان دوره ابتدایی است که طی آن پروژه های علمی دانش آموزان در قالب نمایشگاه های علمی ارائه و داوری می شوند این نمایشگاه ها در سطوح آموزشگاهی،منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می شود که موضوع آنها از محتوای کتاب های درسی خصوصا درس علوم است.
وی با اشاره به اینکه پروژههای علمی میل به یادگیری را تقویت میکند، می گوید: طرح جابربن حیان در قالب پروژههای کتبی و دستسازه و همچنین آزمایش و یا نمایش علمی قابل ارائه بوده و در حال حاضر در پایههای اول تا ششم ابتدایی در حال اجرا است و می تواند به عنوان ابزار بسیار قوی در خدمت تعلیم و تربیت به معنای واقعی باشد.
شاطریان با بیان این که دانش آموز عامل موثر در یادگیری و معلم طراح و تسهیل گر فرایند یادگیری است، ادامه می دهد: بنابراین آنچه در این فرآیند مهم است درگیری، فعال بودن و انجام فعالیت توسط خود دانش آموزان می باشد.
وی اضافه می کند: انجام پروژه های مسئله محور توسط دانش آموزان به صورت هدفمند به رشد و تقویت توانمندی ها و ویژگی های کنجکاو نسبت به خود و محیط اطراف، دقت در شناسایی امور و پدیده های مختلف و تلاش برای یافتن روابط بین آنها، توانایی در ارائه حدس های خردمندانه،آگاهانه و علاقمند به حوزه های ناشناخته و کشف رمز و راز هستی کمک می کند.
معاون آموزش ابتدایی استان همچنین در خصوص ابعاد روانی اجرای طرح جابر بن حیان و تاثیرات مثبت آن بر روی دانش آموزان می گوید: لذت بردن از تفکر و اندیشه، کسب اعتماد به نفس بیشتر در انجام فعالیت های گروهی و فردی، کاهش ترس از اشتباه کردن و درک آن به عنوان بخشی از مسیر تلاش، پیشرفت و موفقیت از جمله تاثیرات مثبت اجرای این طرح می باشد.
وی در ادامه به تشریح اهداف جشنواره جابربن حیان پرداخته و ادامه می دهد: اهداف علمی آموزشی نظیر کنجکاوی نسبت به شناخت پدیده ها،اهداف اجتماعی نظیر همکاری با دیگران و مشارکت در فعالیت های گروهی، اهداف زیستی نظیر کوشا بودن نسبت به حفظ محیط زیست، تحقق اهداف مهارتی و نگرشی درس علوم و شناسایی و تقویت استعداد های فردی برای کارآفرینی از اهداف این جشنواره است.
شاطریان همچنین می گوید: پروژه های علمی طرح جابربن حیان در پنج زمینه جمع آوری همراه با طبقه بندی (مناسب پایه های اول،دوم و سوم)، نمایش، مدل، تحقیق و آزمایش (مناسبی پایه های چهارم، پنجم و ششم) اجرا می شود.
وی تعداد پروژه های علمی راه یافته به مرحله استانی هفتمین جشنواره جابر بن حیان را ۱۹۷ طرح اعلام می کند و می افزاید: سال گذشته نزدیک نیمی از مدارس و بیش از ۱۰۰ هزار دانش آموز استان در این فرآیند شرکت داشتند و از تمامی دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره تجلیل بعمل آمد.
معاون آموزش ابتدایی استان ادامه می دهد: امسال هشتمین سالی است که جشنواره جابر بن حیان در سطح مدارس آذربایجان شرقی اجرا می شود و تاکنون استقبال دانش آموزان از این جشنواره بی نظیر بوده است.
سخن پایانی اینکه؛ با توجه به نقش مهم آموزش و پرورش در جامعه پذیری و آماده سازی افراد برای برعهده گرفتن مسئولیت های آتی، امید می رود با اجرای طرح ها، برنامه ها و راهکارهای نوین و کارآمد آموزشی، شاهد پویایی نظام آموزشی کشور باشیم، چرا که در صورت تحقق این مهم، بخش اعظمی از مشکلات کشور مرتفع گشته و توسعه پایدار کشور را شاهد خواهیم بود.

سلام
اون جاهایی که درمورد خاک نوشتین چیه؟؟؟