سرویس فرهنگی تبریز بیدار
همیشه برای مسجد، تاریخچه و وظایف گوناگونی ذکر کردهاند. اما آنچه که از گفتار حضرات معصومین(ع) و اندیشمندان دینی بر می آید، مسجد کانون تمدنسازی، مرکز تعلیم تربیت، مشاوره، دفاعی و محلی برای عزت و آرامش جامعه اسلامی است. مسجد مرکز گفتگو بین ادیان و مذاهب مختلف، کانون روابط بینالملل، مدرسه و دانشگاه است. مسجد در اسلام، خانه مردم، پناهگاه فقرا، دادگاه برای دفاع از مظلومین، پادگان و دانشگاه بوده است.
امام خمینی(ره) نیز در فرمایشی از مسجد بعنوان سنگر یاد کرده و بر پر کردن این سنگر توسط آحاد مردم تاکید کرده اند.
کسب اعتبار از خانه خدا برای خود
نکته حایز اهمیت در این مساله، آن که مسجد کانون تربیت بوده و مردم باید در آن حضور پررنگ داشته باشند، یعنی مسجدی که توسط مردم اداره شود. البته منظور قاطبه مردم است، نه عدهای پولدار با تفکرات تجملپسندانه و اشرافی که مسجد را قبضه کنند و از خانه خدا برای خود اعتبار بخرند.
متاسفانه مساجدی در تبریز در حال خودنمایی است که با هزینه های کلان میلیاردی و با ظاهری لاکچری، در آن از زهد و ساده زیستی ائمه (ع) نمیتوان سخن گفت.
سکولاریزه کردن پایگاه عبادی سیاسی مردم
اما این تمام ماجرا نیست و موضوع زمانی جالب می شود که این مسجد رابطه ای هم با پایگاه بسیج و جنبش های اجتماعی انقلاب اسلامی ندارند و مصرانه در برابر ایجاد پایگاه بسیج در مسجد مقاومت می شود و اگر به کسی برنخورد، باید گفت در مسیر سکولاریزه کردن پایگاه عبادی سیاسی و سنگر مسلمین گام برمی دارند و صرفا ساختمانی مجلل برای عبادات فردی درست شده است.
احترام به مساجد به معنای کلیدداری مساجد لاکچری در فلان نقطه از شهر نیست
رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در یکی از سخنرانی های خود در مورد این قبیل مساجد می گوید: تمام جنبشها و انقلابها از مساجد آغاز شدهاند. مقاومت از مساجد آغاز شده، نهضت عظیم مشروطه از مسجد آغاز شده است. نهضت مشروطه، انقلاب مشروطه انقلابی دینی مذهبی بوده است، نه یک مشروطه خواهی غربی. همه چیز از مساجد است. فتح مکه با فتح مسجد الحرام و مکه بود. نه مدینه و نه مکه با جنگ فتح نشده است. مسجد یک جایگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. اوایل انقلاب که نظام شاهنشاهی سرنگون شده بود، همه چیز در مسجد بود. امنیت محلهها علیه ضد انقلاب و دزد و … در مساجد بود. کمیته تامین غذا و کلاسهای آموزشی در مساجد بود. مرکز اصلی بسیج نیروهای رزمنده مساجد محل بود.
بعید است کلید داران چنین مساجد اشرافی ندانند که احترام به مساجد به معنای ساخت مساجد گران و لاکچری در فلان نقطه از شهر نیست. مساجد اسلام نیاز به شکوه مادی ندارند.
در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «اهنگامی که امام زمان قیام میکند بر روی زمین ایشان هر مسجدی که به شکل کاخها ساخته شده است خراب خواهد کرد»
رحیم پورازغدی در خصوص ساخت مساجد اشرافی نیز آورده است: ساخت مساجد اشرافی خرج بیخود است که در آن خبری از انفاق، ایمان و برادری نیست؛ مساجد اشرافی، تقلید از کلیساها و معابد است. مساجد مزخرف مساجدی است که تزیین مادی شده است. مسجد باید کاملا ساده اما روح داشته باشد و ساکنین آن اخلاق و ایمان داشته باشند.
گویا السابقون انقلاب کلام امام خود را در مورد مساجد اشرافی و منارههای تزئیناتی از یاد برده اند
تطهیر منطق های سرمایه داری متاخر با مسجدسازی
معماری های عجیب و چشم کور کن یکی از مساجد پر سر و صدای این روزهای تبریز که چشم هر رهگذری را به خود می گیرد، یکی از این نمونهها است که در آن هزینه های گزاف جای خود را به سنگرسازی داده است.
گویا انقلابی های دیروز این گفته امام راحل(ره) را فراموش کردهاند که در پیامی به مناسبت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ فرمودند «پیامبر اسلام نیازی به مساجد اشرافی و منارههای تزئیناتی ندارد.»
به نظر می رسد منطق های سرمایهداری متاخر که با روی آوردن به مسجد سازی بدنبال تطهیر خویش هستند اما کارکرد و ماهیت وجودی این سنگر عبادی سیاسی را از درون تهی می کنند.
پی نوشت: تصویر آرشیوی است
