به گزارش تبریز بیدار ، به نقل از ایسنا رضا علیزاده، افزود: گزینههای پیشنهادی برای ضلع جنوبی یا شمالی این بزرگراه بر اساس چندین پارامتر از جمله هزینه نگهداری در فصول مختلف، شرایط زمـین، توپـوگرافی، محدودیتهای ترافیکی و زیستمحیطی، پوشش جمعیتی مسیر، میزان خاکبرداری و خاکریزی و … در کارگروه و کمیتهها بررسی شد و در نهایت بر اساس امتیازی که به این پارامترها میدهند پس از بررسی در کمیسیون توسط کارشناسان و مهندسان راه و شهرسازی رأی نهایی را برای مسیر قطعی میکنند.
وی اظهارکرد: درصورتی که بزرگراه از ضلع شمالی گذر کند، از فلکه ورودی ورزقان گذر کرده و از کنار ورزقان رد شده و به گویجه سلطان می رسد و در این صورت حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هکتار زمین گشایش میشود تا ورزقان از این سمت توسعه پیدا کند و به بزرگراه برسد و از طرف ورودی و خروجی شهر تا متصل شدن به بزرگراه به همان عرض جاده ادامه دهیم تا شهر ورزقان بههیچعنوان در بنبست قرار نگیرد .
نماینده مردم ورزقان و خاروانا گفت: اگر بزرگراه از ضلع جنوبی ورزقان گذر می کرد، قبل از اینکه به فلکه ورودی ورزقان برسد، جدا شده و از بالای کوهها رد میشد و نهایتاً بزرگراه علاوه بر هزینه های گزاف ، شهر ورزقان را در بن بست نگه میداشت، پس تصمیم گیری به ضلع شمالی بر اساس آیتمهای فنی بوده و برای توسعه شهر ورزقان گزینه مناسبتری است؛ زیرا زمینهای بسیاری برای توسعه این شهرالحاق میشود.
وی بابیان اینکه عدهای میگویند چرا این بزرگراه از داخل شهر ورزقان گذرنکرده و به خاروانا نمیرسد، گفت: من این موضوع را با مدیرکل راه و شهرسازی در میان گذاشتم و اعلام داشتند که در اینصورت باید از وسط شهراز هر طرف ۷۶ متر حریم جاده قرار داده شود و این مسیر واگذار شود و چون این امر برخلاف قوانین راه و شهرسازی است باعث میشود بجای تملک اعیانی، همانند ملک عادی خریداری شود و پسازآن حق ساختوساز در حریم بزرگراه داده نمیشود و ساختمانهایی که تازهساخت هستند باید تخریب شوند و چندین میلیارد هزینه برای مسیرگشایی لازم است.
وی ادامه داد: اگراهالی راضی به تخریب مغازهها و ساختمانهای خود باشند پیگیری میکنیم تا خواسته اکثریت مردم عملی شود. علیزاده همچنین به آخرین وضعیت اجرای بزرگراه ورزقان اشاره کرد و گفت: پروژه بزرگراه خواجه-ورزقان در حال حاضر به بهترین شکل اجرا میشود و امیدواریم تا پایان امسال قسمت عمده ای از این بزرگراه مورد بهرهبرداری قرار گیرد و همچنین قطعه یک این بزرگراه که در زمانهای گذشته با مشکلاتی روبرو بود با سرمایهگذاری شرکت مس در حال اجراست.
وی خاطرنشان شد: عملیات اجرایی مسیر قطعه ۵ این بزرگراه (از ورزقان تا سهراهی آقابابا) با سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد ریالی شرکت مس کلید خورده است.
