زیر و بم رتبه بندی در گفتگو با یک معلم؛

معلمان قربانی کشمکش درون سازمانی / بی اعتمادی عمومی با رتبه بندی

پوربخشی از فعالین جنبش دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تبریز و معلم یکی از مدارس، زیر و بم موضوع رتبه بندی معلمان را روایت کرده است.

سرویس فرهنگی تبریزبیدار/  رتبه‌بندی معلمان و چالش‌های آن از جمله موضوعات محوری در دستگاه تعلیم و تربیت بوده و آموزش و پرورش و قشر معلم را درگیر خود کرده است.

تبریزبیدار در گفتگوی تخصصی با ریحانه پوربخشی از فعالین جنبش دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تبریز و معلم یکی از مدارس، زیر و بم موضوع را بررسی‌ کرده است.

مشروح گفتگو به شرح زیر می باشد:

 

 

مراحل استقراری و استحقاقی

تبریزبیدار: تعریف نظام رتبه بندی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

پوربخشی: نظام رتبه بندی بعد از ۱۷ سال بالاخره تصویب شد و با هدف افزایش کیفیت و بهره وری معلمان طراحی شده بود که متاسفانه فرایند اجرای آن را به قدری پیچیده کردند که باعث تضعیف اعتماد عمومی معلمان شد. اجرای فرایند رتبه بندی در قالب دو مرحله شکل می گیرد؛ مرحله استقراری و مرحله استحقاقی. مرحله استقراری شامل این می شود که تمامی معلمان بدون استثناء شامل رتبه یک خواهند شد و امتیاز و فوق العاده ویژه رتبه یک برای همه معلمان پرداخت خواهد شد. اما بعد از مرحله یک، وارد مرحله استحقاقی می شویم؛ یعنی معلمان با توجه به پارامتر ها، هرچقدر امتیازشان بیشتر باشد، به همان نسبت فوق العاده ویژه بیشتری دریافت خواهند کرد. مسئله ای که وجود دارد این است که مرحله استقراری با وجود کش و قوس های فراوان تا حدودی پرداخت شد اما از این طرف سازمان برنامه و بودجه اعلام‌کرد به دلیل کمبود منابع مالی، امکان پرداخت فوق العاده ویژه استحقاقی را ندارد. یعنی حتی اگر معلمی شامل رتبه ۴ یا ۵ هم باشد (هر رتبه ای به غیر از رتبه یک)، سازمان بودجه توان پرداخت فوق العاده ویژه آنها را ندارد. معلم ها هزینه اختلاف و‌کشمکش بین این دو سازمان (وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه) را پرداخت می کنند! به هرحال حقوق معلمان و معوقه اسفندماه نیز با تاخیر فراوان پرداخت شد اما نارضایتی عمومی معلمان را در پی داشت.

 

تلخی کام معلمان با سندسازی

 تبریزبیدار: ایرادات وارد بر نظام رتبه بندی از نظر شما چیست؟

پوربخشی: انتقادات بسیاری بر نوع اجرای رتبه بندی وارد است و این نقایص در اجرا باعث شد تا شاهد سلسله اتفاقاتی باشیم که کام معلمان را تلخ تر کند. رتبه بندی موضوع حائز اهمیتی است که با وجود انتقادداتی که از حوزه های مختلف بر آن وارد است روزنه امیدی در آموزش و پرورش است که با هدف افزایش کیفیت و بهره وری و نیز انگیزه بخشی معلمان به تصویب رسید؛ اما با وجود تاکید وزارت آموزش و پرورش بر واریز فوق العاده ویژه رتبه بندی معلمان، سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر نبود منابع مالی کافی در تامین این هزینه با پرداخت نکردن فوق العاده و نیز حقوق به موقع اسفند ماه معلمان، شان و منزلت اجتماعی معلمان را لگدمال کرد. حتی اگر رتبه بندی اکنون با رعایت تمام جزئیات اجرا شود، تقریبا درصد زیادی از معلمان از آن ناراضی هستند و بنظر می رسد رتبه بندی دیگر ساز و کار مناسبی برای ارتقای معلمین نمی باشد؛ چرا که روی آوردن برخی معلمان به محافل جعل مدارک شرکت در کارگاه و دوره ها، نویسندگان مقالات و کتاب ها و …. موجبات ناامیدی عمومی معلمان معتمد به این طرح و فرایند اجرایی سازی آن شد. معلمی که شاید صلاحیت لازم را نداشت ولی مدارک قابل استنادی برای بارگذاری جمع کرده بود، از دیگر معلمانی که حقشان بود رتبه بالاتر بگیرند جلو‌ زد!

 

 

وعده های توخالی

تبریزبیدار: به نظر شما نارضایتی معلمان بیشتر از کدام جنبه های نظام رتبه بندی است؟

 پوربخشی: به نظر بنده از دیگر دلایل نارضایتی معلمان از طرح رتبه بندی می توان به وعده های توخالی چندین ساله مسئولین نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد، با وجودسر تیترهای مهم خبری در رسانه و شبکه های اجتماعی مبنی بر تصویب ،تایید و اجرا رتبه بندی و صحبت مجالس و محافل دوستانه و خانوادگی و…متاسفانه معلمان تا به این لحظه شاهد اندک ثمره ای از رتبه بندی نبوده اند.

 

دولت برای همیشه این طرح نافرجام را تعیین تکلیف کند

تبریزبیدار: روش مناسب از نظر شما برای جلوگیری از این نزاع های درون سازمانی و حفظ شانیت معلمان چیست؟

پوربخشی: آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب! رتبه بندی با فراز و نشیب های زیادی که داشت معلمان را به نقطه ای رساند که اکثر معلمان بیخیال خیر و برکات حاصل از این طرح شده اند و بهتر است دولت برای همیشه تکلیف این طرح نافرجام را هر چه زودتر مشخص کند و برای همیشه یا دفتر این طرحنامه را بسته و یا در کارنامه اقداماتش برای اولین بار اجرای این طرح را به ثبت رساند و بیشتر از موجباب ناراحتی و تکدر خاطر معلمان نشوند.

 

 

تبریزبیدار: سوالات ما تمام شد، اگر‌خودتان نکته خاصی دارید، بفرمایید.

 پوربخشی: در پایان باید عرض کنم که صبر و شکیبایی و عزت نفس ما معلمان اجازه نمی دهد که رسالت خود را با اعتراض به فرایند اجرایی رتبه بندی در ترازوی معامله قرار دهیم و اقدامات خود را قابل سنجش با حقوق کنیم اما انتظار می رود مسئولین در حمایت از تعلیم و تربیت و قشر زحمت کش معلم پیگیر مطالبه معلمان در خصوص رتبه بندی باشند و بیش از این اجازه ندهند معلمان قربانی نزاع و کشمکش های درون سازمانی( آ.پ و سازمان برنامه و بودجه) شوند.

 

گفتگو از نگار رشیدی

 

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *