امین یگانه فیلمساز تبریزی که با مستند «بازجو» در جشنواره فیلم عمار حضور دارد، در گفتگو با تبریز بیدار ، با اشاره به خصوصیات این فیلم مستند، اظهار داشت: «بازجو» مصاحبه ای است با سرهنگ «آتلا اوغور» از فرماندهان ارشد ارتش ترکیه که پرونده های حساس امنیتی به وی ارجاع داده می شود. یکی از این پرونده های حساس امنیتی پرونده مربوط به «عبدالله اوجالان» است که به این سرهنگ ترکیه ای سپرده می شود و عبدالله اوجالان به دست آتلا اوغور دستگیر می شود و مورد بازجویی قرار می گیرد.
سعی شده مستند به صورت خشک و سخت در نظر مخاطبان جلوه نکند
وی ادامه داد: بعد از اینکه نیروهای امنیتی ترکیه با موفقیت عبدالله اوجالان را دستگیر می کنند، سال ها بازجویی این فرد به صورت مستقیم زیر نظر سرهنگ آتلا اوغور انجام می شود، این سرهنگ ترک، در بین کسانی که فضای رسانه ای ترکیه را پیگیری می کنند فردی شناخته شده است ولی در کل می توان گفت تابحال به صورت گسترده و عمیق در هیچ فیلم و مستندی ظاهر نشده است، از لحاظ امنیتی هم چون یک فرد نظامی و امنیتی است به صورت کامل در شرایط امنیتی زندگی می کند و تقریبا محل زندگی و زیست این فرد مشخصی نیست.
وی تصریح کرد: تقریبا یک سال طول کشید تا بتوانیم این فرد را پیدا کنیم، در صدد بودیم تا زندگی این سرهنگ ترکیه ای را به فیلم پورتره تبدیل کنیم، بعد از آشنایی به این نتیجه رسیدیم که بخاطر شرایط زندگی وی امکان فیلم وجود ندارد، به همین خاطر مصاحبه ای مفصل ترتیب دادیم و باهم درباره مسائل مربوط به عبدالله اوجالان تا کودتای اخیر در ترکیه صحبت کردیم، در این مصاحبه سرهنگ آتلااوغور به بیان روایت های خود از کودتای ترکیه می پردازد، برخی خاطر نگفته وجود دارد که در هیچ جایی مطرح نشده است و یا برخی فایل های تصویری از بازجویی های عبدالله اوجالان در این مستند دیده می شود، البته سعی شده که این مستند به صورت خشک و سخت در نظر مخاطبان جلوه نکند.
یگانه خاطر نشان کرد: در کنار داده های تاریخی که در این مستند وجود دارد و به خاطر اینکه این فرمانده ارتش ترکیه هم یک فرد با احساساتی است، سعی کردیم که این فیلم به صورت مستند روایی عاطفی تولید شود. این مستند در زمان ۴۰ دقیقه ای تهیه شده است و تمامی قسمت های تصویربرداری در کشور ترکیه انجام گرفته است.
انتظار نداشتم این فیلم مستند به جشنواره عمار راه یابد
کارگردان مستند«بازجو» با اشاره به رویکردهای جشنواره فیلم عمار گفت: من به شخص علاقه مند به جشنواره های آلترناتیو هستم، انتظار نداشتم این فیلم مستند به جشنواره عمار راه یابد البته زحمت ارسال را فرد دیگری کشیده است، زیرا ساختار این فیلم مستند در قالب های سینمایی نیست، چون این مستند یک فیلم عامه پسند و قصه گو نیست در عوض یک مستند استراتژیک و راهبردی است، جشنواره عمار هم چون یک جشواره نوگرا مخصوصا در دوره های اول تا سوم بود، به شدت این جشنواره را تعقیب و پیگیری می کردم، چندین و چند بارهم در روزنامه همشهری و سایر رسانه گزارش ها و یادداشت هایی را هم با موضوع جشنواره عمار نگاشته ام، این ویژگی جشنواره عمار هیجان خاصی را به فضای فیلم سازی می بخشد زیرا در تمام جهان این گونه جشنواره ها کارکرد خاص خود را در فضای هنری ایجاد می کند.
جشنواره عمار شبیه جشنواره های موازی خود شده
عمار اگر به دنبال هویت و کارکرد ویژه خود باشد، در عرصه های بین المللی نیز موفق تر ظاهر می گردد
وی ادامه داد: جشنواره عمار بعد از دوره سوم به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه تغییر یافت، به نحوی که این تغییر باعث شد شبیه جشنواره های موازی خود باشد، که این یک حرکت پسندیده نیست، به طور مثل فیلم های مدرسه عمار در جشنواره حقیقت نیز نمایش داده می شود و یا فیلم های داستانی عمار به جشنواره فجر نیز راه می یابند، فی نفسه این حرکت به خودی خودی مثبت است اما اینکه خود جشنواره تبدیل شود به یک جشنواره مانند خود، لزومی ندارد، خصوصا که جشنواره عمار از پایگاه اجتماعی مناسبی هم برخوردار است که از همین پایگاه اجتماعی نیز تغذیه می شود، این پایگاه اجتماعی نیز هویت ویژه ای را به این جشنواره بخشیده است که به نظر من اگر به دنبال همین هویت و کارکرد ویژه خود باشد در عرصه های بین المللی نیز موفق تر ظاهر می گردد.
بعید می دانم مستند من در رسانه ملی پخش شود
مستند به تبیین جریان های اسلام گرایانه ترک و کرد می پردازد
یگانه در ادامه تشریح فیلم مستند خود گفت: این مستند به صورت خصوصی تهیه شده است، بخاطر همین بعید می دانم که از رسانه ملی پخش شود، احتمال دارد در شهرهایی همچون تبریز و یا کردستان اکران شود، چون این مستند در آذربایجان های شرقی و غربی و اردبیل و یا حتی کردستان هم مخاطب خاص دارد، این مستند خاصتا هم به صورت عمدی برای مخاطبان خاص تهیه شده است، چون در بین اقوام ترک و کرد جریانات خاص اسلام گرایانه ای وجود دارد که ریشه این جریانات اسلام گرا به ترکیه باز می گردد، این مستند هم به تبیین این جریان ها می پردازد و از پشت پرده برخی از این جریان های اسلام گرایانه پرده بر می بردارد، از طرفی عبدالله اوجالان به عنوان یک کنشگر بسیار مطرح در کردستان است که در حال حاضر هم، یکی از مهم ترین مسائل مشترک بین ترکیه و ایران شناخته می شود، همچنین قسمتی از کشور عراق و مناطق کرد نشین آن هم می تواند به عنوان بخشی از مخاطبان این مستند شناخته شوند، هیچ محدودیتی هم برای اکران در هیچ شهری وجود ندارد.
ترسیم واقعی چهره آمریکا با درک خوی استکباری آن
یگانه یادآور شد: مهمترین مسئله ای که در این فیلم به مخاطب انتقال داده می شود، توسعه گفتمان ضد استکباری است، سعی شده از شعار زدگی بدور باشد، مثلا سعی شده است یک روایتی از چهره آمریکا به صورت واقعی ترسیم کنیم که مخاطب خوی استکباری آمریکا را درک کند.
وی درباره دیگر آثار خود هم یادآور شد: به صورت مشترک بین بنده و آقای تورج کلانتری فیلمی با نام «روزی روزگاری آناتولی» که است به ماجرای کودتای ترکیه و بحران ارزی ترکیه می پردازد، نکته قابل توجه این فیلم این است که آقای کلانتری در روز کودتای ترکیه در آن کشور حضور داشت، به قدرت رسیدن اردوغان و اقدامات او را به تصویر می کشد، درباره مسائل داخلی کشور هم درباره اقتصاد خرد هم تولیداتی داشتیم، به طور مثال درباره پشم گوسفند
