سرویس فرهنگی تبریزبیدار/ در روزهای گذشته از دهه هشتادی و نودی ها به ویژه دانش آموزان زیاد شنیدیم. چرا که در اغتشاشات اخیر دشمن بشدت دنیال تاثیرگذاری بر این قشر و یارگیری از آنها در حوادث میدانی بود. به همین بهانه و همچنین بمناسبت روز دانش آموز گفتگویی با حضور حجت الاسلام مصطفی نجفقلی زاده سرایی مسئول سازمان بسیج دانش آموزی آذربایجان شرقی در تحریریه تبریزبیدار داشته ایم که مشروح آن در ذیل می آید:
تربیت انقلابی دانش آموزان در مقطع ابتدایی
تبریزبیدار: مهمترین برنامه های بسیج دانش آموزی برای تربیت دانش آموز تراز انقلاب چیست؟
سرایی: بسیج دانش آموزی، پل بین انقلاب اسلامی و دانش آموز است. ما برای این کار باید از راهکارها و ایده های جدید و نوین استفاده کنیم که مناسب ذائقه دانش آموز نسل امروز باشد. رهبر معظم انقلاب هم فرموده اند که جوان های ایران، بیشتر از جوان های کشور های دیگر می فهمند. مرکز و ثقل توجه ما نیز باید مدارس ابتدایی باشد. سیاستی که ما در بسیج دانش آموزی به کار گرفته ایم، توجه ویژه به دانش آموزان ابتدایی است؛ چون شاکله ذهنی دانش آموز ابتدایی هنوز کامل نشده و بهتر می تواند تاثیر بپذیرد.
آشنایی با مکتب انقلاب و ارزش های آن، یکی از مهمترین هدف های بسیج دانش آموزی است. ما جمعا ۳۶۰۰۰ شهید دانش آموز داریم که ۱۸۵۰ نفر آن از استان ما هستند. این نشان می دهد که هدف این دانش آموزان شهید بسیار ارزشمند بوده است. یکی دیگر از هدف های ما، آشنایی دانش آموزان نسل جدید با شهیدان گذشته است که این امر از طریق اردوی راهیان نور که هم در جنوب و هم در شمال غرب وجود دارد تحقق می یابد.
در تابستان امسال، بیش از ۶۰۰۰ دانش آموز دختر و پسر پایه دهم را به مناطق عملیاتی شمالغرب فرستادیم که برای اولین بار در طول سالیان سال بود، علی رغم اینکه دانش آموزان هرسال در فصل پاییز راهی مناطق می شدند، برگزاری این اردو را به تابستان موکول کردیم و خروجی خوبی هم از کار گرفتیم.
اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش با کمک دانش آموزان بسیجی
یکی از اهداف دیگر بسیج دانش آموزی، اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است که می توان خداباوری و اعتقاد راسخ را به دانش آموزان القا کرد. برای اجرای این سند، نیروهای تربیت شده در طرح ولایت که ۷۰۰ نفر فرمانده واحد هستند را به کار می گیریم و در مدارس با کمک آنها برنامه های خود را اجرا می کنیم.
مسجد، خانه و مدرسه، سه ضلع تربیتی دانش آموز
از نظر تربیتی، مدرسه به تنهایی نمی تواند دانش آموز را تربیت کند. باید هم خانواده و هم مسجد محله را پای کار بیاورد. مسجد، خانه و مدرسه، سه ضلع تربیتی یک دانش آموز است. مشکل یک دانش آموز می تواند در مسجد شناسایی شود و سپس در اختیار خانواده گذاشته شود و در آخر در مدرسه حل شود. برای همین اجرای طرح شهید بهنام محمدی برای دانش آموزان نیز یکی از اهداف سازمان بسیج دانش آموزی است.
برگزاری کرسی آزاداندیشی در مدارس
هدف دیگر ما هم این است که از اساتید دانشگاه گزینش شده و تربیت یافته به عنوان دبیر آمادگی دفاعی در مدارس استفاده کنیم که ارزش های انقلاب را در کلاس به دانش آموزان یاد بدهند. همچنین فرماندهان ما در مدارس، تریبون آزاد و کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب برگزار کرده و از دانش آموزان برای بیان آزادانه نظرات خود دعوت کرده اند.

دشمن پیام امام(ره) را گرفت ولی ما نه! / یارگیری از دانش آموزان در اغتشاشات
تبریزبیدار: به نظرتان چرا دشمنان در اغتشاشات اخیر بدنبال یارگیری از دانش آموزان بودند؟
سرایی: حضرت امام(ره) در آن زمان یک جمله فرموده بودند که دشمن آن را خوب تحویل گرفت ولی ما نه! ایشان فرمودند که: «سربازان من هنوز در گهواره ها هستند» و همچنین فرمودند که: «دانشگاه دیر است، پیش دبستانی ها را دریابید» پرستیژ دانشگاه بالاست و کسی که در آنجا درس می دهد می شود استاد و آقای دکتر ولی کسی که در دبستان درس می دهد می شود معلم بچه ها! به خاطر همین تمرکز ها بیشتر از سمت دبستان به دانشگاه متمرکز می شوند که کلاس کاری خودشان را از دست ندهند. اما برعکس، دشمن می داند که اگر روی دانش آموزان کار کند، زودتر نتیجه می گیرد. مخصوصا از زمان کرونا به بعد که انس دانش آموزان با گوشی های موبایل به خاطر تحصیل مجازی بیشتر شد، به اهداف دشمن سرعت بخشید.
الان دشمن در خانه هرکدام از ما حضور دارد. غفلت ما از دانش آموزان موجب شد که آن ها به دام دشمن بیفتند و از دست ما بروند. چرا که دانش آموزان تاثیرپذیرند و راحت تر مورد پذیرش قرار می گیرند. الان دشمن بازی های با گرافیک بالا درست کرده است و درون هر بازی هم آموزه های مختلف و پنهان قرار داده است که ناخودآگاه دانش آموزان از آن تاثیر می پذیرند. دشمن کار خود را بلد است و بهتر و زودتر از ما توانسته است به هدف خود برسد.
چالش های دهه هشتادی و نودی ها
تبریزبیدار: به نظر شما چالش های نسل جدید و دهه هشتادی و نودی در مسیر انقلاب چیست؟
سرایی: مهمترین چالش نوجوانان این نسل، عدم تحرک است که دلیل اصلی آن هم به کار با گوشی بر می گردد. همچنین زندگی های آپارتمانی باعث می شود که نوجوانان و کودکان نتوانند ورزش و تحرک کافی داشته باشند. الان دانش آموزان بدون تحرک و سست هستند و از نظر جسمی و سواد تحصیلی نیز عقب هستند. آموزش مجازی هم باعث شد که دانش آموزان از نظر سواد تحصیلی پسرفت کنند.

سبک زندگی الان هم به سمت این می رود که یک دانش آموز باید فقط درس بخواند و کارهای شخصی خودش را انجام دهد و اگر هم بخواهد بازی کند فقط مجازی است و با گوشی بازی کند! حتی اگر بخواهد به عنوان یک دانش آموز معمولی کمی تحرک یا فعالیت کند، به او بیش فعال می گویند! از طرف دیگر هم هجمه ها، حرف ها و شعارهایی که الان در گوشی ها زیاد شده باعث خارج شدن از مرزهای اعتقادی و تربیتی دانش آموزان می شود.

دانش آموز سیاسی و دانش آموز کاریکاتوری!
تبریزبیدار: تعریف شما از دانش آموز بسیجی چیست؟
سرایی: دانش آموز بسیجی کسی است که سه مولفه ای که حضرت آقا از ما خواسته را داشته باشد؛ تحصیل، تهذیب، ورزش. یعنی سواد تحصیلی خوبی داشته باشد، از نظر تهذیب، تقوا، اعتقاد و خداپرستی نمونه باشد و همچنین اهل ورزش باشد، آن هم نه ورزش حرفه ای بلکه ورزشی که بتواند به وسیله آن جسم خود را سالم نگه دارد. اگر این سه کار را انجام دهد، به عنوان یک دانش آموز نمونه بسیجی شناخته می شود.
شاید کسی بر من ایراد بگیرد که پس سیاستمداری دانش آموز بسیجی چه می شود؟ در حالی که تهذیب همان بصیرت است و اکر کسی تهذیب داشته باشد، فرق بین دوست و دشمن را می داند. اگر دانش آموزی این سه مولفه را به صورت هماهنگ و هم تراز رعایت نکند، می شود دانش آموز کاریکاتوری. کاریکاتور به این خاطر کاریکاتور است که در آن فقط به یک بُعد تصویر، جلوه بیشتری داده می شود. پس دانش آموزی هم که فقط روی یک بُعد از این سه مولفهی تحصیل، تهذیب و دانش تمرکز می کند، دانش آموز کاریکاتوری می شود. پس باید روی هر سه مولفه تمرکز کرد که یک دانش آموز بسیجی نمونه به عمل آورد.
گفتگو از نگار رشیدی
انتهای پیام/
