سبد کتاب تبریزبیدار؛

«کار عمیق» / مدیریت استفاده از فضای مجازی

چرا بدون کار عمیق و متمرکز، نمی‌توان به نتایج آن‌چنانی رسید؟ آیا در دنیای پرآشوب امروز، تمرکز ، حلقه مفقوده موفقیت است؟

سرویس فرهنگی تبریزبیدار: امیررضا فرامرز/ امروزه با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و پر زرق و برق تر شدن آن، بخش عمده‌ای از زمان مفید روزانه‌ی هرفرد در گشت‌‌و‌گذار در صفحات اینترنتی یا شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود. میزان اعتیاد به فضای مجازی به حدی رسیده که تمرکز بر کارهای روزمره برای بسیاری دشوار شده است. یکی از دلایل آن در دسترس و پاسخ‌گو بودن اینترنت است.

کال نیوپورت در کتاب «کار عمیق» همین موضوع را بررسی کرده و یادآوری می‌کند حواس‌پرتی که از پس تمرکز بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌آید، باعث می‌شود افراد کارهایشان به صورت سطحی و نه عمیق باشد.

 

 

نویسنده بر این عقیده است که همه‌ی کارها و فعالیت‌های ما را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

۱) کارهای عمیق،‌ فعالیت‌هایی ارزش‌آفرین هستند که برای انجام آن‌ها لازم است ما تمام توان و ظرفیت فکری خود را به کار بگیریم. او معتقد است که کارهای عمیق را نمی‌توان به سادگی تقلید کرد و با تکرار آن‌ها، مهارت ما پیوسته بهتر و بهتر می‌شود.

۲) در مقابل، کار کم‌عمق (یا سطحی)‌ فشار ذهنی چندانی ندارد و حتی می‌شود در حال حواس‌پرتی هم آن را انجام داد. این کارها به سادگی قابل تقلید هستند و ارزش چندانی در جهان ایجاد نمی‌کنند.

نویسنده در ادامه این کتاب راه‌حل‌هایی برای مدیریت استفاده از فضای مجازی پیشنهاد داده است. راه‌حل‌هایی که خواننده‌ی کتاب کار عمیق را به افزایش بازدهی و انجام کارهای عمیق و ارزشمند برساند.

گاهی اوقات، افرادی را که چندین کار را به صورت همزمان انجام می‌دهند را تخسین می کنیم و دوست داریم خودمان هم با سرعت و بازدهی بالا، چندین کار را به صورت همزمان انجام دهیم. اما حقیقت اینست که هیچ نتیجه مهم و قابل افتخاری با این شیوه بدست نمی‌آید.

نویسنده در این کتاب، به مخاطبینش می‌آموزد که چطور می‌توان از زمانی که هر روز بیهوده صرف مجازی می‌کنند، بکاهند و به کار عمیق بپردازند.

وی در فصل ابتدایی کتاب، از زندگی افراد موفق و کسانی که کار عمیق می‌کنند مثال هایی زده است. او در فصل‌های بعدی کتابش، با توضیح دادن مفهوم و قواعد کار عمیق، نحوه و قدرت تمرکز کردن بر یک کار مشخص را بیان کرده است.

در بخشی از این کتاب بسیار کاربردی می‌خوانیم:

«در تاریخ کمی نزدیک‌تر، وودی آلن نویسنده و کارگردان معروف را در نظر بگیرید. در چهل و چهار سال بین ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۳ او چهل و یک فیلمنامه نوشت و کارگردانی کرد که بیست و سه بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد. این حجم از نبوغ در کار هنری واقعا غیرقابل باور است. در آن سال‌ها، وودی آلن اصلا رایانه نداشت و به دور از مزاحمت‌های وسایل الکترونیکی، فیلم‌نامه‌هایش را با ماشین تایپ قدیمی، مدل المپیا اس ام ۳ می‌نوشت. پیتر هیگز، فیزیکدان و نظریه‌پرداز هم مثل وودی آلن به دور از دنیای رایانه‌ها کار می‌کرد به طوری‌که وقتی اعلام شد جایزه‌ی نوبل را کسب کرده، روزنامه‌‌نگار‌ها نمی‌توانستند او را پیدا کنند.»

فهرست مطالب این کتاب عبارتند از:

مقدمه
بخش اول) ایده
فصل اول) کار عمیق ارزشمند است
فصل دوم) کار عمیق کمیاب است
فصل سوم) کار عمیق هدفمند است
بخش دوم) قوانین
قانون اول) عمیق کار کنید
قانون دوم) سر رفتن حوصله‌تان را بپذیرید
قانون سوم) رسانه‌های اجتماعی را ترک کنید
قانون چهارم) کم عمقی را کاهش دهید
نتیجه‌گیری

کتاب «کار عمیق» از زمان انتشار در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و آمازون قرار گرفته است. این کتاب در ایران با ترجمه های مختلفی در دسترس خوانندگان کتاب قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *