سرویس فرهنگی تبریز بیدار؛
دختران جوان اینستاگرامی و حجاب استایلهایی که در صفحات خود با درج پست هایی مدلهای مختلف لباس و روسری و ست کردن رنگ کیف و کفش و… را برای فالوور های خود نمایش می دهند.
خودشان معتقدند دغدغه تبلیغ حجاب را دارند و مشغول کار فرهنگی هستند تا زنان را به حجاب علاقهمند کرده و نشان بدهند با حجاب زیبا هم می شود در جامعه حضور داشت اما عدهای هم می گویند این دختران به دنبال کسب درآمد و تبلیغ سبکزندگی پرهزینهخود هستند!
از طرفی این حجاب استایلها برشهایی از زندگی شاد و مرفهخود را در صفحه شخصی پر فالوور به اشتراک میگذارند و به سوالهای مخاطبان درباره خریدهای لاکچری کیف، کفش، ساعت و لوازم آرایش مورد استفادهخود در عکسها پاسخ می دهند.
به اعتقاد روانشناسان خانواده تعریف جدیدی که حجاب استایلها از حجاب در جامعه جا می اندازند بیشتر یک تظاهر به حجاب برای کسب درآمد است؛ قربانی اصلی آن هم افرادی هستند که واقعا به حجاب اعتقاد دارند و نه معتقد به استفاده از این استایلها هستند و نه گریزی از آن دارند؛ و حالا ذهن درگیر کشمکش جدیدی می شود که واقعا حجاب استایلها چه میزان به دنبال کسب درآمد هستند و چقدر دغدغه تبلیغ فرهنگ حجاب را دارند؟
نقدی که به این سبک پوشش وارد است رعایت نکردن اصل حجاب، یعنی جلب توجه نکردن است.
ولی یکی از حجاب استایلها که برند شخصی خودش را دارد، این حرف را منطقی نمیداند و در گفتگویی می گوید: خودنمایی زمانی مطرح است که بار منفی داشته باشد، اما ما میخواهیم بگوییم با حجاب زیبا هم می شود در جامعه بود و خانمها را به حجاب علاقهمند کرد.
نکته اینجاست که خیلی از دنبالکنندههای این دختران جوان اینستاگرامی از سطح رفاهی پایینتری برخوردارند و فشار روانی زیادی را متحمل می شوند، ولی از آنجا که این استایلها به نوعی الگو برای سنجش شیکپوشی و باکلاس بودن تبدیل شده همه تلاش دارند با صرف هزینه نشان بدهند به این طبقهی اجتماعی مرفه نزدیک هستند و این خود رواج مصرفگرایی، تجملگرایی و چشم و همچشمی بین مردم جامعه هست.
چند نفر از مصرفکنندگان از گران بودن این لباسها می گویند و یک نفر هم می گوید این لباسها عمدتا پوشیدگیِ مورد نظر را ندارند اما سطح اجتماعی آدم را با آن میسنجند.
