تبریز بیدار گزارش می دهد؛

دور زدن قانون در پیاده رو / تاوان بی حوصلگی موتورسواران را مردم باید بدهد!!

وقتی راکبان موتور سوار چندان توجهی به قانون نمی کنند و برای رسیدن به مقصد طاقت ترافیک و پشت چراغ قرمز ایستادن را هم ندارند و تاوان آن را عابران پیاده باید بدهند.

سرویس اجتماعی تبریز بیدار / معصومه نعمتی

مدت هاست شاهد تردد موتور سیکلت ها در پیاده رو ها و معابر مختص عابران پیاده هستیم که باعث سلب آسایش شهروندان شده و نتیجه این اتفاق نابسامانی خیابان ها است.

امروزه تقریبا پیاده رویی که بتوان در آن چند دقیقه ای بدون دغدغه راه رفت، کمتر یافت می شود. شاید تا چند دهه قبل به دلیل کم بودن تعداد وسایل نقلیه، وجود پیاده رو ها در شهر چندان ضرورتی نداشت ولی امروزه با افزایش خودرو ها و خطرات ناشی از آن، پیاده رو ها باید برای عابران امن شود.

Image title

اینجا است که وقتی راکبان موتور سوار چندان توجهی به قانون نمی کنند و برای رسیدن به مقصد طاقت ترافیک و پشت چراغ قرمز ایستادن را هم ندارند و تاوان آن را عابران پیاده باید بدهند.

سرهنگ یونس منفرد، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی در خصوص این موتورسواران قانون گریز به تبریزبیدار می گوید:  ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی یک سری وظایفی تعریف کرده که بر اساس آن کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتور سیکلت ها جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیر متعارف، حرکت نمایش مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتور سیکلت تخلف محسوب شده و مأموران موضوع ماده(ماموران راهنمایی رانندگی) موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار به مدت یک ماه اقدام کنند.

Image title

وی ادامه می دهد: در استان ما ۲۴۸ هزار و ۲۴  دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که از این تعداد ۱۷۰ هزار و ۱۹۶  دستگاه موتورسیکلت در تبریز تردد می کنند یعنی تردد ۶۸ درصد موتور سیکلت ها در تبریز است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان خبر می دهد: جریمه ها برابر جدول جرایم است که به طور کامل مشخص شده و حرکت در پیاده روها با جدول جرایم اعمال می شود لذا جریمه موتور و ماشین حین قانون شکنی یکسان است.

سرهنگ منفرد به خبرنگار تبریز بیدار می گوید: پیاده رو شارع عمومی محسوب می شود و هنگامی که شارع عمومی است ماشین و موتور حق توقف ندارند چه برسد تردد؛ توقف ماشین و موتورسیکلت در پیاده رو ها سد معبر به حساب می آید و مغازه داران نیز اجازه ندارند جعبه ای در پیاده رو ها قرار دهند.

Image title

ارتباط سهل الوصول بودن موتورسیکلت و عدم آگاهی با مقررات

وی ادامه می دهد: موتور سیکلت وسیله ای ارزان قیمت در جهت حمل و نقل است و ضمن اینکه ارزان است آسیب پذیری آن نیز بسیار زیاد است و عدم آشنایی به مقررات، فقدان گواهی نامه دلایلی است که باعث می شود موتور سواران آگاهی خوبی از قوانین راهنمایی و رانندگی نداشته باشند و در اکثر موارد دچار قانون شکنی شوند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان می گوید: اگر موتور سوراران نسبت به مقررات راهنمایی و رانندگی آگاهی داشته باشند و بدانند مقررات دقیقا همانی است که نسبت به ماشین ها اعمال می شود؛ هیچ موقع قانون را زیر پا نمی گذارند که این معضل با آموزش و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها قابل حل شدن است.

توقیف ۷۱۲۸ متورسیکلت در تبریز

او ادامه می دهد: در این ۵ ماه در تبریز، پلیس ۷ هزار و صد و بیست و هشت دستگاه موتور سیکلتی که باعث هرج و مرج و قانون شکنی در شهر شده بودند را توقیف کرده است که شرایطی برای ترخیص آن معین شده لذا برای تحویل موتور سیکلت خود می توانند طبق قوانین اقدام کنند.

وی ضمن توصیه به موتور سواران می افزاید: موتور سواران باید قانون را کاملا رعایت کنند و در اولین فرصت نسبت به گرفتن گواهی نامه موتور سیکلت اقدام کنند؛ وسیله نقلیه شان را ایمن کنند و حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند. از قسمت BRT اصلا عبور نکنند چرا که BRT وسیله نقلیه طویل محسوب می شود که در گردشش جوانب خود را به خوبی نمی بیند و موتورسیکلتی که از بغل BRT عبور می کند در نقطه ی کور آن قرار گرفته و حادثه رخ می دهد.

Image title

سرهنگ منفرد با اشاره به اینکه قانون جهت رفاه حال مردم است و اگر رعایت کنند همیشه در آسایش خواهند بود، تذکر می دهد: رانندگان پایبند به قانون باشند و در سطح شهر تبریز توقفات دوبله به معضل ترافیکی دچار شده که خیابان ها از گنجایش به دور هستند بنابراین با پارک دوبله عرصه خیابان ها تنگ تر می شود و به جایی می رسد که تراکم شدید به وجود بیاید و باعث مشکلات جدی شود پس شهروندان عزیز از توقف دوبله خودداری کنند چرا که توقف دوبله بی انضباطی ترافیکی به وجود می آورد.

وی با بیان اینکه اگر مردم خواهان تسهیل تردد هستند،  با پلیس همکاری کنند ادامه می دهد: عابرین هم وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند؛ ۴۳% تلفات تصادفات مربوط به عابرین پیاده است که آنان باید از پل عابر پیاده، گذرگاه مشخص، پیاده رو ها عبور کنند و در سطح سواره رو خیابان نباشند تا تصادفی رخ ندهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *