سرویس اجتماعی تبریزبیدار؛
سه شنبه های بدون خودرو مدتی است در کلانشهر های کشور به ویزه تهران اجرا می شود. در این روز مسئولین به شکل نمادین مسافتی را با دوچرخه طی می کنند تا به محل کار خود برسند و این اقدام را تلاشی برای کاهش بار ترافیک و آلودگی شهرها می پندارند, هرچند گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در شهرهای بزرگ امری پسندیده و لازم است ولی وجود شرایط و بسترهای لازم هم یک طرف این معادله است, در بسیاری از کشورهای اروپایی مسیر های ویژه ای در خیابان برای دوچرخه سواران تعبیه شده است و قوانین خاصی هم در این باره وضع شده است اما این امر در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
شرایط امروز جوامع می طلبد که مردم برای کاهش هزینه های خود از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند. بروز رسانی اتوبوس ها و نوسازی ناوگان تاکسیرانی همت شهرداری را می طلبد, طبق آماری که ارائه می شود روزانه نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از طریق حمل و نقل عمومی در کلانشهر تبریز جابجا می شوند, اخیرا هم تصمیماتی در شهرداری برای گسترش ورزش همگانی اتخاذ شده است که دوچرخه سواری یکی از بهترین راه های گسترش ورزش همگانی است اما چرا و چگونه؟
طرحی در تبریز پیاده سازی شد به نام ایستگاه های دوچرخه که در آن دوچرخه هایی از قبل تهیه شده و در اختیار مردم قرار داده می شد. این طرح کامل نبود زیرا این ایستگاه ها در نقاط خاصی از شهر (معمولابالای شهر) وجود داشتند و برای استفاده از این دوچرخه ها مجبورا باید درهمان محل حاضر شد.
در راستای همین سه شنبه های بدون خودرو، امروز صبح هم جمعی از دوچرخه سواران تبریزی با حضور در چهار راه آبرسانی به همراه برخی مسئولین شهرداری و شورای شهر گرد هم آمدند تا سه شنبه های بدون خودرو را بجا آورند اما نکته قابل توجه این بود که خیابان اصلی شهر به مدت چندین دقیقه از طرف نیروی انتظامی بسته شد تا بلکه این افراد بتوانند مراسم تشریفاتی خود از جمله عکس و فیلم را برگزار کنند, درست مثل زمانی که مسابقات تور آذربایجان برگزار می شد, مردم هم که از کنار و گذر عبور می کردند با لبخند تلخی زیر لب می گفتند: حتما مشکلات شهری حل شده که آقایان به فکر دوچرخه سواری افتاده اند.
دبیری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز هم در این برنامه به شکل یک دوچرخه سوار تمام عیار درآمده بود و سوژه عکسان هم قرار گرفت, ولی سوال اینجاست که در این مسیر پرتردد آن هم در آن ساعت از روز که مردم معمولا برای رسیدن به محل کار خود عجله دارند, برگزاری این میتینگ چه ضرورتی داشت که بار ترافیکی جدیدی هم ایجاد شود؟ در حالت عادی و بدون ترافیک, معمولا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا از چهار راه آبرسان به نصف راه تبریز رسید ولی امروز این مقدار به بالای یک ساعت رسید, آیا فرهنگ دوچرخه سواری بدین شکل باید انجام شود؟
از طرفی در بازار، قیمت دوچرخه ها سرسام آور است یعنی اگر بخواهیم یک دوچرخه معمولی تهیه کنیم باید بین ۲ تا سه میلیون تومان خرج شود, با توجه به وضعیت معیشتی مردم آیا هرکسی مایل خواهد بود به این شکل دوچرخه تهیه کرده و از آن استفاده کند؟
