به گزارش تبریز بیدار ، دستور جلسه امروز بررسی موضوع آلودگی هوای کلانشهر تبریز با حضور تنی چند از مسئولین استانی بود.
حجت الاسلام برگی با اشاره به آلوده بودن هوای تبریز گفت: در موضوع آلودگی و ذرات ریزگرد تک به تک افراد چه مسئول و غیر مسئول متضرر هستیم و باید همه مخصوصا مسئولین کاری بکنیم.
اخطار به شهرداری در مورد آلاینده ها / توقف فعالیت واحدهای آجرپزی
عباسنژاد؛ مدیرکل حفاظت محیطزیست آذربایجانشرقی یکی از مهمانان این جلسه طی سخنانی گفت: امروز وضعیت هوای تبریز ناسالم برای گروههای حساس است و بر اساس کمیته اضطرار تمامی دستگاه ها باید به وظایف خود در مقابل آلودگی هوای تبریز عمل کنند.
وی در مورد سهم آلاینده ها گفت: در خصوص پارک موتوری، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مدیریت پسماند که زبالهها را آتش میزنند به شهرداری اخطار داده داده ایم و فعالیت واحدهای آجرپزی و پوکه اطراف تبریز متوقف شده است.
سهم 70 درصدی وسایل نقلیه در آلودگی هوای تبریز
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: ۷۰ درصد آلودگیهای هوا شامل وسایل نقلیه می باشد. در تبریز ۶۰۰ هزار خودرو وجود دارد که ۴۰ هزار خودرو تاکنون معاینه فنی شده اند.
وی افزود: آتشسوزی پسماندها و زبالهها در اطراف تبریز با ورود شهرداری به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه نیروگاه یکی از عوامل آلودگی تبریز است، گفت: قرار است سوخت نیروگاه تغییر یابد که امیدواریم در کاهش آلودگی تبریز تاثیرگذار باشد.
عباس نژاد تاکید کرد: شهرداری بر اساس قانون باید ۵ درصد درآمد خود را به نوسازی و ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص بدهد و از صدور مجوز فعالیت به واحدهای صنعتی در محدوده شهر جلوگیری شود.
وی خاطر نشان کرد: محیطزیست در سالهای اخیر هیج مجوزی برای صنایع جدید در محدوده تبریز صادر نکرده است. اگر یک واحد صنعتی تداوم آلودگی داشته باشد به اداره دارایی اطلاع داده می شود تا عوارض آلایندگی دریافت کنند و اگر دوباره تداوم داشته باشد برای تعطیل شدن واحد صنعتی اقدام می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: ۲۰۰ واحد صنعتی آلاینده در استان آذربایجان شرقی (مخصوصا نیروگاه و پالایشگاه تبریز) به دادگاه معرفی شدهاند.
وی بیان داشت: آن چیزی که مردم را اذیت و آزار می دهد بی اعتنایی است و کسی برای اقناع مردم تلاش نمی کند.
بودجه برای تعمیر اتوبوس های دودزا
عباس رنجبر شهردار تبریز هم گفت: آلودگی هوا در طول سال است نه در سه روز، صنایع و خودرو ها در طول سال آلودگی انباشت شده و در زمستان خودش را نشان می دهد.
وی در مورد اقدامات صورت گرفته گفت: بودجه ای برای تعمیر اتوبوس هایی که دودزا و مشکلات دارند تخصیص داده شده است و در حوزه ساختمان ها، بعد از ظهر ها موتورخانه ها تعطیل می شود.
نیروگاه تبریز سودده نیست / هزینه مازوت سوزی بالاتر از گاز
در ادامه موسوی، نماینده شرکت مدیریت نیروی برق استان طی سخنانی گفت: نیروگاه تبریز به هیچ وجه سودده نمی باشد و سال گذشته فقط ۳۰ میلیارد تومان سود نشان داده است. امسال برای این نیروگاه، ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه کردهاند.
وی افزود: هزینه مازوتسوزی برای نیروگاه به مراتب بالاتر از گاز است. وقتی مازوتسوزی اتفاق میافتد مسیرهای حرکت دود، دچار خردگی شده و هزینههای بالایی را برای نیروگاه تحمیل میکند.
فشار برای قطع گاز نیروگاه
موسوی بیان داشت: در هیچکدام از نیروگاه های کشور فیلتر نصب نشده است و تنها راهکار حل مشکل نیروگاه تبریز، توسعه آن می باشد. باید دست در دست هم بدهیم و برای توسعه نیروگاه تبریز اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی تاکید کرد: نیروگاه تبریز فقط ۷۰۰ مگاوات برق تولید میکند. در چند روزی که سوخت نیروگاه به گاز تغییر یافت، فشار میآوردند که شبها مصرف سوخت را تغییر بدهیم. در ورزقان افت گاز وجود داشت و خطر قطعی گاز و مرگ شهروندان بود.
در ادامه بیگلو؛ نماینده پالایشگاه تبریز نیز گفت: پالایشگاه تبریز در زمان تاسیس براساس الزامات زیستمحیطی احداث شدهاند و ۴ میلیون لیتر بنزین تولیدی پالایشگاه تبریز یورو۵ است. ۳۵ درصد گازوئیل تولید شده در پالایشگاه تبریز، با استاندارد یورو۵ است.
وی افزود: مصرف مازوت برای مجموعههای بهرهبردار به مراتب سختتر و هزینهبردارتر است. مصرف گاز برای شما راحتتر است برای مجموعههای بهرهبردار هم اینگونه است.
حجت الاسلام برگی نیز اظهار داشت: باید نسبت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اهتمام داشته باشیم و اجازه حرکت به خودروهای تک سرنشین بویژه برای کارمندان ندهیم.
رئیس شورای شهر تبریز گفت: در گذشته از ۸۸ اتوبوس دست دوم به عنوان اتوبوس نو بهرهبرداری شده است.
پروژه های فرسایشی شهرداری دست کمی از نیروگاه و پالایشگاه ندارند
یاسین بجانی عضو شورای شهر نیز ضمن تاکید بر مخاطرات انسانی آلودگی هوا گفت: ای کاش از مسئولین بهداشت و درمان هم دعوت می کردیم تا ببینیم آمار ، سرطان ریه در استان چقدر است؟
وی افزود: میزان آلایندگی فقط نیروگاه و پتروشیمی نیست، یک سری از پروژه های شهرداری در سطح شهر است که بخاطر افزایش مدت زمان اتمام پروژه باعث ترافیک شدید و آلایندگی شده است که دست کمی از نیروگاه و پتروشیمی ندارد.
سخنگوی شورای شهر تبریز تاکید کرد: آلایندگی تاثیر بالایی در اعصاب و روان شهروندان دارد و باید در این خصوص اهمیت و توجهویژه ای شود.
به جای اتهام زنی، به هم کمک کنیم
وی تاکید کرد: نیروهای راهور و گشت در سطح شهر افزایش داده شود تا نظارت داشته باشند و با اتوبوس ها و خودروهای دولتی اگر دودزا هستند برخورد جدی شود.
بجانی تصریح کرد: بجای اینکه یکدیگر را متهم کنیم با همکاری یکدیگر به رفع آلایندگی شهرمان تلاشکنیم.
تبعیضی در اختصاص گاز به نیروگاهها نبوده
در ادامه جواد رحمتی؛ معاون امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی هم گفت: معمولا از آبان ماه مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها آغاز میشد و تبعیضی در اختصاص گاز به نیروگاهها در کشور اتفاق نیفتاده است.
وی گفت: در دورهای به شورای امنیت ملی به موضوع ورود کرد و دادگاهها را از ورود به این موضوع برحذر داشت.
رحمتی بیان داشت: احداث نیروگاه جدید سیکل ترکیبی تا زمان تامین گاز موردنیاز، ممکن نخواهد شد.
سهم مس سونگون در تولید برق مصرفی؛ صفر!
وی همچنین گفت: مس سونگون با این همه درآمد، هیچ اقدامی برای تولید برق مصرفی خود انجام نداده است.
رحمتی با بیان اینکه دولت در بحث انرژی سرمایهگذاری نمیکند، افزود: باید بخش خصوصی و شرکت های خصولتی و بانکها را وارد این موضوع کنیم.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دولت هیچ حمایتی از ناوگان عمومی شهرداریها نشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: امکان فیلتراسیون در نیروگاه تبریز وجود دارد اما چون هزینه آن بالاست به گفته خودشان مقرون به صرفه نیست.
تردد کارمندان دولتی با خودروی شخصی
وی گفت: سهم ۷۰ درصدی منابع متحرک در آلودگی تبریز یک واقعیت است. سرویسهای ادارات تقریبا جمعآوری شده است و خودروهای کارمندان محوطه استانداری را پرکردهاند.
رحمتی همچنین گفت: پالایشگاه تبریز ذاتا آلاینده است و نمیتوانید این امر را منکر شوید. آلودگی تبریز نتیجه رفتار و حرکتهای غلط ما در سالهای گذشته است.
انتهای پیام/
