به گزارش تبریز بیدار ، پروژه راه آهن بستان آباد – خاوران از کیلومتر ۱۳۲ تا ۱۷۶ به طول ۴۴ کیلومتر خط اصلی و چهار کیلومتر خطوط ایستگاهی – بستان آباد( قطعه ۷) تا خاوران بوده و یک هزار و ۷۲ متر پل بزرگ و سه هزار و ۶۸۰ متر تونل را شامل میشود.
زیرسازی پروژه با پیشرفت ۱۰۰ درصد به پایان رسیده و روسازی آن به صورت یک خطه با پیشرفت ۹۹ درصد اجرا شده، ریل گذاری و تراورس چینی خطوط اصلی به پایان رسیده و خطوط ایستگاهی و عملیات تکمیلی در دست اجرا بوده و پیشرفت کلی پروژه بستان آباد خاوران در حال حاضر ۹۹ درصد به صورت تک خطه است.
این پروژه دارای ۲ ایستگاه شامل درجه سه ایمناب که تکمیل شده و درجه دو خاوران که با پیشرفت ۷۹ درصدی در حال اجراست.
اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور برای مسیر بستان آباد – میانه ۷۵۰ میلیارد تومان بوده که به گفته مسئولین استانی، تاکنون ۷۳۰ میلیارد تومان جذب و هزینه شده است .
فاز اول پروژه راه آهن میانه- بستان آباد – تبریز ( میانه – بستان آباد) به طول ۱۳۲ کیلومتر از میانه سال ۱۳۹۹ بهره برداری شد و شامل سه هزار و ۷۰۰ متر پل بزرگ، یک هزار و ۱۵۴ متر تونل و چهار هزار و ۳۶۹ متر گالری بوده و این پروژه شامل سه ایستگاه درجه سه که تکمیل شده، سه ایستگاه درجه دو ترکمانچای با پیشرفت ۳۱ درصد، تیکمه داش با پیشرفت ۶۴ درصد و بستان آباد با پیشرفت ۸۶.۵۷ درصد در حال تکمیل است.
پروژه راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول ۲۰۵ کیلومتر از سال ۱۳۷۹ شروع شده است، این خط آهن در ۱۱ قطعه دارای ۹ ایستگاه، ۱۱ دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۵۸۳ متر و ۴۷ دستگاه پل بزرگ به طول هفت هزار و ۶۲۳ متر است.
این پروژه با هدف کاهش مسافت ریلی تبریز – تهران به طول ۱۱۴ کیلومتر، کاهش زمان سفر تبریز – تهران به مدت ۴.۵ ساعت برای قطارهای مسافری و پنج ساعت برای قطارهای باری، افزایش سرعت سیر به ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری و ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری در حال احداث بوده که سال ها در گیر و دار وعده ها افتاده است.
انتهای پیام/
