فریدون بابایی اقدم در گفتوگو با خبرنگار تبریزبیدار، با اشاره به تصویب موضوع فاینانس خط دو قطار شهری تبریز در شورای چهارم شهر تبریز، اظهار داشت: پس از تصویب، نهایتاً آنچه در مراحل مختلف بهعنوان رقم نهایی مشخص گردید ۴۲۰ میلیون دلار است و به دلیل اینکه اخذ فاینانس خارجی بیش از ۶۰ مرحله مختلف را شامل میشود، برای آماده کردن مدارک در این مراحل در پروسه زمانی طولانی، کاری پرزحمت را شامل میشود.
وی افزود: موضوع قطار شهری تبریز به دلیل اهمیت، در اولین جلسات کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر مطرح گردید و پس از بررسیهای مجدد مقرر شد تا این موضوع برای تصویب در صحن شورای شهر مطرح شود.
۱۵۰۰ میلیارد تومان در خط یک قطار شهری تبریز هزینه شده است
عضو کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای شهر تبریز، با اشاره به اینکه تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان در خط یک و ۵۰۰ میلیارد تومان در خط دو قطار شهری تبریز هزینه شده است، گفت: تکمیل خط دو، یقیناً بدون استفاده از تسهیلات بانکی و فاینانس مالی امکانپذیر نیست، چراکه شرایط مالی دولت و شهرداری برای تأمین منابع مالی بههیچوجه مساعد نیست.
وی افزود: موضوع اخذ فاینانس خارجی در کمیسیون عمران شورای شهر تبریز مطرح و چکشکاری شده است و با تصویب استفاده از این فاینانس، مقرر شد تا در صحن شورای شهر مطرح شود اما سمتوسوی جلسات تاکنون به سمت رأی گیری نرفته است.
بدون فاینانس مالی، تکمیل خط دو مترو را منتفی بدانیم
بابایی اقدم، با تأکید بر اینکه بدون فاینانس باید خط دو مترو را منتفی شده بدانیم، یادآور شد: برخی از همکاران شورای شهر نیز دغدغههایی در رابطه با مسائل قانونی و بازپرداخت وام را داشتند که البته به نظر میرسد اکثر همکاران نسبت به اهمیت و اجرای این موضوع نظر مثبت دارند و امیدوارم در جلسه آینده در قبال این موضوع تصمیمگیری نهایی صورت گیرد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز، همچنین در پاسخ به سؤالی در رابطه با توزیع متوازن امکانات شهری در تبریز، گفت: به نظر من طرح مسائلی نظیر توزیع متوازن امکانات و تحقق کامل عدالت اجتماعی در شهر در این مقطع زمانی، موضوعی شعاری و تبلیغاتی است تا یک موضوع عملیاتی چراکه ساختار بودجهای شهرداریها این اجازه را نمیدهد.
وی افزود: بهعنوان نمونه، زمانی که درآمدهای شهرداری در یک حساب متمرکز واریزشده و با توجه به نیازسنجی، تصمیمگیری و تعریف پروژه براساس توزیع متوازن امکانات انجام شود، میتوان انتظار تحقق کامل توزیع متوازن شهری را داشت.
برای تحقق توزیع متوازن امکانات، راهی جز تجمیع هزینهها و درآمدها نداریم
بابایی اقدم با اشاره به اینکه امروز هر یک از مناطق شهرداری در کسب منابع درآمدی و هزینه بهصورت مستقل عمل میکنند، گفت: در صورت تعریف مناطق بهعنوان معین، این مناطق سعی میکنند تا نسبت به پرداخت حقوق و تکمیل پروژهها اقدام کند و سپس در صورت وجود مبلغ اضافی، به مناطق کمدرآمد کمک کنند.
وی ادامه داد: اگر ما اعضای شورای شهر و شهردار میخواهیم توسعه متوازن شهری بهواسطه توزیع متوازن امکانات صورت پذیرد، قطعاً بهجز تجمیع و یک کاسه کردن هزینه و درآمدها راهکار دیگری نداریم، در غیر این صورت هرگونه اظهارنظر در این رابطه بازی با کلمات بوده و حالت تبلیغاتی دارد.
