فریدون بابایی اقدم، عضو شورای شهر تبریز در گفتگو با تبریز بیدار در خصوص مصوبات و مسائل مطرح شده در دو جلسه اخیر پیرامون مساله حمل و نقل عمومی و بحث ترافیک شهری گفت: بحث حمل و نقل در کلانشهر ها یک چالش بزرگ است به ویژه اینکه سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی افراد بسیار زیاد است.
در دو جلسه اخیر شورا تصویری از وضعیت موجود در حمل و نقل شهری ارائه شد
وی ادامه داد: هفته گذشته میزبان مسئولین قطار شهری بودیم و این هفته نیز عزیزان سازمان اتوبوس رانی، تاکسی رانی و پایانه های مسافر بری تشریف آورده بودند و تصویری از وضعیت موجود در حمل ونقل را ارائه و کمی و کاستی ها و خواسته هایی که از شورا و شهرداری داشتند را مطرح کردند.
بخشی از تعهدات بر عهده دولت است
این عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: به نظر می رسد تاکنون آنطور که باید نتوانسته ایم در خصوص بحث حمل و نقل عمومی عمل کنیم و شاید علت این باشد که شهرداری به طور صد در صد متولی امر نیست و بخشی از تعهدات حمل و نقل مربوط به دولت می باشد و موقع تصویب بودجه ، براساس این تعهدات دولت است که بودجه نصویب می شود.
نگاه مجموعه اتوبوس رانی به دست این و آن است
وی افزود: از طرفی به طور مثال در مجموعه اتوبوس رانی اینطور نیست که مجموعه درآمدهای خود را تأمین کند و به صورت خودکفا عمل کند و به نوعی نگاهش به دست و این و آن است. این قضیه در مترو نیز صدق می کند و باید یک سری اعتبارات به این پروژه اختصاص یابد تا بتواند براساس تعهدات خود رو به جلو حرکت کند.
اتمام خط ۱ مترو اولویت اول ما است
این عضو کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر در ادامه تصریح کرد: اولویت اول ما این است که حتما خط یک مترو را راه تمام کنیم و همزمان در خصوص خط ۲ هم اقداماتی در خصوص بحث فایننس صورت گرفته است که این موضوع مراحل پایانی خود را طی می کند تا خط ۲ نیز با شتاب بیشتری پیش برود.
به دلیل مشکلات متعدد دولت، همکاری های ما با دولت کمتر شده است
وی ادامه داد: شاید سهل انگاری که تاکنون انجام داده ایم این بوده باشد که تمامی هزینه های مترو را شهرداری متقبل شده است. نه اینکه بگوییم دولت هیچ کمکی نکرده است حتی در یک دوره ای کمک های دولت بیشتر از شهرداری بود اما اخیرا به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی دولت، عملا همکاری های ما با دولت کمتر شده است.
بایستی در احداث و تملک مترو ایستگاه ها از بخش خصوصی استفاده کنیم
این عضو شورای شهر ابراز نمود: ما می توانستیم بخشی از هزینه های مترو را از طریق بخش خصوصی تامین کنیم. به طور مثال در بحث احداث و تملک ایستگاه ها می توانستیم با مشارکت بخش خصوصی انجام دهیم
در نظر گرفتن مشکلات حمل و نقل شهری در بودجه ۹۸
وی در خصوص مطالب مطرح شده در دو جلسه اخیر شورا خاطر نشان کرد: حسن این دو جلسه اخیر این بود که ما متوجه مسائل و مشکلات موجود در بحث حمل و نقل شدیم. بخصوص اینکه بحث بودجه ۹۸ را در پیش داریم و با این شناخت جامعی که در خصوص حمل و نقل شهری به دست آوردیم می توانیم رو به جلو حرکت کنیم.
مشهد، شیراز و اصفهان بعد از ما شروع کرده اند اما از ما جلو هستند
بابایی خاطرنشان کرد: ما از نمایندگان مجلس این انتظار را داریم که به مسائل و مشکلات مطرح شده در شورای شهر رسیدگی کنند و این مشکلات را حل کنند همانطور که می بینیم بحث قطار شهری در مشهد و شیراز و اصفهان بعد از تبریز شروع کرده اند اما وضعیت کنونی به مراتب بهتر از شهر ما است.
پی گیری های لازم در خصوص مشکلات مطرح شده در شورا صورت نمی گیرد
وی در خصوص عدم برنامه ریزی مناسب در جلسات شورا و نبود زمان کافی در اختیار اعضای شورا برای مطرح کردن مشکلات و مطالبات شهروندان، گفت: ایرادی که در شورا وجود دارد این است که معمولا مطالب و مشکلاتی در شورا بعنوان نطق پیش از دستور، میان دستور و تذکر مطرح می شود، پی گیری های لازم صورت نمی گیرد و در این جا باقی می ماند و عملا مشاهده می کنیم که از طرف شهرداری و دستگاه های خدمات رسان اقدامی صورت نمی پذیرد.
شهرداری و دستگاه های خدمات رسان باید پاسخگو باشند
بابایی در پایان تصریح کرد: نباید اینطور تلقی شود که ما فقط در جلسات شورا حرف می زنیم و هیچ اقدامی در راستای حل مشکلات و مطالبات شهروندان انجام نمی دهیم و انتظاری که از شورای شهر بعنوان رکن رکین مدیریت شهری وجود دارد این است که افرادی مشخص شود تا مسئول پیگیری مطالب مطرح شده در شورا باشند. از طرفی هم مجموعه شهرداری و دستگاه های خدمات رسان باید پاسخگویی بهتری در مقابل اعضای شورا داشته باشند
