یوسفی، مشاور مدیر کل گمرک تبریز در گفتگو با تبریزبیدار در واکنش به گزارش این سایت خبری پیرامون بلاتکلیفی کامیونداران در مرز ترکیه (جزئیات را اینجا بخوانید+) ، اظهار داشت: از زمانی که این مشکل برای رانندگان کامیون به وجود آمد رانندگان اصرار داشتند که به مبدأ(عراق) برگردند اما شرکتهای حملونقل به خاطر بعضی منافع شخصی خود مانع این کار شدهاند.
وی ادامه داد: در پروسه ترانزیت نیز تا زمانی که شرکت حملونقل اقدامات مربوطه را به گمرک منعکس نکند و درخواست یا اظهاری ارائه نکند، گمرک هیچ کاری نمیتواند انجام دهد لذا این رانندگان بلاتکلیف بودند.
کامیون ها آماده حرکت به سمت بازرگان هستند
یوسفی یادآور شد: طبق صحبتهای انجام شده با زینالی مدیر گمرک پیرانشهر، مشکل همه رانندگان روز گذشته حل شد و امروز قرار است شرکتهای حملونقل کامیونها را به سمت بازرگان بازگردانند و با عنایت به اینکه مرز بازرگان سه روز است که باز شده و کشور مقصد نیز ترکیه است، کامیون ها آماده هستند تا به سمت بازرگان حرکت کنند لذا مشکل کاملاً مرتفع شده است.
در صورت عدم جبران زیان معیشتی رانندگان، شکایت کنند
وی با بیان اینکه چون چندین مدت است که ماشینها در آن جا ماندهاند و ممکن است رانندگان مشکلات معیشتی نیز داشته باشند، اظهار داشت: رانندگان ارز دو راه می توانند این مشکل حود را حل کنند یک راه این است که با شرکتهای حملونقل مذاکره کنند و به آنها بگویند که ۲ ماه است که ماشینهای ما به خاطر بار مربوط به شرکت شما بلاتکلیف مانده است و طبق قانون بینالمللی و ترانزیت شما باید هزینه ما را بپردازید. اگر از این راه به نتیجه نرسیدند می توانند به مراجع قضایی شکایت کرده و حق و حقوق خود را از شرکتهای حملونقل بگیرند و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
مشاور مدیرکل گمرک تبریز با تاکید بر اینکه گمرک در راستای اخذ حقوق رانندگان از شرکت حملونقل و پرداخت به رانندگان جایگاه اجرایی ندارد و مرجع انجام این موضوع نیست، اضافه کرد: مرجع انجام این کار در مرحله اول شرکتهای حملونقلی است که رانندگان با آنها قرارداد دارند و اگر از این طریق به نتیجه نرسیدند مرجع دوم مراجع قضایی است که میتوانند از طریق آنها پیگیر موضوع باشند.
انسداد مرز با تصمیم یک طرفه ترکیه بود
وی در خصوص سنگ اندازی شرکت های حمل و نقل در بازگشت کامیون ها به مبدا نیز عنوان کرد: این رانندگان که بار قیر را از عراق زده بودند و به سمت ترکیه حرکت میکردند که مرز ترکیه به دلیل وجود بیماری کرونا بسته بود و این رانندگان نتوانستند وارد ترکیه شوند و موضوع نیز خارج از اختیارات ایران بود چون ترکیه آن تصمیم را گرفته بود لذا این رانندگان تصمیم میگیرند که به جای ماندن در آنجا بارها را به مبدأ یعنی عراق بازگرداند اما در این بین شرکتهای حملونقل سنگاندازی کردند و علت این سنگاندازی این بود که اگر بارها به مبدأ برمیگشت شرکتهای حملونقل ضرر میکردند وگرنه فاصله بین گمرک تمرچین و مرز عراق ۲۰۰ متر است و هیچ مشکلی از این بابت نبود لذا شرکتهای حملونقل به خاطر منافع خود مانع این کار شدند و تنها به رانندگان می گفتند که منتظر بمانید تا حل شود که نتیجه این کار وضعیت موجود فعلی است.
وی ادامه داد: به هرحال اکنون مرز بازرگان باز است و رانندگان می توانند کامیونهای خود را به آنجا برده و بار خود را به مبدأ تحویل دهند.
مقررات حملونقل کشور مبدا و مقصد شامل گمرک ایران نمیباشد
یوسفی در رابطه با نامه ارسالی از طرف ترکیه مبنی بر ممنوعیت ارسال مشتقات نفتی نیز بیان کرد: آن نامه به صورت بخشنامه کلی نبود بلکه به خاطر شرایط اضطراری مربوط به کرونا بود که در ابتدا گفته بودند مشتقات نفتی ولی بعد گفتند هیچ کالایی به ترکیه وارد نشود.
وی در پایان با اشاره به اینکه مقررات حملونقل کشور مبدا و مقصد شامل گمرک ایران نمیباشد و گمرک جمهوری اسلامی ایران قانون داخلی ایران را اجرا میکند، گفت: این شرکتهای حملونقل هستند که باید با اطلاع از وضعیت موجود در کشور مبدا و مقصد،ن سبت به تنظیم قرارداد حمل و تحویل بار اقدام کنند و تنها اظهار این شرکتها مبنی بر اینکه ما میخواهیم بار را از این مبدا به مقصد ببریم برای گمرک کفایت میکند.
