متن و حاشیه جلسه امروز شورای شهر تبریز؛

تکیه شهرداری‌ها به درآمدِ پایان‌پذیرِ فروش تراکم!/ برای خط یک قطار شهری تبریز چقدر هزینه شده؟

بهشتی با اشاره به اینکه تا تضمین تامین اعتبار برای ۲۲ کیلومتر نباشد، این پروژه توجیه اقتصادی ندارد، گفت: پروژه اگر از ابتدا تا انتها تکلیف آن مشخص نشود، به درد نمی خورد و برای خط یک به قیمت امروز، ۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده ایم.

به گزارش تبریز بیدار ، جلسه امروز شورای شهر تبریز با حضور اعضای شورا و با غیبت مسعودی ریحان آغاز شد. 

شکور اکبرنژاد در ابتدای جلسه با تشکر از حضور رئیس جمهور و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی در مراسم رسمی رویداد تبریز ۲۰۱۸، گفت: جا دارد از تمامی مجموعه هایی که برای این رویداد زحمت کشیدند تشکر کنیم و همدلی و همراهی نهادهای مختلف قطعا در پیشبرد اهداف رویداد تبریز ۲۰۱۸ اثرگذار خواهد بود. 

مردم تبریز برای تکمیل و بهره برداری از خط یک مترو تبریز از ما انتظار دارند، هر چند در بودجه سال جاری کشور مبلغ زیادی برای مترو تبریز اختصاص نیافته است اما استاندار آذربایجان‌شرقی پیگیر موضوع هستند و انشالله با همکاری و کار جمعی بتوانیم امسال خط یک مترو تبریز را تکمیل نماییم.

آجودان زاده نیز ضمن تبریک روز شوراها، موضوع لایحه مورد بررسی امروز در شورای شهر را لایحه اخذ فاینانس خط دو قطار شهری دانست.

اشرف نیا، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز، با اشاره به اینکه فاینانس خط دو قطار شهری تبریزدر شورا مطرح شده و در کمیسیون مطرح شده و به نتیجه ای رسیده ایم که بعد از بررسی ها این فاینانس را به صورت واقعی برای اجرای این خط بررسی کنیم. نظر کمیسیون این است که شهرداری تبریز و قطار شهری باید در کمترین زمان کلیه اقدامات در جهت جذب فاینانس خط دو را مشخص و جذب نماید.

پس از وی، مصطفی مولوی و مدیران قطار شهری به ارائه جزئیاتی در این باره پرداختند.

دبیری ضمن موافقت با این لایحه فاینانس گفت: ما در رابطه با این لایحه نمی خواهیم به وسیله کار ریالی اقدامی انجام دهیم، بلکه می خواهیم ضمن اخذ تجهیزات ارزی نسبت به تکمیل قطار شهری اقدام کنیم. ضمنا نیمی از سود محاسبه شده ۹ درصد این فاینانس را دولت پرداخت خواهد کرد و این به نفع ما است

بهشتی با اشاره به اینکه تا تضمین تامین اعتبار برای ۲۲ کیلومتر نباشد، این پروژه توجیه اقتصادی ندارد، گفت: پروژه اگر از ابتدا تا انتها تکلیف آن مشخص نشود، به درد نمی خورد و برای خط یک به قیمت امروز، ۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده ایم.

محسن الویری عضو شورای شهر تهران و رئیس شورای عالی استان ها به همراه مسعودی ریحان، وارد جلسه شد.

وی با تبریک روز شوراها، با اشاره به اینکه در شهر تهران مثل بسیاری از کلانشهرها با موضوع تجهیز منابع روبرو هستیم، ابراز داشت: ما تاکنون روش سنتی در قالب کمک دولتی و ساخت و سازهای داخل شهر دنبال می کردیم. بیماری بزرگی که کلانشهرهای کشور با آن مواجه اند این است که خود را به یک درآمد پایان پذیر فروش تراکم تکیه داده اند. اگر درآمدهای شهری به فروش تراکم و ساخت و سازهای شهری محدود باشد با مشکل مواجه خواهند شد و باید به سراغ تنوع بخشی  به درآمدها برویم.

علاوه بر این خدمات و تنوع بخشی درآمدهای شهرداری می توان خدمات ارائه شده را به بخش خصوصی واگذار کرد تا در این قالب آنها را برای مشارکت ترغیب کرد. شرکت های توانمندی وجود دارند که اگر با یک مکانیسمی زمینه این پروژه ها را فراهم سازیم، می توانند فعالیت موثری داشته باشند

مشابه این را در بسیاری از پروژه های شهری می توان تعریف کرد و بارهای بر دوش شهرداری را بر عهده بخش خصوصی قرار دهیم و در مدت زمان کم می توان تجهیز منابع شهری کنیم. بازنگری در تجهیز منابع و باز کردن راه برای اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی در سطوح مختلف می تواند به تجهیز منابع کمک نماید و با برون سپاری وظایف شهرداری تعادلی در دخل و خرج ایجاد کنیم.

ایرج شهین باهر پس از سخنان الویری، در توضیح لایحه فاینانس خط دو قطار شهری تبریز، گفت:  تمامی کلانشهرها با این روش ها و سیستم پیش می روند و بر سر اخذ فاینانس رقابت دارند. تمامی کلانشهرها از این ها استفاده می کنند و بعد می گویند چرا مشهد مترو جلو افتاده است.

همه کلانشهرها از این فاینانس استفاده می کنند و در این موضوع ما تنها نیستیم بلکه ۵۰ درصد فاینانس را دولت پرداخت خواهد کرد. در صورت اجرای برنامه ششم توسعه کل تعهدات فاینانس دولت به سمت حذف شدن می رود و اگر این فاینانس را بگیریم، برد کرده ایم و به نفع شهر است. افزایش قیمت دلار در دست ما نیست و ای کاش در شورای سوم این فاینانس با دلار هزار تومانی اخذ می شد، این فاینانس را هرچقدر زود برداریم به نفع ماست و اعضای شورا بر روند اجرای آن نظارت کنیم.

اشرف نیا نیز با اشاره به نظر کمیسیون عمران، خاطرنشان کرد: کمیسیون به گرفتن فاینانس رسیده است. اجرای هر کیلومتر قطار شهری ۲۲۵ میلیارد تومان است که با این فاینانس ۱۸۱ میلیارد تومان خواهد شد.

به دلیل عجله شورانشینان شهر تبریز برای حضور در همایش روز شوراها در استانداری، برای این لایحه رای گیری انجام نشد اما دو فوریت و لایحه شهرداری تبریز در خصوص تخفیف پرداخت نقدی عوارض شهرداری تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۷ در صحن علنی امروز شورای اسلامی شهر تبریز به تصویب اکثریت اعضا رسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *