به گزارش تبریز بیدار ، سال میلادی ۲۰۱۸ رو به پایان است، سالی که در آن نام تبریز ۲۰۱۸ در فضای رسانهای و افکار عمومی برای جذب گردشگران شنیده میشد اما در فاصله حدود دو ماه مانده به سال میلادی، تلاشی عینی، اثرگذار برای جذب اعتبارات دولتی برای این رویداد بین المللی دیده نشد.
برنامه هایی که مصرف داخلی داشت
در طول این مدت لفظ تبریز ۲۰۱۸ صرفاً به نقل محافل سخنرانی مسئولین تبدیل شد اما غافل از اینکه دراین بین رقیب دیگری نیز برای تبریز در این سال وجود داشت و آن نیز شهر همدان و انتخاب آن بهعنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی بود.
شواهد موجود برای برنامه های تبریز ۲۰۱۸ گویای آن بود که هیچ تلاش جدی و اثرگذار بین المللی صورت نگرفته و رنگ و بوی بین المللی این رخداد، در سطح و نمایشی بود و حتی در مراسم افتتاح رسمی این رویداد در اردیبهشت سالجاری، خبری از سفرای کشورهای دیگر نبود. بسیاری از برنامه های پیش بینی شده یا اجراشده برای تبریز ۲۰۱۸ مصرف داخلی داشت و حتی به اذعان اغلب مسئولین، مردم تبریز چندان از برگزاری این رویداد بین المللی در شهرخود آگاهی نداشتند.
علاوه بر ضعف در تخصیص بودجه برای تبریز ۲۰۱۸ فراموشی نخبگان فرهنگی شهر و ظرفیت های مردمی را نیز به عدم موفقیت این رویداد اضافه کرد.
بلای آمار زدگی و فرار آبدار از پاسخگویی
بلای آمار زدگی و فدا کردن کیفیت برای کمیت را نیز شاید بتوان دیگر ایراد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ عنوان کرد، معضلی که در صحبت های اخیر مدیر کل میراث فرهنگی استان در برنامه تلویزیونی مطالبه مشهود بود و حتی بدنبال تماس تلفنی خبرنگار تبریزبیدار با وی، آبدار از شفاف سازی آمارهای ارائه شده در خصوص کمیت و کیفیت برنامه های اجرا شده برای تبریز۲۰۱۸ خودداری کرده و هر بار به بهانه جلسه از پاسخگویی فرار کرد.
فرصتی که نصیب همدان شد
این ها تنها گوشه ای از نقایص اجرایی و محتوایی تبریز ۲۰۱۸ بود که در لابلای سیاهه رزومه و گزارش های ارائه شده، به چشم می خورد. اما همانطور که ذکر شد سال ۲۰۱۸ رویداد مشابه دیگری نیز در ایران در حال برگزاری است که طی آن همدان بعنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی مطرح بود.
میزبانی همدان برای برگزاری چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) بعنوان بزرگترین رویداد گردشگری جهان، فرصت کم نظیری است که تبریز از آن محروم شد و باید دلایل آن کنکاش شود.
در این اجلاس مهم گردشگری که دیروز با حضور دبیر جدید سازمان گردشگری جهانی آغاز به کار کرد، دفتر منطقه ای این سازمان در همدان مستقر شد و بار دیگر کم کاری در حوزه تبریز ۲۰۱۸ نمایان گشت.
نظر به اینکه سال ۲۰۱۸ رو به پایان است، بعید به نظر می رسد در این واپسین روزها اقدام خاصی برای معرفی گردشگری اسلامی در تبریز دیده شود، فرصت طلایی که در کمال بی توجهی دولت و دستگاه های اجرایی استان، به راحتی از کف رفت.
