در گفتگو با حجت الاسلام برگی مطرح شد؛

جای خالی مقتل خوانی در هیئات تبریز / بدعت هایی از جنس رقابت و سکولاریزم

حجت الاسلام برگی در گفتگو با تبریز بیدار بر خالی بودن جای مقتل خوانی در هیئات تبریز تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی در گفتگو با تبریزبیدار در خصوص بدعت های عزاداری امام حسین(ع) گفت: بدعت در عزاداری ها موضوعی است که ائمه و مراجع تقلید همیشه بر دوری از آن تاکید و سفارش کرده اند.

وی ادامه داد: بدعت اثراتی دارد که نه تنها کمکی برای اشاعه شعائر الهی و حسینی نمی کند، بلکه انسان را گرفتار نیز می کند.

رقابت ها بین هیئات حسینی و دامن زدن به خرافات

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی وجود رقابت بین هیئات حسینی را نوعی بدعت برشمرد و افزود: گاها می بینیم که رقابت های شدید بین هیأت های حسینی به وجود آمده است که مایه اختلاف است و این یک نوع بدعت است. همچنین ورود خرافات و امور ناصحیح به مراسمات عزادارای که فرهنگ حسینی را خدشه دار می کند، نیز نوعی بدعت است.

وی استفاده از آلات موسیقی در دستجات را نوعی دیگر از بدعت نامید و خاطر نشان کرد: گاها می خواهیم بیشتر بُعد عاطفی عاشورا را مطرح کنیم و مردم را نسبت به بصیرت دینی به غفلت می اندازیم و یا اشعار غلو آمیز خوانده می شود و از اشعاری استفاده می کنیم که واقعا در شأن حضرت معصومین نیست.

دنیا تشنه حسینِ بدون تحریف است

حجت الاسلام برگی با اشاره به جمله ای از امام خمینی(ره)، اظهار داشت: ایشان فرموده اند که مردم دسته های عزاداری را به طور شکوهمند تشکیل دهند اما از چیزهایی که بر خلاف است، پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: این جمله امام یعنی ایشان از یک طرف عظمت عزاداری را مورد تاکید قرار می دهند و از طرفی نیز بر ترک کارهای خلاف واقعیت را توصیه می کنند.

وی همچنین با اشاره به جمله ای از رهبر انقلاب در خصوص پرهیز از تحریف حماسه امام حسین(ع) گفت: رهبر انقلاب نیز فرموده اند دنیا تشنه مرام و هدف امام حسین(ع) است تا آن را به دست بیاورد و امروز حسین بن علی(ع) می تواند دنیا را نجات دهد به شرط اینکه با تحریف چهره او را مخدوش نکنند.

ماموریت تشیع لندنی، به فراموشی سپردن اصل عاشورا است

این خطیب تبریزی با اشاره به آسیب های تشیع لندنی بیان نمود: اعتقاد من این است ماموریتی که تشیع لندنی از اربابان انگلیسی خود گرفته  عبارت است از اینکه با خدشه دار کردن مرام و هدف امام حسین(ع) و با خرافات و تحریفات اصل قضیه عاشورا را به فراموشی سوق دهد.

وی اضافه کرد: وقتی در اینترنت کلمه عاشورا (به انگلیسی) جستجو می کنیم، تصاویر قمه زنی و قفل زدن و… را مشاهده می کنیم یعنی می خواهند جوانی را که در اروپا و آمریکا است و می خواهد امام حسین(ع) را بشناسد، با این تصاویر مواجه شود و در نتیجه به ذهن این جوان خطور کند که چهره واقعی عاشورا این است.

بدعتی بالاتر از سکولاریزه کردن هیات نداریم

حجت الاسلام برگی سکولاریزه کردن هیات ها را بالاترین بدعت خواند و ابراز کرد: سکولاریزه کردن هیات یعنی جدا کردن سیاست از دین و با این اقدام خیال می کنند که به امام حسین(ع) خدمت می کنند. در حالی که اگر قرار است سیاست از دین و از مکتب امام حسین(ع) جدا شود، پس بگویند علت شهادت امام حسین(ع) چه بود؟ سکولاریزه کردن هیات ها ظلم به امام حسین است.

وی با اشاره به سرگذشت ثقه الاسلام تبریزی و نحوه اعدام وی توسط روس ها خاطرنشان کرد: حتما شنیده اید روزی که مرحوم ثقه الاسلام را روس ها در میدان دانشسرا اعدام کردند، عده ای در میدان کاه فروش های تبریز(سامان میدانی) مشغول قمه زنی بودند و وقتی که به این افراد می گویند که روس ها می خواهند یک عالم دینی را به شهادت برسانند، با همین قمه های خود بیایید تا روس ها ترسیده و شما مانع اعدام این عالم شوید، اما گفتند که ما در سیاست دخالت نمی کنیم. 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان در ادامه در خصوص آئین هیات داری نیز بیان نمود: هیات از چند دسته از افراد تشکیل یافته که یکی از آنها خادمین هستند و مسئول خدمت رسانی در هیات  مانند چای ریختن، حضور در کفشداری و… هستند. بعد از خادم، افرادی دیگری بعنوان مستمع، مداح و‌ سخنران در هیات هستند.

منیت برای سردسته بودن

وی داشتن خلوص نیت را مهم ترین موضوع برای افراد حاضر در هیات برشمرد و عنوان کرد: اولین مسئله ای که حائز اهمیت است، نیت افراد است. آیا نیست فردی که در مجلس عزاداری امام حسین(ع) حاضر می شود،  الهی و امام حسین پسند است یا برای مطرح کردن نام خود و رقابت با دیگران آمده است؟ به سردسته یکی از هیات های محله پدری من به خاطر وجود افراد ریش سفید و پیشکسوت، اجازه نداده بودند سردسته شود،  خود این فرد صرفا بخاطر سردسته بودن، یک هیات دیگری درست کرده است و حتی زمان و مکانی را که برای برگزاری دسته انتخاب کرده، همزمان با آن دسته قبلی است. واقعا نیت، امام حسین است یا منیت؟

این کارشناس مسائل مذهبی نحوه برخورد خادمین هیات با مهمانان را یکی از دیگر از مسایل مهم هیات داری عنوان کرد و گفت: برخی افراد هستند که به نوعی مهمان سیدالشهدا(ع) هستند و فقط در این ایام به هیات ها می آیند و لذا خوش خلقی و نحوه برخورد خادمین هیات با این افراد باعث می شود که جذب همیشگی هیات شوند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی برقراری نظم در برگزاری جلسات عزاداری است. امام علی(ع) در آخرین لحظات زندگی شان نظم را توصیه می کنند و یا امام حسین(ع) صبح روز عاشورا با وجود اینکه می دانستند به شهادت می رسند، میمنه و میسره لشکر را تشکیل دادند.

محتوای سخنرانی و مداحی باید اثرگذار باشد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان محتوای سخنرانی و مداحی را نیز حائز اهمیت برشمرد و تاکید کرد: سخنرانی که به هیات  دعوت می شود باید درد جامعه را بداند و اینکه چه چیزی در جامعه محوریت دارد و اثر می گذارد. مداحی نیز چنین است و اگر قرار باشد مداحی و سخنرانی سکولار باشند، به چه دردی می خورد؟ اگر شمر زمان را نشناسیم، هیچ تاثیری نخواهد داشت.حفظ شعائر حسینی، یکی از آداب هیات داری است.

به کودکان در هیات های حسینی کم توجهی نشود

وی با انتقاد از کم توجهی به کودکان در هیات های حسینی، افزود: زمانی بود که در هیات ها ارزش خاصی به کودکان قائل می شدند و هدایایی مثل کتاب دفتر خودکار و… می دادند و حتی مردم برای دادن هدیه به کودکان نذر می کردند. کودکان نیز با شوق و علاقه قران، احکام، چهل حدیث میخواندند تا جایزه بگیرند. اما اکنون جذبه ای که قبلا برای کودکان وجود داشت تا به هیات بیایند، وجود ندارد و آن شور و شوقی که کودکان داشتند نه تنها برای رفتن به هیات، حتی برای مکبر شدن در مساجد، امروز دیگر جذبه ای برای این کار نیست.

جای خالی مجالس مقتل خوانی در هیئات تبریز

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در هیئات حسینی به مقتل خوانی و توجه به محتوای صحیح اشعار وجود دارد یا خیر، گفت: خوشبختانه در بعضی شهرها مقتل خوانی انجام می شود مثلا در حسینیه اعظم زنجان در صبح عاشورا مجلس مقتل خوانی برگزار می شود.اما متاسفانه در تبریز جلسات مقتل خوانی را مشاهده نکرده ام.

حجت الاسلام برگی با بیان اینکه اکثر اشعار و نوحه هایی که از قدیم الایام توسط شاعران تبریزی سروده شده اند براساس مقاتل است، خاطر نشان کرد: مداحان قدیمی نیز در این موضوع دقت می کردند بطوری که در آن زمان مداحان به خودشان جرأت نمی دادند بدون استاد به سراغ مداحی بروند. بعضی از مداحان هستند از جمله حاج بیوک  آسایش و یا حاج مقصود پوررادی که من به جرأت می توانم بگویم تاکنون یک کلمه هم نوحه غلطاز این مداحان نشنیده ام. زمانی که من کودک بودم، فردی بنام «ناظم آقا» بود که همگان می گفتند که در مقتل مجتهد بود و بسیاری از مداحان در جلسات مقتل خوانی وی می نشستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *