به گزارش تبریزبیدار، روح الله رشیدی عضو شورای شهر تبریز طی یادداشتی نوشت: در وانفسای کمبود اتوبوس در تبریز، سالهاست بیش از ۵۰ دستگاه اتوبوس، به صورت دربستی، به پتروشیمی و پالایشگاه تبریز، سرویس میدهد. روزی دو بار سرویس برای ایاب و ذهاب کارکنان این دو شرکت و سپس توقف در پارکینگ. یعنی عملاً دست مردم، از این اتوبوسها کوتاه. تازه درآمدِ شرکت واحد از بابت این سرویسها، تقریباً یکسومِ هزینۀ تمامشدۀ خدمتش است! یعنی شرکت واحد به پتروشیمی و پالایشگاه، سوبسید میدهد!
سال گذشته، این مسئله توسط شهردار سابق و مدیر شرکت واحد، به اعضای شورا منتقل شد. ابتدا در کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک و سپس در صحن شورا، تصویب شد که شرکت واحد به این قراردادهای زیانبار پایان دهد.
آخر خرداد، زمان اتمام قراردادشان بود. خوشبختانه، با پیگیری شهرداری و شرکت واحد، پتروشیمی اعلام کرد ضمن آزادسازی ۳۰ دستگاه اتوبوس دربستی، ۳۰ دستگاه اتوبوس خریداری میکند و در اختیار شرکت واحد قرار میدهد تا کارگزاریِ سرویس کارکنان را با هزینههایش برای پتروشیمی انجام دهد. پالایشگاه تبریز، اما تدبیر و تمکین نکرد. و حالا شرکت واحد مکلف است سرویسدهی به پالایشگاه را متوقف کند و ۲۲ دستگاه اتوبوس دربستی پالایشگاه را کلاً به خطوط شهری بازگرداند.
با این اقدام، تعداد ۵۲ دستگاه اتوبوس دربستی به خطوط شهری اضافه میشود. به عبارتی، اگر شهرداری میخواست ۵۲ دستگاه اتوبوس بخرد و به ناوگان، اضافه کند، نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان باید هزینه میکرد.
تصمیم شورای شهر، پشتوانۀ شهرداری و اتوبوسرانی شد برای اعادۀ حقوق مردم. این تصمیم، نمونهایست از اقدامات عملی برای پایان دادن به این ذهنیت و عادت که «شهرداری، عابربانک نهادها و سازمانها و حتی شرکتهای خصوصی است».
چنین رویکردی را میتوان و باید در حوزهها و مسائل دیگر نیز تداوم داد.
انتهای پیام/
