قربانعلی طاهرفر در گفتگو با تبریزبیدار در خصوص سینمای انقلاب گفت: ما در حوزه سینما درخصوص بعضی مسائل و مقاطع انقلاب بلاتکلیف هستیم و یک سری خطوط قرمز تعریف کرده اند که سینماگران حق ورود به این خطوط قرمز را ندارند. همان مسائلی که همواره بی بی سی و رسانه های معاند دیگر ، روی این مسائل مانور می دهند.
سیستم اطلاعاتی و قوه قضاییه خطوط قرمزی هستند که به کارگردانان اجازه ورود نمی دهند
وی ادامه داد: برای مثال ورود به موضوع عملیات کربلای ۴ که اخیرا به چالش کشیده می شود، به یک خط قرمز تبدیل شده است. البته این خط قرمز فرضی است و واقعیت ندارد. یا مثلا جریان فتنه ۸۸ و فساد در قوه قضاییه خطوط قرمز دیگری هستند که امکان بررسی این موضوع نیز وجود ندارد. در سیستم اطلاعاتی نیز خطوط قرمزی تعریف شده است که امکان ورود وجود ندارد.
وی یاد آورشد: من قصد ندارم سینمای هالیوود را مثال بزنم اما چون نمونه های زیادی را در این سینما مشاهده می کنیم، می بینیم که یکی از ژانر های پرطرفدار در سینمای دنیا، به چالش کشیدن سیستم های اطلاعاتی است. اما متاسفانه در طول این چهل سال بعد از انقلاب هیچ وقت اجازه ورود به این موضوعات را نداده اند.
طالبی جرأت ورود به خطوط قرمز را دارد
این کارگردان تلویزیون در واکنش به هجمه ها علیه ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم قلاده های طلا، گفت : آقای ابوالقاسم طالبی جزو معدود نفراتی است که جرات ورود به این خطوط قرمز را پیدا کرده است حتی در این راه از آبروی خود نیز مایه گذاشته است. این فرد یک کارگردان انقلابی است که ملاحظات سیاسی و امنیتی ندارد و در وسط میدان حضور دارد.
چطور شده که چند سال بعد از اکران قلاده های طلا، در ذهن مخاطبان به هم ریختگی ایجاد می کنند؟
وی ادامه داد: جای سوال اینجاست که چطور شده بعد از گذشت چند سال از اکران فیلم و پخش چندین باره این فیلم از تلویزیون، وزارت اطلاعات اکنون از خواب بیدار شده و به این فیلم هجمه وارد می کند و بعد از چند سال با یک توییت و خبر این موضوع را مطرح می کنند و در ذهن مخاطبان به هم ریختگی ایجاد می کنند که آیا اصلا این موضوع حقیقت داشته است یا نه؟
طاهرفر یاد آور شد: متاسفانه هیچ وقت در نهاد های امنیتی ظرفیت وجود نداشته است که همراه با کارگردان در ساخت یک فیلم در این ژانر شرکت داشته باشند. اگر قرار باشد که در حوزه سینمای انقلاب به این موضوعات پرداخته نشود، باید فاتحه سینمای انقلاب را بخوانیم.
تقدیر در تریبون نماز جمعه و هجمه از طرف وزارت اطلاعات، دو صدایی و تناقض به وجود می آورد
وی در خصوص دلایل هجمه های اخیر به کارگردان فیلم قلاده های طلا گفت: فیلمی در یک مقطع حتی در تریبون های نماز جمعه مورد تقدیر قرار گرفته بود اما بعد از چند سال توسط نهاد های امنیتی و اطلاعاتی دروغ پردازی نامیده می شود، این کار سوای از اینکه منجر به دوصدایی شدن در جامعه می شود،منجر به کاهش باورپذیری در بین مخاطبان می شود و اثرات خوب و مثبتی در مخاطبین نخواهد داشت و علاوه بر اینکه به فیلم ضربه می زند، به تبع این ضربه زدن ، موضوع فتنه نیز به حاشیه کشیده می شود.
اگر یک فرد انقلابی به وزارت اطلاعات ناخونک بزند، متهم به دروغ پردازی می شود
این کارگردان فیلم و سریال افزود: متاسفانه بعضی ازمقامات وزارت اطلاعات زمان شناسی خوبی برای نقد این فیلم نداشتند. بعد هم که می خواهند این اشتباه را جبران کنند و هزاران عذر بدتر از گناه خواهند آورد. چرا وزارت اطلاعات بعد از اینهمه سال فقط بر روی این فیلم انگشت گذاشته است؟ هرکس که به مدح و ستایش وزارت اطلاعات بپردازد حرفش درست است اما اگر در این میان یک فرد انقلابی پیدا شود که فقط یک ناخونک به وزارت اطلاعات بزند، حرفش دروغ و کارش خیال پردازی است؟
وی با اشاره به سیاست غلط حاکم در وزارت اطلاعات، یادآور شد: به نظر من علت این هجمه ها درابتدا برمی گردد به سیاست غلط وزارت اطلاعات و علت بعدی احتمالا اعمال خصومت های شخصی در رابطه با آقای طالبی است. چون به هر حال این فرد زمانی جزو پرسنل وزارت اطلاعات بوده است و اینطور نیست که یک کارگردان ساده که الف بای وزارت را نمی داند، دست به ساخت فیلم قلاده های طلا بزند.
قلاده های طلا را یک کارگردان انقلابی ساخته است نه یک فرد معاند
این هنرمند تبریزی خاطرنشان کرد: ابوالقاسم طالبی هم اشرافیت محتوایی دارد و هم اشرافیت ساختاری. وی یک کارگردان بنام و قوی می باشد و از بعد ساختاری اشرافیت کامل را دارد از بعد اشرافیت محتوایی نیز کاملا با محیط وزارت اطلاعات آشنا است. در بحث تخیل و ایده پردازی و … که بخشی از مراحل فنی یک اثر است، وزارت اطلاعات نباید اعتراضی داشته باشد. در کنار همه این مسائل، باید به انقلابی بودن این کارگردان توجه کنیم. قلاده های طلا را یک کارگردان انقلابی ساخته است نه یک فرد معاند. شاید آقایان وزارت بگویند که از یک کارگردان انقلابی بعید است که این کار را بسازد در حالیکه فقط از یک کارگردان انقلابی این انتظار می رود که وارد برخی موضوعات شده و حقایق را بازگو کند.
چرا در مقابل حیف و میل بیت المال در بعضی فیلم ها سکوت می کنید؟
وی ادامه داد: چرا در قبال فیلم های بی خاصیت پرهزینه که فقط به تعریف و تجمید می پردازند و هیچ بازخوردی جز حیف و میل بیت المال عایدی دیگری ندارد، سکوت می کنید؟ فیلم هایی که به زعم بعضی ها به مدح وزارت اطلاعات می پردازند، اما در جع بندی نظرات مخاطبین، به ضرر وزارت است، ورود نکرده اید؟
هجمه وارد کنندگان به قلاده های طلا، شاید در آینده کارشناس شبکه های ماهواره شوند
طاهر فر در ادمه با اشاره به سابقه ذهنی و تاریخی نسبت به وزارت اطلاعات گفت: ما سابقه ذهنی و تاریخی خوبی از این وزارت نداریم. الان در اتاق فکر شبکه های ماهواره ای، برخی از عناصر وزارت اطلاعات نشسته اند و معتقد هستم کسانی که اکنون در وزارت اطلاعات آقای طالبی را در گوشه رینگ قرار داده اند و انواع اقسام ضربه می زنند، شاید در آینده در کنار دوستان خود در شبکه های ماهواره ای بنشینند.
طالبی بیدی نیست که با این بادها بلرزد
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیرات این هجمه ها با طالبی و به تبع آن به کارگردانان جوان، تاکید کرد: شما مطمئن باشید که ابوالقاسم طالبی بیدی نیست که با این بادها بلرزد و هرگز با یک مطلب از طرف وزارت اطلاعات راه خود را گم کند. این فرد بارها درکنار نسل جوان فیلم ساز ایستاده است و طبق آرمانهایی که برای خودش تعریف کرده است حرکت می کند و همیشه بر روی این آرمان ها خواهد ایستاد. اگر ابوالقاسم طالبی را با چشم بسته به یک بیابان ببرند، باز هم، همان کارگردان انقلابی باقی خواهد ماند. من از نزدیک وی را می شناسم و دیده ام. او حاضر است پای آرمان های خود بماند حتی به هرقیمت که لازم باشد.
جشنواره عمار محکم ترین قدم را برای حمایت از نسل جدید فیلم سازان برداشته است
این کارگردان تبریزی افزود: متاسفانه طیف فیلم سازان جوان انقلابی ما حداقل از نظر آمار کمی رو به افول است و اگر جشنواره عمار وجود نداشت، این فیلم سازان انقلابی و جوان راه به جایی پیدا نمی کردند. علت اینکه اسم این جشنواره را آوردم این است که جشنوراه عمار محکم ترین قدم را برای حمایت از نسل جدید فیلم سازان برداشته است و خود آقای طالبی حضور پررنگی در این جشنواره داشته است و در کارگاه ها ، بحث تربیت نیرو و حضور در اتاق فکر این جشنواره همواره نقش مثبتی داشته است.
