به گزارش تبریز بیدار ، صد و بیست و پنجمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز و طبق روال یکشنبه ها، با حضور اعضا و به ریاست شکور اکبرنژاد در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد.
دستور جلسه اول بررسی لیست حسابرسان منتخب کمیته حسابرسی برای حسابرسی سال ۹۷ شهرداری تبریز و سازمان های وابسته بود.
حسابرسی از دخل و خرج های شهرداری
محمد باقر بهشتی در این خصوص اظهار کرد: شورا دو وظیفه دارد؛ اول تصویب بودجه، عوارض محلی و… دوم حسابرسی. براساس دستورالعمل ، شورا اختیار دارد کمیته حسابرسی تشکیل دهد که دو نفر از شورا، دو نفر از شهرداری و سه نفر حسابرس و دو نفر عضو علی البدل هستند.
وی با بیان اینکه حسابرسی شهرداری مرکز و مناطق و سازمان های وابسته توسط این کمیته انجام می شود، افزود: یک سازمان حسابرسی در کشور است که بر اساس آن هرکس می خواهد از شهرداری حسابرسی کند، باید عضو این سازمان حسابرسی باشد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تشریح کرد: موسسات حسابرسی باید رتبه ۱ باشد و باید در تبریز دفتر باشد. تعداد موسساتی که رتبه آنها مورد قبول بوده و در تبریز دفتر دارند، تا سال قبل ۵ عدد بود.
وی ادامه داد: هر پنجشنبه ساعت ۱۲ گزارش دو سازمان از شهرداری بررسی می شود. دستور جلسه فعلی برای انتخاب حسابرس برای سال ۹۷ است. یکی از پنج موسسات حسابرسی که در تبریز دفتر داشت، رفته است لذا فقط ۴ موسسه باقی مانده است.
بهشتی با اذعان به اینکه قبلا حسابرسی را شورای سازمان ها تعیبن می کردند، گفت: شورای چهارم حسابرسی های سال های ۹۲،۹۳،۹۴،۹۵ را تعیین کرده است. ما رقم حسابرسی سال ۹۶ را کاهش دادیم. مبلغ قرارداد سال ۹۷ ، با مبنای ۱۸ درصد افزایش حساب کرده ایم.
محمد فرج قلیزادهدیگر عضو شورا در ادامه گفت: متاسفانه در بحث حسابرسی تاکنون موضوع نظارت مورد غفلت واقع شده است. حسابرسی باید سریع و با تلاش زیاد و به روز انجام شود نه اینکه بعد از گذشت سال ها که همه چیز کهنه می شود.
غلامحسین مسعودی ریحان با بیان اینکه شهرداری هزینه حسابرسی را خودش متقبل می شود، افزود: بعد از گذشت ۷،۸ سال از یک هزینه، حسابرسی این هزینه کار سختی است و بعضا زیاد حساسیت ایجاد نمی شود و گاها این حسابرسی مشکوک است و نمی توانند یا نمی خواهند به صورت محتوایی وارد شوند.
وی ادامه داد: به نظر من دیوان محاسبات موثق تر است. شهرداری خودش پول می دهد، خودش نفر تعیین می کند.
بهشتی در واکنش به این مباحث گفت: حسابرسی بعد از تفریغ بودجه انجام می شود. این موسسات حسابرسی قابل اعتماد هستند و زیر نظر شورا کار می کنند و شهرداری فقط هزینه را می پردازد. کل رقم ۵۲۰ میلیون تومان است و قرارداد ها آماده امضا هستند.
در نهایت با رای اعضای شورا حسابرسی سال ۹۷ توسط ۴ موسسه مدنظر بهشتی تصویب شد.
دستورجلساتی که با یک تماس تلفنی ملغی شد
دستور جلسه دوم ارائه گزارش شهردار و مدیر مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری تبریز در خصوص آخرین وضعیت پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری بود.
شکور اکبرنژاد پیرامون این مورد گفت: دیروز تماس گرفتند و گفتند آماده نیستند و ارائه گزارش برای هفته بعدی بماند.
قلیزاده در واکنش به این موضوع، خطاب به اکبرنژاد گفت: دستور جلسه را ما تعیین می کنیم نه آنها.
اندیش نایب رییس شورا نیز موضع گیری کرده و ضمن اعتراض، گفت: آیا مکاتبه تلفنی قانونی است؟ باید کتبی می گفتند و اعضای شورا را معطل نمی کردند.
اکبرنژاد در پاسخ به اظهارات این دو عضو شورا بیان داشت: درخواست را پنجشنبه فرستاده ایم و ظاهرا شنبه به دستشان رسیده است. البته باید کتبی می گفتند.
بدین ترتیب دستور جلسه دوم بدون ورود به موضوع، منتفی شد.
دستور جلسه سوم بررسی مصوبه ۵۱ کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک در خصوص اجرای پروژه مسیر راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز بود.
محمد اشرف نیا طی اظهاراتی پیرامون این دستورجلسه گفت: مشاور پروژه ساعت ۹/۵ می آید و پیشنهاد می دهم دستور جلسه عوض شود تا مشاور برسد.
این صحبت های اشرف نیا کافی بود تا مسعودی ریحان اعتراض کند. وی گفت: آیا تغییر دستور جلسات نیاز به رای گیری ندارد؟
فرج قلیزاده نیز در تایید صحبت مسعودی ریحان و در اعتراض مجدد به لغو دستور جلسه دوم با لحن کنایی گفت: به رای گیری نیاز است اما ظاهرا با تلفن هم می شود دستور جلسه را تغییر داد.
دستور جلسه چهارم بررسی نامه فرهودی نیا مشاور حقوقی شورای شهر در خصوص اساسنامه سازمان های شهرداری تبریز بود.
جدل برای اثبات وجود خلاء در اساسنامه و بلاتکلیفی سازمان های شهرداری
اشرف نیا خطاب به فرهودی نیا پیرامون این نامه گفت: موضوع اساسنامه مشخص است و اگر موردی داشت، وزارت کشور می تواند وارد شود. الان هرکس صاحب قدرت شده و دستوری کار می کند. این اقدام غیر قانونی است و از شورا می خواهم این کار را قبول نکند. اکثر کلانشهر ها هم رد کرده اند.
فرهودی نیا پاسخ داد: به هرحال الان وزارت کشور رد کرده است. چه کار کنیم؟
اشرف نیا ساکت ننشست و مجددا واکنش نشان داده و گفت: وزارت کشور دلیل بیاورد.
شهرام دبیری هم اظهار داشت: وزارت کشور ۲۲ آبان ۹۷ نامه زده بود و در این اساسنامه بازنگری هایی کرده اند. اول باید این بازنگری ها به ما ارسال شود تا براساس آنها تصمیم بگیریم.
در ادامه عبدالله تقیپور وارد بحث شده و گفت: دو بحث مطرح است؛ اول کوچک سازی مجموعه شهرداری در قالب ادغام سازمان ها. دوم تدوین اساسنامه جدید.
وی با اذعان به اینکه برخی سازمان ها الان بلاتکلیف هستند، گفت: ما اگر در قالب ماده ۵۴ جلو برویم، نتیجه نخواهیم گرفت. باید همان سازمان ها را حفظ و برخی را ادغام کنیم.
موحدنیا معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار در واکنش به این مباحث گفت: سال ۹۵ وزارت کشور ابلاغیه دادند تا برخی سازمان ها ادغام شود اما اکثر کلانشهر ها اعتراض کردند چون نزدیک ۳۰ سال بود که با تاید وزارت کشور فعالیت می کردند. دیروز با وزارت کشور صحبت کردم و گفتند تا آخر خرداد بسته پیشنهادی را برای تعیین تکلیف نهایی ارسال خواهند کرد.
معاون شهرداری ادامه داد: ما نیز ادغام سازمان موتوری و پسماند را ارسال خواهیم کرد. اکثر کلانشهر ها معترض این ابلاغیه وزارت کشور هستند.
فرهودی نیا به ارائه توضیحاتی پرداخته و گفت: اکثر سازمان ها به ما مراجعه می کنند. من اصلا نه موافق و نه مخالف هستم، من فقط قانون را می گویم.
مشاور حقوقی شورای پنجم افزود: برای خروج از این خلاء ، باید جلو برویم و براساس بخشنامه وزارت کشور که تصریح کرده باید براساس ماده ۵۴ و ۸۴ اساسنامه تدوین شود.
تقیپور مجددا وارد بحث شده و گفت: ما که نمی خواهیم ابتدا به ساکن سازمان جدید تاسیس کنیم. در کل سیاست دولت کوچک سازی است و ما نیز همین کار را می کنیم. سازمان موجود است و آن سازمان هایی را که قرار است ادغام شود، در اساسنامه نوشته شده و ارسال شود.
این عضو شورای شهر بیان داشت: نمی دانم چرا وزارت کشور حرف ما را قبول نمی کند.
در لابلای این بحث ها، ایرج شهین باهر شهردار بعد از گذشت یک ساعت از آغاز جلسه علنی شورا ، در جلسه حاضر شد.
فرج قلیزاده نسبت به صحبت های دیگر اعضا موضع نشان داده و گفت: اکنون ما در خلا قرار داریم چون بعضی سازمان ها با ماده ۵۴ و بعضی با ماده ۸۴ فعالیت میکنند.
اشرف نیا اینگونه پاسخ داد: مسئله ساده است و نباید حاشیه وارد متن شود. اگر وزارت کشور می خواهد حرف خود را به زور بگوید، دیگر حضور شورا لازم نیست. به نظر من تا اساسنامه جدید مشخص نشده، اساسنامه قبلی پا برجا است.
موحدنیا به این شبهات واکنش نشان داده و گفت: سازمان ها در خلا نیستند و تا زمانی که سازمان جدید تشکیل نشده، همانروال قبلی خواهد ماند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که شورای شهر مصوبه ای برای انحلال سازمان های موجود نداشته، هیچ سازمانی از ادامه فعالیت منع نیست.
فرج قلیزاده باز هم دامنه اعتراض های خود را گسترش داده و گفت: در چارت اعلامی وزارت کشور در سال ۹۵ ،گفته شده که بعد از اعلام این چارت، تمامی فعالیت سازمان ها غیرقانونی است، لذا هر پرداخت و امضایی غیر قانونی است و نباید خودتان استنباط کنید و بهتر است کارشناسان شهرداری توضیح دهند.
عضو حقوقدان شورای پنجم تبریز افزود: الان سازمان های شهرداری در خلا هسند و بهتر است آن چارت دوباره مطالعه شود.
در نهایت مقرر شد تا آخر خرداد ماه این موضوع تعیین تکلیف شود.
تذکری که شکور گرفت و مسعودی ریحان برنتافت
در ادامه جلسه تقیپور طی تذکری به شهرداری گفت: قبل از عید نگرانی هایی در رابطه با مدیریت فضای سبز اعلام شد که الان این نگرانی ها بروز داده می شود. پیمانکاران با کارگران توافقی قرارداد امضا میکنند که غیر قانونی است و باید براساس قانون کار باشد.
وی همچنین تذکر دیگری به اکبرنژاد رییس شورا داد و بیان داشت: با تمام احترام به آقای رییس، در بحث مدیریت جلسات و تدوین صورت جلسات و پیگیری دستورجلسات، احساس می کنم در وظایف ریاست شورا کوتاهی میکنید و کوتاهی شما موجب تزلزل جایگاه قانونی اعضا می شود.
این عضو شورای شهر تبریز تاکید کرد: قصور و کوتاهی شما باعث تزلزل ما اعضای شورا که منتخب مردم هستیم می شود.
مسعودی ریحان این تذکر را برنتافت و خطاب به تقی پور گفت: باید تذکرتان به هیئت رییسه باشد نه رییس شورا. تذکر آقای تقیپور باید موردی باشد و نه کلی.
سپس تقیپور خطاب به مسعودی ریحان گفت: من نباید پاسخ شما را بدهم. اما در همین جلسه و در جریان دستور جلسه دوم که با یک تلفن به آقای رییس دستور جلسه به بعد موکول شد، موردی هست که می فرمایید.
در ادامه شهین باهر شهردار تبریز وارد بحث شد و اظهار داشت: من واقعا تعجب می کنم. چون بعضی از دستورجلسات مطرح شده، کار جاری شهرداری است و در حال انجام است. ما با وزارت کشور در مکاتبه هستیم
وی افزود: کلی از لایحه های ما باقی مانده تا در شورا مطرح شود. مثلا پارک بزرگ که همچنان باقی مانده است. باید موضوعات اساسی و ضروری در شورا مطرح شود.
راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز همچنان در انتظار نشست های بعدی
در نهایت اعضا وارد دستور جلسه سوم پیرامون بررسی مصوبه ۵۱ کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک در خصوص اجرای پروژه مسیر راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز شدند.
یکی از کارشناسان پروژه گزارشی در خصوص این پروژه مهم ارائه داد.
اشرف نیا بعد از ارایه گزارش توسط یکی از کارشناسان پروژه گفت: ما تاکید کردیم که هیچگونه اراضی تخریب نشود. و اصلا نباید ایستگاهی در ائل گلی احداث شود. چون هیچ گونه اثری برای شهر ندارد. الان هم در حضور آقای شهردار می گویم. اصلا نیازی به ایجاد ایستگاه در ائل گلی نیست.
تقیپور هم اذعان کرد: در سال ۸۹ نامه ای به آقای اشرف نیا که معاون عمرانی استاندار بودند،نوشتم و مشکلات فعلی این پروژه را آن زمان(۹ سال پیش) گفته بودم.بعد از گذشت۱۰ سال به این نتیجه رسیدیم.
وی با بیان اینکه توسعه گسترش از سمت شرق تبریز و بازنگری در محل ایستگاه ضرورت دارد، افزود: چرا ما جوادیه(نام منطقه حاشه نشین در تهران) دیگر در تبریز می سازیم؟ اگر قرار است به اروپا متصل شویم قطار از دامنه سهند حرکت کند نه داخل شهر.
اندیش نایب رییس شورا در ادامه بیان داشت: توسعه تبریز از سمت شرق متوقف شده است. در منطقه ۷ موضوع عدم انتقال گمرک تبریز مطرح است چرا که جاده شهری به جاده ترانزیتی تبدیل شده است.
شهردارتبریز نیز اذعان کرد: وجود ایستگاه در منطقه خاوران مهم است. هزینه های تملک در ائل گلی بسیار بالا بوده و امکان پذیر نیست و تجهیز ایستگاه ها چندصد میلیارد هزینه می خواهد.
در نهایت مقرر شد در جلسه ای مجزا، این موضوع بررسی شود.
گفتنی است در این جلسه سعید دباغ نیکوخصلت حضور نداشت و تنها غایب شورای ۱۳ نفره تبریز بود.
