جواد رحمتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در گفتگو با تبریز بیدار در خصوص دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در حوزه عمران استان گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی به تبع خیلی از نقاط کشور قبل از انقلاب به لحاظ محرومیت در زیر ساخت هایی که وجود داشت، کار اساسی صورت نگرفته بود، بطوری که مجموعا ۱۵.۴۵ کیلومتر راه اعم از راه اصلی و فرعی و شنی وجود داشت و استان فاقد هر گونه پروژه مثل آزاد راه و بزرگراه بود و حتی یک کیلومتر هم مسیر آسفالت روستایی نداشتیم .
وی با بیان اینکه به برکت انقلاب شاخص ها تغییر یافته، افزود: در حال حاضر در استان ۲۶۰کیلو متر آزادراه و ۴۵۳کیلومتر بزرگراه کار شده که قبل از انقلاب اسلامی این میزان صفر بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: راه های اصلی ما در استان قبل از انقلاب اسلامی ۴۸۰ کیلو متر بود الان ۹۹۳کیلومتر بوده که ۱۰۰ درصد افزایش یافته است ، راه های فرعی از ۶۶۰ کیلومتر به ۱۴۳۷ کیلومتر رسیده ،راه های روستایی از صفر به ۵۸۲۶ کیلومتر آسفالت روستایی رسیده، راه های شنی در کل تا سال ۵۷ به میزان ۴۰۰ کیلو بود که به ۲۱۳۵کیلومتر رسیده و در مجموع ۱۰۱۴۰کیلومتر در استان راه های اصلی، فرعی، آسفالت و بزرگراه و آزاد راه داریم.
۱۳۴ کیلومتر از پروژه راه آهن تبریز – میانه تا سال ۹۸ افتتاح می شود
رحمتی با اذعان به اینکه پروژه راه آهن تبریز – میانه به طول ۲۰۳ کیلومتر از میانه به تبریز در دست ساخت است، افزود: ۱۳۴ کیلومتر این پروژه تمام شده که تا سال ۹۸ افتتاح خواهد شد و ۶ ساعت مسیر حرکت کوتاه تر خواهد شد.
وی تصریح کرد: در استان حدود ۶۵۷ کیلومتر بزرگراه در دست احداث داریم که از پروژه های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه راه است.
معاون استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: آزاد راه تبریز – ارومیه با طول ۱۵۲ کیلومتر در ۴ فاز، بزرگراه مراغه – هشترود با طول ۱۱۰ کیلومتر، بزرگراه تبریز- ارومیه نیز از دیگر طرح های در حال انجام استان است .
وی افزود: آزادراه تبریز – مرند ،بازرگان با طول ۲۵۳ کیلومتر، پروژه تبریز – سهند با طول ۲۴ کیلو متر نیز کار می شود و همچنین پروژه اهر – تبریز با طول ۹۰ کیلومتر، کمر بند جنوبی تبریز به طول ۲۸ کیلومتر نیز از دیگر کارهای مهم عمرانی در دست اجرا در استان می باشد.
رحمتی با اشاره به دستاوردهای حریم هوایی نیز گفت: قبل از انقلاب اسلامی یک فرودگاه با دو پرواز در تبریز بود که فقط به تهران پرواز داشت، اکنون در کنار آن فرودگاه های سهند ،مراغه نیز ساخته شده و فرودگاه تبریز نیز تبدیل به فرودگاه بین المللی شده است.
وی خاطرنشان کرد: روزانه در فرودگاه تبریز ۶ پرواز ورودی و خروجی در روز به کشور های خارجی داریم که نقش بزرگی در توسعه سیستم حمل و نقل هوایی استان و کشور دارد و به توسعه استان نیز کمک می کند .
رحمتی تصریح کرد: استان در حوزه زیر ساخت های راه کارهای بزرگی انجام داده، ارتقا سطح استان به لحاظ جایگاه خود در صادرات و واردات و تبادل کالا با کشور های خارجی، اتفاق مهمی در حوزه صنعت بوده که کمکی است تا ما را به بازار های جهانی برساند.
