به گزارش تبریز بیدار ، اگرچه برنامه ریزی و اجرای طرح هایی به منظور استفاده کمتر مردم از وسایل نقلیه شخصی، اقبال به پیاده روی و دوچرخه سواری، کاهش ترافیک و آلودگی هوا در شهر های بزرگ منشاء اثرات قابل توجه در بهبود وضعیت هوا و محیط زیست و مصرف بهینه منابع انرژی است و نمونه آن در تبریز «سه شنبه های بدون خودرو» است اما غافل شدن از ابعاد فرهنگی این گونه طرح ها می تواند خسارات جبران ناپذیری به فرهنگ عمومی وارد کند.
دوچرخه سواری بانوان در خیابان ها و انظار عمومی یکی از آن مسایلی است که از طرفی رواج آن متاثر از اجرای طرح های کاهش ترافیک است و از طرفی دارای ابعاد و پیامدهای فرهنگی در اجتماع است.

تقابل مساله اجتماعی با فرهنگ دینی
دوچرخه سواری بانوان در معابر عمومی جدای از اینکه یک مساله اجتماعی محض و یا ورزشی باشد موضوعی است که در مواردی با فرهنگ دینی پذیرفته شده توسط آحاد مردم جامعه در تقابل است.
دوچرخه سواری بانوان چند وقتی است که به شدت از طرف برخی برنامه ریزان فرهنگی و غرب زده تبریز در قالب طرح «سه شنبه های بدون خودرو» اجرا می شود که با حمایت، تشویق و تبلیغات سعی می کنند زنان تبریزی را به دوچرخه سواری در معابر عمومی سوق دهند و مدعی هستند که این یک ورزش است و نباید حقوق زنان پایمال شود.
روشنفکرانی که سالها فرهنگ تبریز را قبضه کرده اند
در سایه غفلت و بی توجهی مسئولان فرهنگی و انتظامی، برخی زنان و دخترانی که فقط در محیط های مخصوص بانوان مشغول دوچرخه سواری بوده اند؛ به سطح شهر و آمده و با اوضاع اسف بار و با تشویق به ظاهر روشنفکرانی که شهر را قبضه کرده اند، مشغول دوچرخه سواری شوند و فرهنگ اسلامی و ایرانی بانوان پاکدامن و عفیف تبریز را زیر چرخ ها له کنند.
«سه شنبه های بدون خودرو» بهانه ای شده تا برخی زنان و دختران تبریزی به صورت آزادانه در خیابان های اصلی هم دوچرخه سواری می کنند ام لازم بود برنامه ریزان و دست اندرکاران طرح هایی از قبیل «سه شنبه های بدون خودرو» از ابعاد فرهنگی آن نیز غافل نبوده و برای آن برنامه ریزی طبق فرهنگ ایرانی اسلامی داشته باشند و اجازه ندهند به هوای مراقبت از هوای تبریز، هوای هویت و فرهنگ اسلامی شهر آسیب ببیند.
اگر چه این موضوع از ابعاد مختلف قابل بحث و بررسی است اما مساله ای که امروز حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان بدان اشاره کرد را از منظر دینی بررسی می کنیم.

تقطیع فتوای رهبری برای به انحراف کشاندن تشر امام جمعه تبریز
بدنبال اظهارات امروز حجت الاسلام آل هاشم در مورد معضلات ترویج دوچرخه سواری بانوان در معابر عمومی، (جزئیات را اینجا بخوانید) برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مطالبی به چشم می خورد مبنی بر اینکه وی مخالفتی با این موضوع نداشته یا حتی از رهبر معظم انقلاب مطلبی نقل شد که ایشان فرموده اند «دوچرخه سواری بانوان شرعی و قانونی است» و به نظر می رسد این گزاره، عبارتی تقطیع شده از فتوای ایشان درباره دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی است.
از این رو جهت روشن شدن موضوع از بعد نظر اسلام و مراجع تقلید، نظرات مطرح شده در این خصوص ذکر خواهد شد.
نظرات مراجع تقلید درباره دوچرخه سواری بانوان
آیت الله خامنه ای
سوال: با توجه به موقعیت کنونى کشورمان، لزوم صرفهجویى در مصرف بنزین و سهمیهبندى شدن آن، کمک به پاکیزگى هواى محیط زیست و سلامتى افراد جامعه، نظر خود را در مورد دوچرخهسوارى بانوان جهت رفت و آمد به محل کار و… البته با رعایت حجاب اسلامى اعلام فرمایید.
جواب: خانمها باید از هر کارى که موجب جلب توجه نامحرم مىشود، اجتناب نمایند.
آیت الله صافی گلپایگانی
سوال: آیا اسلام برای ورزش بانوان مخصوصاً ورزشهایی نظیر دوچرخهسواری محدودیت و منعی قایل است؟
جواب: اینگونه امور در اسلام نه مطلقاً مجاز و بیضابطه و بیبرنامه و دستور است و نه مطلقاً ممنوع و محذور است بعضی از برنامههای ورزشی که حتی مردان انجام میدهند غیر مشروع و حرام است. سایر برنامهها نیز باید برای همان ورزش و تندرستی و فواید جسمانی و معقول آن و شادابی جسم و نشاط روح و رفع خستگی انجام شود و از مظاهر و روشهایی که موجب تحریک غرایز حیوانی و بدآموزی های مختلف و ترویج بیشرمی و بیحیایی میشود اجتناب شود. خلاصه، حدود و تعلیمات اخلاقی و اساسی شرعی و عقلی را رعایت نمایند و این شرایط در مسابقات و در پخش و ارائه آنها همه باید رعایت شود.
اما ورزش بانوان اگر در خانه یا مدرسه و در شرائط مصون از فتنه و نگاه نامحرم صرفاً برای ورزش و منافع بدنی آن باشد جایز است و تعلیم و تعلم آن هم در مدت کوتاهی فراهم میشود. اما برگزاری مسابقات ورزشی بانوان و ورزشهایی که صرفاً جنبه نمایشی و سنتشکنی دارد غیر از ابتذال برای زنان نتیجهای ندارد و این سبکی را که بعضی به تقلید از اجانب و کفار و همآهنگی با آنها و حتی شرکت در مسابقات با آنها ترویج مینمایند همه فتنهزا و فسادانگیز است و مظهر جالب غربزدگی، همین تبلیغات و ترویجات و تشویقاتی است که از زنان به اصطلاح ورزشکار میشود که از آنها هم قهرمان بسازند. در زیر این ترویج ها مطالب دیگر و مطالب فساد انگیز دارند و شخصیت اسلامی زن و التزام و پایبندی او را به چادر و عفت و حجاب و پارسایی و پاکدامنی وترک اختلاط با مردان اجنبی را هدف قرار دادهاند.
آیت الله مکارم شیرازی
سؤال: حکم دوچرخه سوارى و موتور سوارى خواهران با مانتو در سطح شهر، با توجّه به آثار و تبعات سوء اجتماعى و اخلاقى آن، چیست؟
جواب: با توجّه به پیامدهاى سوئى که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود. و به وسوسههایى که این و آن مىکنند توجّه نکنند.
آیت الله سیستانی
سؤال :آیا دوچرخه سواری برای دخترام درمکانی مانند پارک مانعی دارد اسکیت چطور؟
جواب: اگر در معرض دید نامحرم باشد و وضع او تحریک کننده باشد جایز نیست.
مرحوم آیت لله بهجت
سوال: آیا زنان مى توانند در ملاء عام دوچرخه سوارى و اسب سوارى کنند؟
جواب: هر چه زمینه ساز فساد است، حرام است.
آیت الله سبحانی تبریزی
سوال: ورزش بانوان خصوصاً موتور و دوچرخه سوارى در محافل عمومى چه حکمى دارد؟
جواب: بسمه تعالى، این قبیل کارها زمینه ساز گسترش گناه در جامعه است، از آن اجتناب شود. والله العالم

اگر چه دوچرخه سواری بانوان در نگاه اول یک موضوع اجتماعی یا ورزشی است، اما آثار و پیامد هایی که مترتب بر آن است با فرهنگ دینی پذیرفته شده توسط آحاد مردم همخوانی ندارد و لازم است به این بُعد موضوع نیز توجه شود.
