سرویس اجتماعی تبریز بیدار ؛ بدنبال تعرض رژیم بعث صدام به خاک ایران در سال ۵۹، سیستم ترابری و حمل و نقل جاده ای نیز نقش برجسته ای در پشتیبانی از رزمندگان در دفاع مقدس داشتند. راننده کامیون های که گمنامانه و خودجوش، در انتقال تجهیزات و آذوقه به جبهه ها خدمت کردند تا دوشادوش رزمندگان به دفع فتنه دشمن بپردازند.
بمناسبت روز حمل و نقل جاده ای گفتگویی با صمد شیرپز یکی از مسئولین ترابری و فنی لشکر عاشورا در ۸ سال دفاع مقدس داشته ایم تا غبار گمنامی از چهره این گروه مردمی در جنگ تحمیلی را بزداید.
صمد شیرپز در مورد نحوه فعالیت رانندگان کامیون در دفاع مقدس به تبریزبیدار می گوید: در آن مقطع از حضور رانندگان برای حمل و نقل به جبهه ها کمبودی نداشتم و در کنار نیروهای کادر و بسیجی، عده ای از رانندگان نیز بطور داوطلب از ادارجات برای پشتیبانی از جنگ پای کار می آمدند.

وی با بیان اینکه این راننده ها زحمات بسیاری را متحمل شده و همیشه گمنام مانده اند، می افزاید: در هیچ جایی از این عزیزان اسمی برده نشده است. حق رانندگان بر جنگ زیاد است. زحماتی که رانندگان چه در زمان فرماندهی شهید آقا مهدی باکری و چه در زمان فرماندهی امین شریعتی در لشکر عاشورا آن هم در برابر آتش مستقیم دشمن کشیدند، جای تقدیر و تشکر دارد.
این رزمنده دوران دفاع مقدس به بیان خاطره ای پرداخته و می گوید: در عملیات کربلای پنج میخواستیم توپخانه رسالت را به فجر بیاوریم، چون دستور رسیده بود سریعا باید آن توپخانه ها انتقال می یافت؛ برای تریلی ها با آن وضعیت بسیار سخت بود که به سرعت این کار را انجام دهند اما رانندگان ایثارهای بسیاری چه در منطقه ماهوت و چه در منطقه سومار کردند و این مهم انجام پذیرفت.
وی به خاطره دیگری اشاره کرده و می گوید: راننده بسیجی اهل اردبیل داشتیم که کم شنوا بود. او در منطقه ای فعالیت داشت که در تیررس دشمن بود؛ روزی سه چهار ساعت می خوابید و جانانه فعالیت داشت. یکبار ترکش خورده بود، به من گفت انگار امروز شلوغی زیاد است و من هم گفتم شلوغی همیشه بوده و تو امروز ترکش خورده ای!

شیرپز می افزاید: یکبار هم راننده ای تازه به جمع ما پیوسته بود؛ شهید حمید باکری درخواست مهمات کرده بود، این راننده هم جهت شناختن آن منطقه که دفعات بعد راحت تر به این منطقه بیاید، با دیگر رانندگان رفت. هنگامی که کنار راننده نشسته بود به وسیله موج انفجار خمپاره، سرش به جایی از ماشین خورده و به شهادت رسید.
مسئول ترابری لشکر خوبان ادامه می دهد: یکی دیگر از راننده ها هم از زمان فرماندهی شهید آقا مهدی باکری تا آخر جنگ فعالیت کرده و ایثارهای بسیاری داشته است و با جرثقیل قایق ها را به دریا انداخته و مهمات جا به جا میکرد. راندن جرثقیل در یک جای معمولی سخت است چه برسد به اینکه در جایی مثل جبهه که از هر طرف آتش میبارد.
شیرپز تاکید می کند: چندین بار در جلسات مختلف گفته ام که زحمات رانندگان در هیچ جا گفته نشده است. تصور کنید اگر رانندگان نبودند، مهمات و آذوقه و آمبولانس به رزمندگان هم نمی رسید.
گفتگو از امیررضا فرامرز