فیلم سازان تازه کار با دیدن این پارادوکس ها هرگز به سمت سینمای انقلاب نخواهند رفت
وی یادآور شد: اگر فیلم سازان جوان انقلابی، طالبی را الگوی خود قرار دهند، اتفاقا خیلی خوب است که اینطور برخورد ها و اتفاقات را ببینند و یاد بگیرند که نباید در این گونه موارد عقب بنشینند و پا بس بکشند. نگرانی من از این است که افرادی که تازه وارد عرصه فیلم سازی شده اند، بعد از دیدن این پارادوکس ها، اصلا وارد سینمای انقلابی نشوند و به سمت سینامی ملودرام طنز و عاشقانه مزخرف سوق پیدا کنند و بدنبال حاشیه امن باشند.
چیزی بنام سینمای انقلاب در آذربایجان و تبریز نداریم
این هنرمند تبریزی در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه سینامی انقلاب در سینمای آذربایجان، گفت: ما در آذربایجان و تبریز اصلا چیزی بنام سینمای انقلاب نداریم و اگر قرار بود سینمای انقلاب در استان پا بگیرد، اکنون بیاد بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، برای استان در این حوزه جایگاه تعریف می کردیم.اول باید مشخص کنیم که آیا تا کنون فعالیت در سینمای انقلاب را شروع کرده ایم، اگر شروع کرده ایم محصول آذربایجان در سینمای انقلاب چیست؟ یک سری کارها و تلاش هایی انجام شده اما هیچ وقت نگاه های ما بر اساس نیازهای اساسی انقلاب نبوده است. یک سری نهادهایی که احساس تکلیف کرده اند و برخی جوان علاقمند را جمع کرده و یک اکرهایی انجام داه اند و بعد از اتمام کار به فراموشی سپرده اند. درواقع یک جریان خاص در استان وجود ندارد که به صورت هدفمند در حوزه سینمای انقلاب کار کند و از نقطه شروع به نقطه هدف برسد. نه تنها در تلویزیون بلکه در سایر نهاد ها مانند حوزه هنری و سازمان تبلیغات و سینمای جوان و… نیز وجود ندارد. منظور من برنامه ریزی در بحث سینمای انقلاب در منطقه آذربایجان است و چیزی که فعلا شکل گرفته صرفا در تهران است.
رفتار حاکم در صداوسیما ارباب و رعیتی است
وی ادامه داد: هرکسی که در استان در حوزه سینمای انقلاب اسلامی ادعایی دارد، بفرماید ما هم استفاده کنیم. من اصلا داعیه سینماگری انقلابی ندارم و یک کارگردان هم نیستم بلکه کارمند تلویزیون هستم که هرموضوعی به من بگویند، آن را انجام می دهم و این یکی از شاهکارهای تلویزیون ما است که کارگردانان و هنرمندان را به کارمند تبدیل می کنند و با تعریف یک سری ضوابط به کارگردانان می گویند که چه فیلمی بسازند. این طور نیست که صداوسیما محل تولید و تربیت هنرمند انقلابی باشد و رفتاری که در صدا و سیما انجام می شود ، رفتار و منش ارباب و رعیتی و مدیر و کارمندی است. ماه عسل این سیاست آثار بی جان و بی خاصیتی است که در طول این سال ها در سینمای آذربایجان تولید می شود. در کل باید اینطور بگوییم که در طول چند سال اخیر سینمای آذربایجان حرکت رو به رشد و جهشی را در پیش گرفته است که سهم سینمای انقلاب در این جهش صفر و یا شاید منفی است.
شاه نامه خوانی در خانه ستارخان ، نتیجه کم کاری در سینمای آذربایجان است
طاهر فر ضمن انتقاد از سکوت و بی تفاوتی مسئولین در حوزه سینما در منطقه شمال غرب و آذربایجان ، ابراز نمود: این خطه سهم زیادی در مقاطع مختلف انقلاب داشته است و همیشه پرچم دار بوده است. اما تاکنون چند اثر در رابطه با ۲۹ بهمن ، مشروطیت و… ساخته شده است؟ آثار ساخته شده مانند سالهای مشروطه و فیلم ستارخان شامل سینمای آذربایجان نمی شود چون که کارگردانی مثل محمدرضا ورزی فیلمی می سازد که در خانه ستارخان شاه نامه خوانده می شود.
شبکه افق حتی نتوانسته سهمی در سبد رسانه های افراد ارزشی داشته باشد
وی در خصوص نقش شبکه افق در پیشبرد اهداف سینمای انقلاب گفت: من از شما می پرسم که اصلا سهم شبکه افق در سبد رسانه ای شما و سایر نیروهای انقلابی چقدر است؟در حالیکه قرار بر این بود که مخاطبین این شبکه تنها قشر حزب اللهی و ارزشی نباشد و مخاطبین عام نیز داشته باشد. وقتی که این شبکه هنوز جایگاه خود را در سبد رسانه ای نیروهای ارزشی پیدا نکرده است، چه انتظاری باید داشته باشیم؟!
میزان فروش و تعداد بیننده نباید جزو اهداف اصلی موسسه اوج باشد
این کارگردان تلوزیون افزود: حرکت شبکه افق به سمت افق هایی که تعریف شده بود، یک حرکت لاکپشتی است. گاها موسسه اوج آثار چشمگیر و مطرحی را تولید می کنند اما قرار نیست که یک شبکه تلویزیونی و یک موسسه حجم کاری خود را تا فروش خوب یک فیلم در سینما کوچک کند و صرفا به فروش خوب در گیشه بسنده کند.در حالیکه نباید مبنای ما متمرکز بر میزان فروش باشد، بلکه تعداد زیاد بیننده نیز مهم نیست بلکه تاثیر بر مخاطب است که از اهمیتی زیادی برخوردار است که افق چقدر توانسته بینش و نگرش مخاطب را به سمت انقلاب معطوف کند.
سریال های طنز همچنان بیشترین مخاطب را دارند
وی در رابطه با علت وجود مخاطبان زیاد آثار طنز نیز گفت: چون که نتوانسته ایم مطالبات و سلایق بیننده ها را نسبت به تحلیل محتوای تمامی عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی فراهم کنیم، کماکان سریال های طنز دارای بیشترین مخاطب هستند و به همین دلیل نیز در شبکه های پایتخت « مهران مدیری » و « رامبد جوان » و در تبریز آقایان « هاشم چاووشی » و « بابک نهرین » حکومت می کنند. منظور از حکومت، حکومت رسانه ای و حکومت بر اذهان است که خوشبختانه این عزیزان در راستای تخصص خود می توانند ذهن مخاطب را تسخیر خود کنند. قرار این نبود که ۹۰ درصد سبد رسانه ای و فکری مخاطبین به سمت سریال های طنز و تنها ۱۰ درصد معطوف سایر موضوعات شود.
این که بگوییم « مردم می پسندند » درست نیست
این هنرمندی تبریزی یادآور شد: نباید سیاست رسانه ای به سمتی کشیده شود که چون مخاطب از دیدن فیلم هایی مانند هزارپا ، آینه بغل، من سالوادرو نیستم، پنجاه کیلو آلبالو و… راضی است ما هم اهمیتی به موضوع قایل نشویم. ما هیچ وقت ریشه ای نگاه نکرده ایم و تنها جوابی که می دهیم این است که « مردم می پسندند» در حالی که باید بررسی کنیم مقصر این امر چه کسی است که مخاطب این نوع فیلم ها بیشتر است؟ این درخت نامبرک ذهنی است که در رسانه ها پرورش داده شده است و اکنون نیز شاهد میوه های این درخت در شبکه های سراسری و استانی هستیم.
آجی بال ۲ در دست نگارش است
وی در مورد تازه ترین فیلمی که در دست ساخت دارد، گفت: اخیرا ساخت سریال آجی بال ۲ را پیشنهاد داده اند و درمرحله نگارش است و در راستای پرکردن سبد تفریحی مخاطب است و همانگونه که عرض کردم ما کارمند تلویزیون هستیم و باید ها و نباید های تلویزیون را ما تعیین نمی کنیم و ما براساس باید ها ونباید هایی که توسط تلویزیون تعیین می شود، فیلم می سازیم. همان طور که اکنون مخاطب سریال های طنز به شدت زیاد است، به ما می گویند که سریال طنز بسازیم. یکی از سریال های کمتر دیده شده من، سریال طاهره است که ژانر تلخ اجتماعی می باشد. و سریال های آخیر مهلت و آجی بال جزو پرمخاطب ترین سریال های من می باشند.
طاهر فر در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای سربازان گمنام امام زمان(عج) تاکید کرد: مخاطب این جمله من کسانی است که ریگی ها ، سلاطین سکه و … را دستگیر می کنند و به فکر اقتصاد و وضعیت مردم هستند که برای آنها آرزوی سلامتی دارم. نه آن کسانی که قصد به چالش کشیدن علمیات کربلای ۴ ، قلاده های طلا و… هستند.
