حجت الاسلام اسداللهی در گفتگو با تبریزبیدار؛

حضور روحانیت در مدرسه صرفا برای اقامه نماز نباشد/ روحانی مدارس علاوه بر مسائل فقهی به عرصه علم وارد شود

حجت الاسلام اسداللهی گفت:روحانی مدارس هم باید مباحث فقهی را مطرح کند و هم به عرصه علم و مسائل اجتماعی ورود پیدا کند، روایات فراوانی از ائمه معصومین موجود است که در کنار مسائل فقهی و اعتقادی به مباحث علمی نیز پرداخته اند.

حجت الاسلام شهریار اسداللهی در گفتگو با تبریزبیدار با اشاره به  لزوم حضور روحانیت در مدارس اظهار داشت: در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که مدارس نباید بدون روحانی باشد روحانیت به عنوان یک مربی دینی و پرورشی می تواند نقش ارزنده ای در  شکل گیری شخصیت اجتماعی دانش آموزان  ایفا کند.

وی گفت: به طور طبیعی در هر مدرسه دولتی بیش از ۲۰۰ نفر دانش آموز  ودر مدارس غیر دولتی نزدیک به ۵۰ نفر دانش آموز با تفکرات مختلف در کنار هم جمع می شوند،  جمع شدن این تعداد دانش آموز ظرفیت بزرگی را ایجاد می کند  زیرا نمی توان در هیچ کجا چنین تعدادی را یکجا جمع کرد  ولی در مدارس به راحتی  می توان لااقل ۲۰ دقیقه در هنگام نماز با دانش آموزان   به صورت مستقیم  برخورد داشت.

روحانیون برای حضور در مدارس دوره روانشناسی نوجوان  طی کنند

وی افزود:  البته روحانی که در مدارس با دانش آموز  سروکار دارد باید شرایط مخصوص به خود را داشته باشد به طور نمونه  برای حضور در مدرسه ابتدایی باید شرایط سنی  را در نظر داشته باشد و نسبت به آن آگاهی های لازم را داشته و آموزش های لازم را فرا گرفته باشد، اگر  در مدارس راهنمایی حضور می یابد باید یک دوره روانشناسی نوجوان را  فرا بگیرد چون در برخورد با مشکلات دانش آموزان باید خود تصمیم گیرد. اینکه مشکلاتی نظیر پرخاشگری یا حاضر جوابی یا مشکلات اعتقادی  گریبانگیر دانش آموز شد باید روحانی  فعال در مدرسه به این مشکلات  رسیدگی کند،  حتی بعضا دیده می شود که والدین به مدارس مراجعه می کنند و می گویند علت اینکه فرزند ما پرخاشگر شده یا دچار افت تحصیلی شده است این روحانی مدارس است که باید پاسخ گو باشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطر نشان کرد: معلمان و اساتید نیز همچون روحانیت باید نسبت به  مقطعی که تدریس می کنند  دوره های آشنایی را گذرانده باشند، معلم اگر روحیه دانش آموز را نتواند شناسایی کند، زمان تدریس خود را هم متوجه نخواهد شد، درد و درمان دانش آموزان را نمی تواند تشخیص دهد، در مقابل روحانیتی که در مدارس تاثیر گزار هستند باید با همکاری ستاد اقامه نماز دوره های آموزشی  مربوط به هر مقطع سنی  را گزرانده باشد.

حضور روحانیت در مدرسه صرفا برای اقامه نماز نباشد

حجت الاسلام اسداللهی با اشاره به دسته بندی روحانیون حاضر در مدارس تصریح کرد: روحانیتی که در مدارس فعالیت می کنند به چند دسته تقسیم می شوند، دسته اول مربوط به کسانی است که صرفا فقط برای  اقامه نماز در مدارس حاضر می شوند، دسته دوم مربوط به روحانیونی است که به عنوان مبلغان امین در مدارس استان حضور دارند که  با حوزه علمیه نیز  در ارتباط هستند، دسته سوم و آخر مربوط به روحانیتی است که به صورت آزاد و با دعوت مدارس حضور می یابند و با دانش آموزان ارتباط برقرار می کنند، روحانی مدارس هم باید مباحث فقهی را مطرح کند و هم به عرصه علم  و مسائل اجتماعی ورود پیدا کند،  روایات فراوانی از ائمه معصومین موجود است که در کنار مسائل فقهی و اعتقادی به مباحث علمی نیز پرداخته اند،  مسائل اجتماعی و فقهی ما جدای از هم نیستند، به طور مثال، اینکه توصیه میشود زباله ها در سطح زباله انداخته شود و از انداختن روی زمین پرهیز شود به همان مبحث فقهی النظافت من الایمان بر می گردد، پس روحانی که به مدرسه وارد می شود باید در تمام زمینه ها  توانایی لازم را داشته باشد.

بهترین زمان برای تاثیر گزاری دوره نوجوانی است

وی یاد آور شد:   نیروی انسانی کافی در حوزه علمیه برای  حضور در مدارس  وجود ندارد، ولی  تربیت روحانیون  برای حضور در مدارس  را باید حوزه علمیه پیش بینی کند ستاد اقامه نماز نواحی آموزش و پرورش  هماهنگی های لازم را انجام می دهد، تربیت روحانی مدارس هر چه قدر تخصصی تر انجام شود به همان مقدار، میزان موفقیت نیز چشمگیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاثیرگزاری روحانیون در مدارس مربوط به دوره های ابتدایی و راهنمای است، عنوان داشت: معتقدم که بهترین زمان برای تاثیر گزاری در دانش آموزان دوره های ابتدای و راهنمایی یا همان دوره اول دبیرستان است، چنانچه دین اسلام هم توصیه کرده است که بهترین زمان یادگیری دوره نوجوانی است،  راه های مقابله با آسیب های اجتماعی  هر چقدر در سنین نوجوانی آموزش داده شوند  بهتر نتیجه خواهند داد زیرا سن افراد هرچه قدر روبه افزایش باشد  میزان تاثیر گزاری هم کاهش می یابد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *