آنچه در جلسه امروز شورای شهر تبریز گذشت؛

قرارداد ۵۰۰ میلیونی پارکبانی با شبهه چک ۵۰ میلیونی / جدل بر سر سرنوشت سرمایه ای که از جرایم رانندگی جمع شده

یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز به ریاست شکور اکبرنژاد برگزار شد.

به گزارش تبریز بیدار  یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر  تبریز صبح امروز مطابق یکشنبه های هر هفته در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز به ریاست شکور اکبرنژاد برگزار شد.

دستور جلسه اول بررسی نامه شماره ۸۰۷-۵ / ش ‌/ ت مورخه ۹۸/۲/۳۱ کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری بود که  بدلیل غیبت حضور عبدالله تقی پور رییس کمیسیون، دستور جلسه دوم جایگزین دستور جلسه اول شد.

جابجایی در ترتیب دستور جلسات برای چندمین بار متوالی در جلسات اخیر شورا صورت می گیرد.

دستور جلسه دوم گزارش در خصوص پارک حاشیه ای و بند ۶ صورتجلسه شماره ۵۶ کمیسیون برنامه و بودجه بود.

وحیدکیا معاون سازمان ترافیک شهرداری تبریز طی توضیحاتی پیرامون این موضوع گفت:  در ۲۶ اسفند موضوعی از کمیسیون تحقیق در خصوص پارک حاشیه ای مطرح شد و بنده برای گزارش آمده ام. بحث پارکبانی از سال های قبل حتی قبل از انقلاب وجود داشت و در نهایت سال ۸۹ در تصویب جرایم رانندگی، شهرداری بعنوان مجری نصب دستگاه های پارک سنج انتخاب شد.

قرارداد ۵۰۰ میلیونی پارکبانی با شبهه چک ۵۰ میلیونی

وی ادامه داد: طبق فراخوان از افراد حقیقی و خصوصی برای سرمایه گذاری دعوت شده بود و نظرهای کارشناسی و فنی داده شده بود و در زمان مدیریت آقای عادلی شهیر این کار انجام شده بود. در ۱۸ دی ماه ۹۱ واگذاری ۱۷۰۰ جای پارک با ۲۷۰ دستگاه مکانیزه صورت جلسه شد و مجوز آن صادر شد و قرارداد فیمابین تنظیم و در ۲۳ دی ۹۱ این قرارداد با امضای آقای نوین شهردار وقت و شرکت سرمایه گذار و مدیرعامل سازمان ترافیک منعقد و برای اجرا ابلاغ می شود.

وی خاطر نشان کرد: کل مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و قرارداد ۵ ساله بود که از اختیارات شهردار بود.

آجودان زاده عضو شورای شهر تبریز در واکنش به مبلغ قرارداد گفت: مسئولین وقت به جای ۵۰۰ میلیون ، چک ۵۰ میلیون گرفته اند. و شرکت بدون اطلاع شهرداری از حساب برداشت کرده است.

وحیدکیا در پاسخ به این ادعا گفت: از آن زمان تاکنون چندین نفر مسئول سازمان ترافیک شده اند و بنده زیاد در جریان جزییات نیستم.

اندیش نائب رئیس شورا  خطاب به وحیدکیا گفت: می توانید سهم آورده شهرداری و سرمایه گذار را بفرمایید؟

وی با بیان اینکه  مکان هایی که شهرداری  بعنوان محل پارک در اختیار شرکت سرمایه گذار قرار می دهد کم نیست، افزود:در قرارداد هم آمده ۳۵ درصد برای شهرداری و ۶۵ درصد برای سرمایه گذار است.

وحیدکیا در پاسخ به اندیش اظهار کرد: مبلغ ۵۰۰ میلیون از طرف شرکت سرمایه گذار تامین می شود.

به جهت تعدد سوالات از معاون سازمان ترافیک، اکبرنژاد از اعضای شورا خواست تا سوالات خود را یادداشت کرده و بعد از گزارش وحیدکیا بپرسند.

دفاع بابایی اقدم از شورای چهارم و شهرداران سابق / مناقشه بر سر بودن یا نبودن جلسات هیات رئیسه

بابایی اقدم دیگر عضو شورا صحبت های خود را با طعنه به وحیدکیا آغاز کرده و گفت: آقای وحیدکیا با چه سمتی صحبت می کنند؟ معاون وقت سازمان، نماینده شهرداری و… ؟پ

وی با بیان اینکه از توضیحات قانع نشدم، افزود: ظاهرا جلسات هیات رییسه چندین ماه تشکیل نشده و معلوم نیست دستور جلسات چگونه انتخاب می شود  و ظاهرا موصوعات توسط فرد دیگری انتخاب می شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات همگی ناپخته هستند، گفت: چندین بار است به اعضای شورای چهارم و شهرداری های قبل اتهام وارد می شود و اصلا اجازه دفاع داده‌نمی شود.

اکبرنژاد در پاسخ به این عضو شورا گفت: از کجا می دانید جلسات هیات رییسه جلسه نمی گذارد؟ دستوجلسات توسط رییس انتخاب می شود و ناپختگی که شما می گویید به کمیسیون مربوطه برمی گردد.

آجودان زاده نیز وادر این بحث شده و اذعان کرد:  اگر ناپخنگی به کمیسیون برمی گردد، اجازه بدهید اعضای کمیسیون نبز حرف بزنند.

اشرف نیا از انحراف در بحث جلوگیری کرده و نسبت به دستور جلسه گفت: این موضوع باید در کمیسیون بررسی شود و این موضوع الان در دادگاه در حال بررسی است. بهتر است شورا جایگاه خود را بشناسد.

جدل بر سر سرنوشت سرمایه ای که از جرایم رانندگی جمع شده

وی ادامه داد: وزیر کشور زمانی می تواند در کار شهرداری ها دخالت کند، که شورا نباشد. حتی استانداری هم نمی تواند. نمی دانم شاید ما سال ها کارمان را اشتباه انجام می دادیم. وزیر فقط می تواند در غیاب شورا بعنوان قائم مقام عمل کند.

فرهودی نیا مشاور حقوقی شورا وارد بحث شده و گفت: طبق ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی باید ببینیم که نیاز به تایید وزارت کشور و ابلاغ به استانداری است یا خیر.

اشرف نیا سخنان خود را ادامه داد: باید جرایم به حساب شهرداری واریز شود. امیدوارم وزارت کشور از نظر فکری تمرکز پیدا کند و بتواند به درستی تصمیم بگیرد.

آجودان زاده در ادامه بیان داشت: هشت ماه بر روی این موضوع در کمیسون بررسی شده است. هیچ شکی در انجام شکل قانونی قرارداد نیست اما در مفاد قرارداد عدول انجام شده است.

وی تشریح کرد: اینکه شهرداری به ۳۵ درصد سهم خود رسیده یا نه، خودش  باید رسیدگی کند. من الان بعنوان یک شهروند صحبت می کنم.  من دو کارت پارک دارم که در هرکدام ۱۰ هزار تومان شارژ است. الان مردم می خواهند مبلغ ۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان که در حساب شرکت است و ازهمین کارت ها تامین شده است، به مردم برگردد.

طراحی اپلیکیشن پارکومتر برای حذف واسطه 

در ادامه آدی بیگ مدیرعامل ترافیک شهرداری تبریز در تشریح قرارداد مذکرو گفت: قرارداد مشکلاتی داشت که باید در قرارداد جدید اصلاح شود. چندین بار به شرکت گفتیم که آن مبلغ به مردم بازگردد که تاکنون محقق  نشده است.

تذکرات دامنه دار به نحوه اداره جلسه و برآشفتگی اکبرنژاد

وی افزود: در قرارداد درج نشده بود که نرم افزار پشتیبان پارکومتر ها بعد از اتمام قرارداد در اختیار شهرداری قرار گیرد. متاسفانه پیمانکاران مسیرها را به افراد اجاره می دهند و آنها برای تامین هزینه مبلغ اضافی بگیرد.

آدی بیگ خاطر نشان کرد: قرار است اپلیکیشینی طراحی شود تا ارتباط پولی مردم و شرکت قطع شود و نیم ساعت اول رایگان خواهد بود.

در ادامه بابایی اقدم طی تذکری خطاب به اکبرنژاد گفت: ۱۱ دستور جلسه نوشته اید. اولین دستورجلسه که قرار بود ۱۵ دقیقه طول بکشد،یک ساعت است که در حال بحث است.

اکبرنژاد از این تذکر برآشفت و ابراز  داشت:  یک بار تذکر دادید.

با ورود تقی پور به صحن شورا، دستور جلسه اول مبنی بر نامه شماره ۸۰۷-۵ / ش ‌/ ت مورخه ۹۸/۲/۳۱ کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری بررسی شد.

راهکار بانکی برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران فضای سبز

تقی پور در این مورد بیان داشت: انعقاد قرارداد توافقی مابین کارگر و کارفرما کاملا غیرقانونی است.در جلسه کمیسیون رابطین کار گفتند که پیمانکاران از حقوق کارگران زده اند و از آقای شهردار می خواهیم دستور اکید صادر شود که با این موضوع برخورد شود.

وی تاکید کرد: خواسته ما این است که اولا کیفیت فضای سبز فدای کوته نظری افراد نشود و دوم نباید حق و حقوق کارگران ضایع شود.

محمد فرج قلیزاده نیز در این مورد گفت: برای برطرف شدن این دغدغه ها بهتر است به اسم کارگران حساب باز شود هر حقوقی داده می شود به حساب کارگران واریز شود و دستی داده نشود.

دستور جلسه سوم بررسی لایحه شماره ۱۱۵۶۰/۹۳ مورخ ۹۸/۲/۲۸ شهرداری در خصوص صدور کارت تکمیلی منزلت هوشمند (بند دوم مصوبه شماره ۵۸ کمیسیون برنامه و بودجه) بود.

خدماتی که فعلا به بازنشستگان نرسید

محمدباقر بهشتی در تشریح لایحه شهرداری بیان داشت: شهرداری لایحه ای  با محوریت ارایه خدمات به بازنشستگان به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان با محوربت بازنشستگان شهرداری آورده است که طبق آن بازدید رایگان از موزه ها، عضویت رایگان در کتابخانه ها و فرهنگسراها، ۵۰ درصد تخفیف در بی آرتی و مترو، استفاده با تخفیف از تالار شهرداری صورت می گیرد.

تقی پور اظهار کرد: این مبلغ رقم زیادی نیست و باید این خدمات حمل و نقل عمومی به بازنشستگان رایگان باشد

بهشتی پاسخ داد:  شهرداری فقط بی آر تی و مترو را در اختیار دارد و امکان این کار در بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

کریم صادق زاده
نیز طی پیشنهادی گفت: این کار برای همه بازنشستگان انجام شود و البته همه بازنشستگان مراجعه نخواهند کرد چون قبلا هم فقط ۱۰ درصد مراجعه کرده بودند. از آقای شهردار می خواهیم مثل شهرهای دیگر برای بازنشستگان شهرداری بیمه تکمیلی در نظر گرفته شود.

ایرج شهین باهر شهردار تبریز در پاسخ به مطالبات شورانشینان گفت: بهتر است این لایحه کاملا مطالعه شود و ما ابن را برای چکش کاری به شورا ارائه داده ایم. ما افراد بالای ۶۵ سال را که از هیچ جا بازنشسته نیستند، در نظر گرفته شده است و رفع تکلیف نیست.

وی افزود: تبریز یعنی تمام اقشار اعم از دانشجویان، دانش آموزان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و… ما براساس بودجه تا حد امکان احساس تکلیف کرذه ایم حال شما هر تصمیمی بگیرید و تعیین کنید، انجام می دهیم.

در ادامه موحدنیا معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری گفت: در گذشته کارهایی انجام شده بود که شان و جایگاه بازنشستگان رعایت نمی شد و به همین دلیل ما تصمبم گرفته ایم ابتدا برای بازنشستگان شهرداری (تقریبا۹۰۰ نفر) را اعمال کنیم سپس برای همه بازنشستگان.

اندیش واکنش نشان داده و گفت: اینکه هر مبلغی برای اینکار در نظر بگیریم، سایر بازنشستگان نیز سهم دارند و به شهرداری پول پرداخت کرده اند این عدالت نیست که فقط بازنشستگان شهرداری را در نظر بگیریم. 

شهین باهر پاسخ داد: بهتر است در کمیسیون براساس اولویت و مقدار بودجه، افراد و گروه ها مشخص شود تا تصمبم بگیریم. چون تشخیص ما ابتدا افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افرادی که از جایی بازنشسته نیستند، بوده است.

در نهایت  با رای اعضای شورا، این لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون برگشت.

در اثنای جلسه غلامحسین  مسعودی ریحان و عبدالله  تقی پور جلسه را ترک کردند تا به همراه سعید نیکوخصلت  تعداد غایبان جلسه به سه نفر افزایش یابد. نیکوخصلت سومین جلسه متوالی است که غیبت دارد.

دستور جلسه چهارم بررسی لایحه شماره ۱۱۵۵۶/۹۳ مورخ ۹۸/۲/۲۸ شهرداری در خصوص تجویز محاسبه و اعمال تعرفه عوارض محلی سال ۹۸ به جاری سال ۹۷ تابلوهای تبلیغاتی صنوف (مشاغل) (بند سوم مصوبه شماره ۵۸ کمیسیون برنامه و بودجه) بود.


علی مدبر مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری تبریز
طی تویحاتی بیان داشت: پیشنهاد ما این است که این تعرفه مثل سال ۹۶ اعمال شود.

 تذکر به مدیریت شورا به نائب رئیس هم تسری یافت

تذکرات به مدیریت جلسه به نائب رئیس شورا تسری یافت طوری که اندیش گفت: دستورجلسه با مصوبه کمیسیون مغایر است.

بابایی اقدم هم استقبال کرده و تاکید کرد: این موضوع را به هییت رییسه تذکر دهید.

شهبن باهر در مورد دستورجلسه مطرح شده بیان داشت:  چون افرادی این مبلغ جدید را پرداخت کرده اند، پیشنهاد می دهیم تصویب کنید تا مابه التفاوت برای سال بعد در نظر بگیریم.

در نهایت این درخواست با رای اعضای شورا تصویب شد.

دستور جلسه پنجم تعیین یک نفر نماینده جهت شرکت در جلسات شورای سالمندان استان بود که نیکوخصلت عضو غایب جلسه برای این موضوع انتخاب شد.

دستور جلسه ششم بررسی مشکلات اهالی امتداد خیابان ۴۲ متری صورتجلسه ۹۸/۲/۲۴ کمیسیون شهرسازی و معماری بود.

مشکلات نافرجام حاشیه نشینان و طعنه جهان سومی فرج قلیزاده

بابایی اقدم در این باره اظهار داشت: بخشی از مردم با شهردار مصالحه کرده اند و برخی پروانه گرفته اند. اختلاف ارتفاع بین لبه شمالی و جنوبی وجود دارد. در طرح تفضیلی تبریز، مسیر ۴ کیلومتری از مدرسه باقرالعلوم تا توانیر در نظر گرفته شده که طرح نجات تبریز نام دارد.

وی با بیان اینکه ما مشتاقیم بلاتکلیفی همشهریان در این منطقه حل شود، ادامه داد: بعضا اختلاف ارتفاع به ۲۰ متر می رسد که امکان ایجاد خیابان معمولی وجود ندارد و از شهرداری می خواهیم تا با نظر شورای شهرسازی حدفاصل ایده لی تا یوسف اباد حذف شود .

شهین باهر پاسخ داد: متاسفانه مشکلات به دلیل عدم دقت کافی توسط مشاورین است و توپوگرافی منطقه بررسی نشده است. یا باید تونل بزنیم و یا در عرض ۲۰۰ متر تملک کنیم که در این صورت تضمینی برای دادن مسیر دیگر به افراد در کوچه های یک متری وجود ندادد چون حداقل ۲۰۰ کوچه مسدود می شود.

وی مدعی شد: اصلا امکان اجرای پروژه وجود ندارد و تنها بحث مالی نیست. چون ممکن است از زیر منزل افراد تونل رد شود. شاید بهتر باشد تملک شده و مسیرسازی شود.

فرج قلیزاده واکنش نشان داده و گفت:  تنها در جهان سوم اتفاق می افتد که هزینه میلیاردی شود و دوباره تصمیم به حذف یا جابجایی گرفته شود.

در ادامه بابایی اقدم پیشنهاد داد تا  موضوع در شورای عالی شهرسازی بررسی شود و شهرداری به کمیسیون ماده ۵ بفرستد.

در نهایت قرار شد شهرداری در این خصوص لایحه بیاورد.

در ادامه طرح دو فوریتی کمک ۲۵۰ میلیونی شهرداری برای برگزاری همایشی در دانشگاه هنر اسلامی بررسی شد.

 دانشگاه هنر دست خالی از شورا برگشت

اشرف نیا طی اعتراض به این موضوع گفت: یک نفر بگوید این همایش ها تاکنون چه تاثیری برای شهرداشته است؟ هر نهادی همایش برگزار می کند، خودش هزینه  بدهد.

بابایی اقدم
نیز مخالفت خود را اینگونه بیان کرد: اینکه مبلغ ۲۵۰ میلیون به نهاد دیگر (دانشگاه هنر) داده شود، قابل قبول نیست.

فرج قلیزاده اذعان کرد: بهتر بود بجای طرح دو فوریتی عجله ای، قبلا بررسی می شد و اینطور عجولانه طرح نمی آمد چون موضوع یک همایش بین المللی در دانشگاه است.

در نهایت طرح دو فوریتی تصویب نشد.

تذکر انتخاباتی محرم عمی به مدیران شهرداری

در دقایق پایانی محرم محمدزاده عضو شورای شهر تبریز طی سخنانی گفت: از آقای فتحیان(مدیر حراست شهرداری)  خواهش می کنم درب ها و آسانسورهای اختصاصی برخی مدیران شهرداری پلمپ شود و آنها نیز از مسیری که مردم رفت وآمد می کنند، بیایند.

وی افزود: موضوع بعدی بحث اضافه کاری کارگران است. باور کنید حتی ۵۰ هزار تومان نیز درزندگی کارگران تاثیر دارد. موضوع بعدی بحث فعالیت های انتخاباتی برخی افراد است. کار خدماتی با انتخاباتی سنخیتی ندارد. بهتر است استعفا دهند.

شهرام  دبیری نیز تذکری در مورد بودجه داده و گفت: شهرداری باید تا پایان اردیبهشت تفریغ بودجه را ارایه دهد و شورا نا پایان خرداد تصویب کند از هیات رییسه می خواهیم در دستورجلسه قرار  دهند.

وی خاطر نشان کرد: همه مسئولین گفته بودند تا پایان سال جاری خط یک مترو تمام شود که با این وضع تمام نخواهد شد. باید بودجه ای در نظر گرفته شود تا این خط تکمیل شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *